• wozzgirl

Ta passfoto på en 2-åring? ;-D

Hur tusan ska det gå att ta ett passfoto på en snart 2 årig kille... ? Han är ju inte stilla en sekund.. och så ska de ju inte skratta på kortet.
    TIPS!

Jag tänkte att jag skulle försöka ta bilden själv. Jag läste precis på polisens sida, det är ok såvida det uppfyller alla krav.

• Svar på tråden Ta passfoto på en 2-åring? ;-D
  • Nutz

hihi

Lycka till

*Puffar åt dej*

• Nadjis

De tog passfoto på mig när jag var 3.. var oxå en vilding, men fotograferna är rätt bra med barn oftast.Kanske är lättare om du går till någon fotograf..

• Monstermamman

När vi tog passfoto på sonen så var han sju månader och ville inte heller sitta stilla själv men jag fick sitta med honom i famnen och luta mej åt sidan medan jag höll i honom och det funkade bra!
    Kanske ni kan pröva det att nån sitter och håller i honom?

• wozzgirl

Jag ska pröva själv ikväll först.. kan hända att jag drar iväg honom till fotografen imorron sen...

• Prego75

Ojojoj, vi fick verkligen kämpa. Dottern (då 2 år) blev helt hysterisk så fort vi satte oss hos fotografen. Vi fick göra tre försök på tre olika ställen - till slut fick de ta en bild då hon satt i vagnen och så retuscherade de bort vagnen och gjorde vit bakgrund - men inte ens den bilden blev något vidare lyckad - hos Polisen var de skeptiska till att acceptera den.
    Det var en pärs!

• wozzgirl

På polisens sidor står det att bilden inte får vara retuscherad eller manipulerad på nåt vis... men å andra sidan, om man gör det snyggt så vem lär få veta det..

• Julienne

I somras följde jag med min kompis med hennes två-åring till fotografen för passfoto. Det var deras andra försök, första gick inte alls. Och även denna gång fick grabben frispel och blev hysterisk. Mamman satt på huk bredvid honom (fast ej i bild) och höll fast medan jag stod bakom fotografen och hoppade och studsade och gjorde fula miner. De andra i butiken hade nog roligt åt mig.
    Inte ens det hjälpte. Då tog mamman fram mobilen och gav honom och i ett ögonblick hann vi ta ett kort som blev bra

• Landrover

Jag vill minnas att man numer måste ta bilden på polisstationen för de nya passen, att gå rill Fotograf o betala 180:- för passfoto är således onödigt då det ingår i den nya passavgiften.

klippt från polisen.se
    Så söker du pass
    Alla som ansöker om pass måste komma personligen till Polisens passexpedition. Foto tas alltid på passexpeditionen i samband med ansökan.

så... till uppdraget: Du skall alltså få upp 2 åringen på en stol i Polisens automater, o vara still ;) Lycka till!

=/\=

• wozzgirl

Landrover.. jag bor i Finland så det där gäller inte här. Jag kollade med polisens hemsida och det spelar ingen roll var man tar korten bara de följer kraven.

Jag tog 3 kort och det 3:e blev ok, så nu har jag skickat in dem till framkallning så får vi se vad polisen säger om dem.

• johanstrom

Wozzgirl: Även om redigeringen inte märks på ett sådant kort så är det fortfarande ett lagbrott...

• wozzgirl

Ja.. och det är det att köra lite överhastighet också.. ?

• pellepluttskrutt

jag tog passkort på min son när han var 20 månader. gick hur bra som hälst! han satt alldeles stilla eftersom allt var så nytt..

• wozzgirl

Passfotot är taget och fixat och inlämnat. Polisen hade inga invändningar på mitt hemmadonade foto.

Svar på tråden Ta passfoto på en 2-åring? ;-D