• mormor 1965

    Barnvakta spädbarn som inte tar flaska eller napp

    Har nu vid två skilda tillfällen barnvaktat två olika barnbarn som vsrken tagit fladka eller napp. Ena var 1 år och andra 8 månader. Båda barnen grät otröstligt kvällen igenom och jag kunde varken ge flaska, för att de vägrade ( och drack inte annars heller, ammas mest) eller napp att trösta. För dessa barn var det bara mammas bröst som gällde. De var nog ammade precis före avfärd så hungriga var de inte. Men de var ledsna och grät tills de slocknade av utmattning. Förstås vaknade de efter nån timma och grät igen. Jag fattar inte varför man lämnar sina barn till barnvakt även om det är mormor, när man vet hur det kommer att gå. Skulle nån annan göra så?

  • Svar på tråden Barnvakta spädbarn som inte tar flaska eller napp
  • Carambolan

    Jag hade inte gjort så. Men de kanske inte hade något val? Eller visste inte att det skulle gå så, det kanske har gått bra med någon annan?

  • Kirsty

    Varför åtar du dig att vara barnvakt om du anser att barnen far illa av det?


    Nej, jag hade inte gjort så. Min förstfödde tog inte napp och ammades tills han var 1,5år, han hade barnvakt första gången när han var 3 år och sov borta första gången som 5åring. Nu har jag en en vecka gammal bebis och han kommer heller inte lämnas till barnvakt så länge han ammas.

  • scanmia

    De flesta bebisar som är över sex månader äter åtminstone något annat än bröstmjölk eller ersättning. Hunger borde inte vara problemet. När jag läste rubriken så trodde jag att det handlade om  spädbarn som inte åt något annat än bröstmjölk.

    Nu handlar det mer om trygghet, anknytning och att lära sig hur man tröstar, leker och söver just dessa små barn bäst. Hur många timmar handlade det om? Kunde du ha tagit ut dem på en promenad med vagnen? Hur länge skrek de? Jag hade ringt hem föräldrarna om jag inte kunde trösta efter någon timme.

    Mina egna barn tog inte napp eller flaska och jag ammade dem i över två år, men under deras andra levnadsår var de med sin pappa, på förskola eller med nanny när jag jobbade och de klarade av det fint. De åt annat när jag inte var där och ammade när jag fanns tillgänglig.

  • mormor 1965

    Som svar på några frågor, så jag hoppades själv att det skulle gå bra, därför gjorde jag det, där fanns också syskon hemma. Det var på kvällen, och äldre syskonen sov redan, därför gick vi inte ut. Och jag ville inte förstöra deras kväll genom att ringa genast. De somnade ju faktiskt efte ett tags gråtande. Med den lilla så ringde jag faktiskt när hen vaknade och började gråta igen. Då tog mamman taxi och kom hem. Sammanlagt var jag där tre timmar.

  • Seven Costanza

    Låter ju jättekonstigt att så gamla bebisar inte äter t ex lite gröt eller går att få i någon grönsak antingen som puré eller kokta stavar - märkligt att föräldrarna inte lämnade någon mat till barnen eller gav tips om tröst. Du får väl efterfråga detta om de frågar om barnvakt igen.

  • Rosa Fluff
    Seven Costanza skrev 2016-09-17 19:53:14 följande:

    Låter ju jättekonstigt att så gamla bebisar inte äter t ex lite gröt eller går att få i någon grönsak antingen som puré eller kokta stavar - märkligt att föräldrarna inte lämnade någon mat till barnen eller gav tips om tröst. Du får väl efterfråga detta om de frågar om barnvakt igen.


    Jag tror inte problemet är att de inte äter mat utan att de behöver bröstet som tröst. Napp och flaska kan bli substitut för bröst.
  • Seven Costanza
    Rosa Fluff skrev 2016-09-17 19:58:23 följande:

    Jag tror inte problemet är att de inte äter mat utan att de behöver bröstet som tröst. Napp och flaska kan bli substitut för bröst.


    Jovisst, men på tre timmar (som TS skrev att hon var där innan mamman kom hem efter att TS kallat hem henne) kan ju barnet absolut vara ledset för att hen blivit hungrig igen och det inte fanns någon mat. Eftersom det var pga att TS ringt som mamman ens kom hem efter de tre timmarna indikerar ju det att avsikten var att vara borta längre än tre timmar och då tycker jag att det är konstigt att vare sig mat eller tips på tröst gavs.
  • Rosa Fluff
    Seven Costanza skrev 2016-09-17 20:10:56 följande:

    Jovisst, men på tre timmar (som TS skrev att hon var där innan mamman kom hem efter att TS kallat hem henne) kan ju barnet absolut vara ledset för att hen blivit hungrig igen och det inte fanns någon mat. Eftersom det var pga att TS ringt som mamman ens kom hem efter de tre timmarna indikerar ju det att avsikten var att vara borta längre än tre timmar och då tycker jag att det är konstigt att vare sig mat eller tips på tröst gavs.


    Absolut. Men TS skriver att båda barnen grät otröstligt igenom hela kvällen. Jag kan för mitt liv inte förstå att man låter det gå tre timmar innan man ringer föräldrarna. Så länge hon inte ringer tror ju föräldrarna självklart att allt går bra och att barnen är glada eller sover gott.
  • Rosa Fluff
    Rosa Fluff skrev 2016-09-17 20:38:28 följande:

    Absolut. Men TS skriver att båda barnen grät otröstligt igenom hela kvällen. Jag kan för mitt liv inte förstå att man låter det gå tre timmar innan man ringer föräldrarna. Så länge hon inte ringer tror ju föräldrarna självklart att allt går bra och att barnen är glada eller sover gott.


    Såg att det ser ut som.jag menar att barnen grät vid samma tillfälle fast det är två olika tillfällen.

    Men där uppstår ju en till fråga. Efter första misslyckade barnvaktstillfället har man väl en dialog om hur man gör ifall det blir likadant nästa gång. Även om det är med ett annat barn..
  • Seven Costanza
    Rosa Fluff skrev 2016-09-17 20:41:42 följande:

    Såg att det ser ut som.jag menar att barnen grät vid samma tillfälle fast det är två olika tillfällen.

    Men där uppstår ju en till fråga. Efter första misslyckade barnvaktstillfället har man väl en dialog om hur man gör ifall det blir likadant nästa gång. Även om det är med ett annat barn..


    Ja jag läste kanske lite snabbt. Om det var så att barnet grät redan från start hade jag inte väntat tre timmar med att ringa, men det var ju trist att det inte gick att avleda en stund med att försöka med olika lekar, saga, bära runt etc. Och jo det hade väl varit smart att fråga om råd innan man barnvaktar nästa gång.
  • scanmia
    mormor 1965 skrev 2016-09-17 19:42:17 följande:

    Som svar på några frågor, så jag hoppades själv att det skulle gå bra, därför gjorde jag det, där fanns också syskon hemma. Det var på kvällen, och äldre syskonen sov redan, därför gick vi inte ut. Och jag ville inte förstöra deras kväll genom att ringa genast. De somnade ju faktiskt efte ett tags gråtande. Med den lilla så ringde jag faktiskt när hen vaknade och började gråta igen. Då tog mamman taxi och kom hem. Sammanlagt var jag där tre timmar.


    Vad testade du för att trösta? Åtta månader är en klassiker vad det gäller separationsångest och även etablerade barnvakter kan få problem vid den åldern. Om du var där och vyssade och tröstade tror jag inte att någon skada är skedd utan du har väl snarast visat att även om man saknar mamma ibland så klarar ni av att vänta ut det svåra tills hon kommer åter. Passa på att mer kravlöst leka och gosa med barnbarnen när de har sina föräldrar närvarande tills de är lite större. De har tur som har en engagerad och kärleksfull mormor.
  • Gina43

    Men fanns det inget annat som kunde trösta? Famnen, sång, smek på kinden? Var barnet/barnen vana vid dig?

    Hade helst inte velat lämna under längre tid.

    Blir orolig här för egen del. Yngsta barnet är snart 5 mån och tar inte flaska eller napp. Jo, nappen tuggas på men funkar väl inte direkt som napp "ska". Vi försöker med flaska då och då och jag jobbar på med "somna själv". Det är ändå bröstet som gäller för att komma till ro och det är svårt att ändra. Behöver snart barnvakt under 2 timmar för en intervju och undrar hur det ska gå..och det kommer ju fler tillfällen då jag behöver lämna barnet. Svårt!

  • mormor 1965

    Alltså 8 månaders bebisen som nyligen vaktades, ammades före avfärd, fick rådet att pröva ge gröt senare. Men hen började ju skrika 10 minutr efter att mamman gått, inte en chans att det skulle ha gått att mata nåt. Dansade, sjöng, gullade, lekte, tittade på färggrann tv, hen bara ville kryoa iväg till hallen och ytterdörren, där mamma försvunnit. Sen somnade hen gråtandes och sov 1,5 timma. Började gråta vid vaknandet igen. Då ringde jag mamman. Jo, jag var där i 3 timmar, också en timma före mamman gick. Nå, hen grät kanske en halvtimme före sovandet och halvtimme efter sovandet. Och nej, det var inte av hunger utan mammalängtan.

  • mormor 1965

    [quote=76979335][quote-nick]Gina43 skrev 2016-09-17 21:37:50 följande:[/quote-nick]

    Men fanns det inget annat som kunde trösta? Famnen, sång, smek på kinden? Var barnet/barnen vana vid dig?

    Hade helst inte velat lämna under längre tid.

    Blir orolig här för egen del. Yngsta barnet är snart 5 mån och tar inte flaska eller napp. Jo, nappen tuggas på men funkar väl inte direkt som napp "ska". Vi försöker med flaska då och då och jag jobbar på med "somna själv". Det är ändå bröstet som gäller för att komma till ro och det är svårt att ändra. Behöver snart barnvakt under 2 timmar för en intervju och undrar hur det ska gå..och det kommer ju fler tillfällen då jag behöver lämna barnet. Svårt!

    [/

    Om det är dagtid så går det kanske bra om barnvakten är ute går med vagnen så att barnet kan sova?

  • mormor 1965

    [quote=76987793][quote-nick]mormor 1965 skrev 2016-09-20 21:22:24 följande:[/quote-nick]

    [quote=76979335][quote-nick]Gina43 skrev 2016-09-17 21:37:50 följande:[/quote-nick]

    Men fanns det inget annat som kunde trösta? Famnen, sång, smek på kinden? Var barnet/barnen vana vid dig?

    Hade helst inte velat lämna under längre tid.

    Blir orolig här för egen del. Yngsta barnet är snart 5 mån och tar inte flaska eller napp. Jo, nappen tuggas på men funkar väl inte direkt som napp "ska". Vi försöker med flaska då och då och jag jobbar på med "somna själv". Det är ändå bröstet som gäller för att komma till ro och det är svårt att ändra. Behöver snart barnvakt under 2 timmar för en intervju och undrar hur det ska gå..och det kommer ju fler tillfällen då jag behöver lämna barnet. Svårt!

    [/

    Om det är dagtid så går det kanske bra om barnvakten är ute går med vagnen så att barnet kan sova?

    [/

    Och förresten tror jag det är lättare att sköta en 5 månaders än en som är 6-8 månader som är mitt i separationsfasen. Har skött samma barnbarn en gång tidigare i fen åldern nån timma, då var hen glad hela tiden.

Svar på tråden Barnvakta spädbarn som inte tar flaska eller napp