• Anonym (Ts)

Grannens hund bröt benet.

Igår när jag kom hem från jobbet, hade hämtat mina barn på fritids, kom grannens hund över till oss för att hälsa. Det är en riktigt liten hund. Den hoppade och dottern hälsade och klappade när den landade fel på benet och gnydde till. Den haltade hem och vi tänkte inte så mycket mer på det.

Imorse kom så grannen över och berättar att hunden brutit benet, och kräver att vi ska betala veterinärkonstnaderna. Jag svarade att det var tråkigt men att vi kan knappast kan vara skyldiga att betala något, då hunden kom över till oss och min dotter inte gjort något annat än att klappa den. Det är knappast vårat fel att den är liten och skör och hoppade.

Tänker jag fel? För grannen sa att vi måste betala!

• Svar på tråden Grannens hund bröt benet.
  • Anonym (NEJ)

En hund bryter inte benet av att hoppa och landa lite fel! Kan det möjligen vara så att dottern lyfte hunden och släppte den från högre höjd? Låter mer troligt i mina öron.

• Anonym (Ts)
    Anonym (NEJ) skrev 2016-09-17 11:42:59 följande:

En hund bryter inte benet av att hoppa och landa lite fel! Kan det möjligen vara så att dottern lyfte hunden och släppte den från högre höjd? Låter mer troligt i mina öron.

Jag stod bredvid min dotter, hon stod på huk och hunden lyftes aldrig upp. Den var sådär ivrig och ettrig som småhundar kan vara.
    The one in Blue skrev 2016-09-17 11:42:55 följande:

Men vilket stolpskott! Du ska givetvis inte betala ett öre.

Nej, jag tycker inte det jag heller.
  • Tecum

Haha, han kör en dålig bluff, det är antagligen en snål jävel som inte har försäkrat hunden. Om hunden springer runt hos grannarna har han dålig tillsyn. Om att sen hunden hoppat och landat fel kan inte ni hjälpa. Men problemet blir kanske att bevisa att det gått till så. Han kan t ex hävda att dottern lyft hunden fel eller hanterat den ovarsamt och att den därför landat fel. Alltid tråkigt med dålig grannsämja. Skriv ner exakt vad som hände och håll fast vid den versionen.

• Anonym (Ts)
    Tecum skrev 2016-09-17 11:47:01 följande:

Haha, han kör en dålig bluff, det är antagligen en snål jävel som inte har försäkrat hunden. Om hunden springer runt hos grannarna har han dålig tillsyn. Om att sen hunden hoppat och landat fel kan inte ni hjälpa. Men problemet blir kanske att bevisa att det gått till så. Han kan t ex hävda att dottern lyft hunden fel eller hanterat den ovarsamt och att den därför landat fel. Alltid tråkigt med dålig grannsämja. Skriv ner exakt vad som hände och håll fast vid den versionen.

Brad tips, jag ska skriva ner vad som hände. Jag stod bredvid min dotter som är tio så vi vet båda vad som hände.
  • Farfallos
    Tecum skrev 2016-09-17 11:47:01 följande:
    Han som inte var på plats då det hände kan inte hävda ett skit, men det låter väldigt otroligt att en hund skulle bryta benet på det viset. Har aldrig hört något liknande.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Anonym (Ts)
    Farfallos skrev 2016-09-17 11:57:04 följande:

Han som inte var på plats då det hände kan inte hävda ett skit, men det låter väldigt otroligt att en hund skulle bryta benet på det viset. Har aldrig hört något liknande.

Det är en riktigt liten hund och hon är inte fullvuxen ännu.
  • kaffe

Naturligtvis är det grannen som är ansvarig för sin egen hund och du ska självklart inte stå för kostnaderna för hans hund. Han verkar lite störd som kräver att ni ska betala. Upplys honom att en hund inte får vara okopplad utan ägarens tillsyn. Säg att dotterns kläder blev förstörda när hunden hoppade. Säg att du först inte hade tänkt ta upp det med grannen, men nu när han kräver er på betalning så tänker du göra en polisanmälan så det får redas ut ordentligt vem som är ansvarig för vad.

• Anonym (Bs)
    Anonym (NEJ) skrev 2016-09-17 11:42:59 följande:

Jaha? Oavsett så behöver Ts inte betala en krona. Hundägaren är ansvarig för sin hund.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-17 12:00:05 följande:

Det är en riktigt liten hund och hon är inte fullvuxen ännu.

Spelar ingen roll. Det låter jätte konstigt att hunden skulle brutit benet på det sätter. Min bror har en jätte liten hund som varje dag sen han fick honom har lekt med pappas stora hund på 65 kg. Det går riktigt vilt till men ingen har någonsin blivit skadda. Han leker även med min 4 åring. Dom springer, hoppar. Hon lyfter honom m.m. Heller inga problem.

Så jag tror att antigen ljuger ni om händelsen eller så ljuger grannen om att benet faktiskt är brutet.
Svar på tråden Grannens hund bröt benet.