• Anonym (Orolig förälder)

Orosanmälan

jag misstänker att mitt ex dricker för mycket alkohol samt missköter sin medicinering av adhd medicin.

Detta har jag fått reda på av mitt ex fd sambo.

Hon sa att han drack mycket samt inte skötte adhd medicinen.

Och på sista tiden av deras förhållande hittat gömda flaskor med alkohol i.

Jag pratade med skolan för jag tyckte att dom behövde bli informerade om läget om mitt barn skulle börja bete sig konstigt i skolan eller så...

Jag har mitt barn numera och hen åker till sin pappa varannan helg.

Jag har aldrig märkt något på pappan utan han ser " normal" ut.

Skolan sa att dom skulle göra en orosanmälan pga det jag berättade.

Men mitt barn bor ju hos mig nu och det är ju jag som sköter skolgången.

Jag ringde själv till soc och berättade om läget och dom tycker oxå d var konstigt att skolan skulle göra en orosanmälan när barnet bor hos mig nu.

Jag har mejlat mitt barns lärare, och berättat vad soc sa, men jag har inte fått någon som helst återkoppling från läraren.

Och nu tänkte man ju i efterhand, var det fel av mig att dra igång detta??

Vad kommer hända nu?

Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Orosanmälan
  • Farfallos

Skolan agerar nog bara på vad de tror att de måste göra. Orosanmälan görs ju på ganska lösa grunder menar jag. Soc kommer väl inte heller att agera förrän (och om) det sker något påtagligt. Tror du gjorde rätt.

• Anonym (Fel)

Urbota jättekorkat att skvallra till skolan om något du inte har någon aning om!
    Det är skvaller från ditt ex nya EX tjej! Deras förhållande kanske var dåligt och hon snackade skit om honom till dig!
    Litar du inte på att skolan kontaktar dig om ditt barn verkar må dåligt?!
    Varför skulle barnet må dåligt om barnet bara bor med dig? Har du skvallrat med din unge om pappan också?!

Jag vet att detta inte är något skvaller från henne. Han drack mycket redan när vi var i hop, och åt sömntabletter.

Men jag trodde det hade lugnat sig eller försvunnit helt när dom blev ihop. Men nu har jag fåt det bevisat att han håller på likadant som när vi var ihop.

Anonym (Fel) skrev 2016-09-17 12:06:02 följande:

Urbota jättekorkat att skvallra till skolan om något du inte har någon aning om!

Det är skvaller från ditt ex nya EX tjej! Deras förhållande kanske var dåligt och hon snackade skit om honom till dig!

Litar du inte på att skolan kontaktar dig om ditt barn verkar må dåligt?!

Varför skulle barnet må dåligt om barnet bara bor med dig? Har du skvallrat med din unge om pappan också?!

• Farfallos
    Anonym (Fel) skrev 2016-09-17 12:06:02 följande:
    Urbota jättekorkat att skvallra till skolan om något du inte har någon aning om! Det är skvaller från ditt ex nya EX tjej! Deras förhållande kanske var dåligt och hon snackade skit om honom till dig! Litar du inte på att skolan kontaktar dig om ditt barn verkar må dåligt?! Varför skulle barnet må dåligt om barnet bara bor med dig? Har du skvallrat med din unge om pappan också?!
    "Urbota jättekorkat" Tillåt mig skratta högt och länge! Det är ju du som inte har en aning om en massa som du bara antar. Man kan, precis som TS själv gör, ifrågasätta om det var rätt eller fel. Dvs att frågan ligger och väger på gränsen mellan bra och dåligt. Och om man nu ändå vill hävda att det skulle vara "urbota jättekorkat", så kan man ju motivera det istället för att bara vräka ur sig, för om man inte gör det så är just det i alla fall urbota jättekorkat av dig själv. Så vad är de reella konsekvenserna av TS agerande?

...och då vill jag inte ha några spekulationer, för det kan man göra åt andra hållet också, utan något som direkt och otvivelaktigt gjorde det till urbota jättekorkat.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Anonym (Fel)
    Farfallos skrev 2016-09-17 12:25:40 följande:
    "Urbota jättekorkat" Tillåt mig skratta högt och länge! Det är ju du som inte har en aning om en massa som du bara antar. Man kan, precis som TS själv gör, ifrågasätta om det var rätt eller fel. Dvs att frågan ligger och väger på gränsen mellan bra och dåligt. Och om man nu ändå vill hävda att det skulle vara "urbota jättekorkat", så kan man ju motivera det istället för att bara vräka ur sig, för om man inte gör det så är just det i alla fall urbota jättekorkat av dig själv. Så vad är de reella konsekvenserna av TS agerande?

...och då vill jag inte ha några spekulationer, för det kan man göra åt andra hållet också, utan något som direkt och otvivelaktigt gjorde det till urbota jättekorkat.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
    På grund av att alla i familjen, ts pappan och framförallt barnet riskerar få förödande konsekvenser!
    Om barnet skulle må dåligt hos sin pappa så skulle ts veta det! Det är ett skolbarn så ingen jätteliten unge som inget förstår!
    Detta var bara så onödigt att ställa till med när inget har hänt!

Om pappan skulle dricka för mkt så är det hans problem, så länge inte barnet tar skada vilket hen inte gör i nuläget!

Men men....du får se fram emot minst en 4 månaders socutredning med diverse förhör med dig, barnet och alla i ert nätverk! Ha så kul ts!
  • Anonym (Äsch)

Ts, det är nog någon här som själv varit "i svängen" så att säga, och så fanns det lite ömma tår där.

Och nej, om du redan har kontakt med socialtjänsten och själv berättat samma sak (och skolan har ju dessutom hört det från DIG), så tror jag knappast de lägger några jätteresurser på detta. Troligtvis lämnas anmälan utan åtgärd (eller beslut blir att inte inleda utredning alls). Tror knappast en ev utredning skulle vara till din nackdel heller. Du visar ju bara att du försöker ha koll på hur ditt barn har det. (Och utredning ska aldrig göras mer omfattande än vad som behövs, så de lär inte förhöra "alla i ditt nätverk" heller...)

Anonym (Fel) skrev 2016-09-17 12:59:26 följande:

På grund av att alla i familjen, ts pappan och framförallt barnet riskerar få förödande konsekvenser!

Om barnet skulle må dåligt hos sin pappa så skulle ts veta det! Det är ett skolbarn så ingen jätteliten unge som inget förstår!

Detta var bara så onödigt att ställa till med när inget har hänt!

Om pappan skulle dricka för mkt så är det hans problem, så länge inte barnet tar skada vilket hen inte gör i nuläget!

Men men....du får se fram emot minst en 4 månaders socutredning med diverse förhör med dig, barnet och alla i ert nätverk! Ha så kul ts!

Jag ville ju varsko skolan om det skulle bli något tokigt. Och jag säger inte att något skulle hända hos pappan heller.

Men om det skulle hända något och och har vetat om eller misstänkt saker, så tror jag inte det skulle vara till min fördel om jag hade vetat och hållit tyst om det.

• Anonym (Ts)

Flickan med sina föräldrar vart kallade till soc. i måndags och dom beslutade att göra vidare utredning. Pappan ska varit gappig under mötet också. Jag hoppas att familjen kommer att få den hjälp dom behöver.

Svar på tråden Orosanmälan