• Debro

Rutten budgivning?

Hejsan

Har varit involverad i en budgivning i snart en vecka som jag tycker har gått lite "ruttet" till, är intresserad av att höra lite synpunkter.

Har budat på ett obeboligt renoveringsobjekt nu sedan tisdag (är idag lördag). Objektet har varit lite krångligt att få med banken på då det inte går ta ett vanligt huslån på objektet utan man varit tvungen att ansöka om ett byggnadskreditiv.

Mäklaren var tidigt ute på visningarna och sa till folk att om dom bara har ett lånelöfte så är det bara att buda. Men efter lite undersökning och runtringningar hos de flesta banker säger de alla samma sak. Att dom lämnar inga lånelöften på ett sånt här objekt, utan det är byggnadskreditiv som gäller.

Budgivningen drog igång snabbt efter andra visningen på tisdagen. Har ju oroat mig att priset har trissats upp av folk med sina lånelöften ovetande om att de inte gäller på detta objekt. Oavsett fick jag bita i det sura äpplet och buda på. Buden haglade på under onsdagen och på torsdagen efter lunch la jag ett bud på 35% över utgångspris (var vad budgivningen hade tagit oss till).

Där stannade budgivningen av och på fredag eftermiddag ringer jag mäklaren och vill att vi avslutar detta innan helgen. Han säger "Absolut, vi ska ha en affär klar idag". Timmarna går och inga nya bud kommer och inget samtal från mäklaren. Ringer till slut upp han på kvällen var på han säger att han jobbar på det.

Går och lägger mig i tro om att det är så gott som klart. Vaknar upp till ett pling i mobilen. Nytt bud, slänger in ett eget bud 5-10 min efter. Efter 30 min har mitt nya bud fortfarande inte registrerats. Ringer upp mäklaren utan svar, ringer kontoret, inget svar. Jagat han hela dagen, men han är borta.

Får det gå till så, är så förbannat frustrerad just nu!

• Svar på tråden Rutten budgivning?
  • Anonym (Fr)

Lägg ner.  Det finns andra hus.

• EnGladPingvin

Budgivningar kan vara väldigt frustrerande och stressande. Se till att ni efteråt får ut budlistan med namn och kontaktuppgifter. Det har ni rätt till. Säljaren har rätt att inte anta bud och kan dra ut på budgivningen hur länge de vill.

• gbgumman

Det finns inte jobbigare än budgivningar. Jag tycker att din berättelse låter helt normalt onormal. Varje budgivning jag varit med i har varit konstig och stressande.

1 har varit med och vunnit budgivning och sedan inte fått köpa för att vi ville ha en besiktning

2 vi har kommit tvåa i en budgivning och ändå fått möjlighet att köpa (vilket vi inte gjorde) för att det som vann tog dit en besiktningsman som konstatera att att badrummet inte var fackmannamässigt gjort. Det kröp då fram att ägaren gjort det själv och sedan ljugit till mäklaren och nu ville de som vann ha avdrag så de kunde göra om det.

3 vi har varit med och att buda mot en som la 5000kr i tiden. Suck! Den köpte vi tillslut.

4 vi har varit med i en budgivning där vi var två st. som budade och den andra tog en vecka att fundera mellan varje bud. Suck! Tillsist köpte vi det.

• Anonym (Hm)

Mäklaren kan ju inte avbryta budgivningen på ditt önskemål bara för att du just då ligger högst. Säljaren bestämmer när denne är nöjd med budet, den kan vänta en månad till utan att anta ditt bud.

Såklart säljaren vill få så mycket pengar som möjligt.

Om det sen visar sig att högstbjudande inte kan få lån för summan de budat kanske säljaren antar ditt bud istället, eller antar någon annans bud, säljaren får sälja till vem den vill.

• J1983

Jag har varit med om att vinna budgivning men ändå inte få köpa. Det är ju säljaren som bestämmer vem den säljer till. I mitt fall så var budgivaren under nån säljaren kände lite och hellre sålde till. Det var frustrerande men jag är glad idag att vi inte köpte det huset!

• Anonym (Ja)

Inget är klart innan kontrakt är påskrivet. Tyvärr. Har också varit med om elände när vi budade på hus, tex så vann vi en budgivning, säljaren accepterade, men några timmar innan kontraktet skulle skrivas på, ångrade sig säljaren eftersom vi ville besiktiga huset. Så vi fick inte köpa det.

• Debro

Absolut vet jag att det är ett jävla krångel med budgivningar och att inget är klart förens kontraktet är skrivit. Har varit med på budgivningar och hus köp innan, men denna har varit extra frustrerande och jobbig. Är ju tekniskt sett bara ett skal vi budar på då hela huset är utblåst efter en omfattande vattenläcka. Finns inga riktiga överaskningar med huset då man redan förväntar sig/vet om att allt behöver göras på huset..

Förstår ju givetvis att jag inte kan bestämma när budgivningen ska ta slut, men jag kan sätta lite press på mäklaren att avsluta budgivningen. Vilket jag gjorde i fredags då det inte kommit in några nya bud på nästan 2 dagar. Han sa att vi skulle ha en affär under fredagen. Hör inte av han mer under fredagen och vaknar upp lördag morgon till ett nytt bud. Okej, fine, lite frustrerad men jaja, jag skickar in ett nytt bud direkt för att avskräcka den nya budgivaren. Mitt bud registrerad inte och mäklaren och kontoret går sen inte att få tag på på hela helgen.

Det är detta som gjort mig förbannad! Kommer det in ett bud så vill jag ju kunna besvara det direkt.

• gbgumman
    Debro skrev 2016-09-18 20:12:12 följande:

Absolut vet jag att det är ett jävla krångel med budgivningar och att inget är klart förens kontraktet är skrivit. Har varit med på budgivningar och hus köp innan, men denna har varit extra frustrerande och jobbig. Är ju tekniskt sett bara ett skal vi budar på då hela huset är utblåst efter en omfattande vattenläcka. Finns inga riktiga överaskningar med huset då man redan förväntar sig/vet om att allt behöver göras på huset..

Förstår ju givetvis att jag inte kan bestämma när budgivningen ska ta slut, men jag kan sätta lite press på mäklaren att avsluta budgivningen. Vilket jag gjorde i fredags då det inte kommit in några nya bud på nästan 2 dagar. Han sa att vi skulle ha en affär under fredagen. Hör inte av han mer under fredagen och vaknar upp lördag morgon till ett nytt bud. Okej, fine, lite frustrerad men jaja, jag skickar in ett nytt bud direkt för att avskräcka den nya budgivaren. Mitt bud registrerad inte och mäklaren och kontoret går sen inte att få tag på på hela helgen.

Det är detta som gjort mig förbannad! Kommer det in ett bud så vill jag ju kunna besvara det direkt.

Ja vet det är så frustrerande. Vi fick som sagt vänta en vecka mellan buden på senaste köpet. Det var också inget riktigt objekt utan ett ruttet hus på en tomt vi ville ha. Men till sist så.
  • Debro

Heh ja det är ju det. Man kan ju tycka att mäklaren ska va kontaktbar under en budgivning i alla fall, och inte bara försvinna utan förvarning i 2 dagar. Får la hoppas man får tag på någon imorgon, se vad dom har att säga om det här..

Svar på tråden Rutten budgivning?