• Debro

Rutten budgivning?

Hejsan

Har varit involverad i en budgivning i snart en vecka som jag tycker har gått lite "ruttet" till, är intresserad av att höra lite synpunkter.

Har budat på ett obeboligt renoveringsobjekt nu sedan tisdag (är idag lördag). Objektet har varit lite krångligt att få med banken på då det inte går ta ett vanligt huslån på objektet utan man varit tvungen att ansöka om ett byggnadskreditiv.

Mäklaren var tidigt ute på visningarna och sa till folk att om dom bara har ett lånelöfte så är det bara att buda. Men efter lite undersökning och runtringningar hos de flesta banker säger de alla samma sak. Att dom lämnar inga lånelöften på ett sånt här objekt, utan det är byggnadskreditiv som gäller.

Budgivningen drog igång snabbt efter andra visningen på tisdagen. Har ju oroat mig att priset har trissats upp av folk med sina lånelöften ovetande om att de inte gäller på detta objekt. Oavsett fick jag bita i det sura äpplet och buda på. Buden haglade på under onsdagen och på torsdagen efter lunch la jag ett bud på 35% över utgångspris (var vad budgivningen hade tagit oss till).

Där stannade budgivningen av och på fredag eftermiddag ringer jag mäklaren och vill att vi avslutar detta innan helgen. Han säger "Absolut, vi ska ha en affär klar idag". Timmarna går och inga nya bud kommer och inget samtal från mäklaren. Ringer till slut upp han på kvällen var på han säger att han jobbar på det.

Går och lägger mig i tro om att det är så gott som klart. Vaknar upp till ett pling i mobilen. Nytt bud, slänger in ett eget bud 5-10 min efter. Efter 30 min har mitt nya bud fortfarande inte registrerats. Ringer upp mäklaren utan svar, ringer kontoret, inget svar. Jagat han hela dagen, men han är borta.

Får det gå till så, är så förbannat frustrerad just nu!

• Svar på tråden Rutten budgivning?
  • gbgumman
    Debro skrev 2016-09-18 21:42:30 följande:

Heh ja det är ju det. Man kan ju tycka att mäklaren ska va kontaktbar under en budgivning i alla fall, och inte bara försvinna utan förvarning i 2 dagar. Får la hoppas man får tag på någon imorgon, se vad dom har att säga om det här..

När gubben hade lagt sitt sista bud la vi över honom. Då gjorde han sig okontaktbar i 1,5 vecka tills säljaren tröttnade och sålde till oss.
  • Anonym (Lycka till)

Vet hur frusterande det kan vara med budgivningar, hoppas det går vägen!

• Gina43
    Debro skrev 2016-09-18 21:42:30 följande:

Heh ja det är ju det. Man kan ju tycka att mäklaren ska va kontaktbar under en budgivning i alla fall, och inte bara försvinna utan förvarning i 2 dagar. Får la hoppas man får tag på någon imorgon, se vad dom har att säga om det här..

Mäklaren ville ha affären klar på fredagen och det var kanske målsättningen även för säljaren, men du vet inte vad som hänt eller kommit emellan. Du kan väl inte vänta dig att mäklaren ska jobba - heltid - på helgen?

Det kan komma in bud tills ni skrivit på handlingarna.

Om du är frustrerad och/eller visar missnöje kan det slå tillbaka på dig själv. Sälja gör man helst till någon som inte väntas bråka?
  • Gina43
    gbgumman skrev 2016-09-18 08:32:28 följande:

Det finns inte jobbigare än budgivningar. Jag tycker att din berättelse låter helt normalt onormal. Varje budgivning jag varit med i har varit konstig och stressande.

1 har varit med och vunnit budgivning och sedan inte fått köpa för att vi ville ha en besiktning

2 vi har kommit tvåa i en budgivning och ändå fått möjlighet att köpa (vilket vi inte gjorde) för att det som vann tog dit en besiktningsman som konstatera att att badrummet inte var fackmannamässigt gjort. Det kröp då fram att ägaren gjort det själv och sedan ljugit till mäklaren och nu ville de som vann ha avdrag så de kunde göra om det.

3 vi har varit med och att buda mot en som la 5000kr i tiden. Suck! Den köpte vi tillslut.

4 vi har varit med i en budgivning där vi var två st. som budade och den andra tog en vecka att fundera mellan varje bud. Suck! Tillsist köpte vi det.

Att som köpare lägga in krav på egen besiktningsman (utöver säljarens) är likställt med att skaffa sig en möjlig fribiljett ur affären, även om besiktningen inte tillför sådant man inte redan visste. Kanske budar man på ett annat objekt som man hellre vill ha och drar ut på tiden för att hålla sina möjligheter uppe. Eller så har man kanske inte bestämt sig. För en säljare kan det vara ödesdigert att lägga ut huset på nytt: man kanske inte får lika många spekulanter och/eller det väcker misstänksamhet hos andra Inte konstigt att köpare inte vill gå med på det.

I situation 1 och 2, var det inte redan besiktning gjord, anlitad av säljaren? Har svårt att förstå om man budar på hus som inte besiktigats. Hur kan man veta vad något är värt om man inte kan ta ställning till renoveringsbehov och riskerna med köpet?
  • gbgumman
    Gina43 skrev 2016-09-19 12:28:22 följande:
    Att som köpare lägga in krav på egen besiktningsman (utöver säljarens) är likställt med att skaffa sig en möjlig fribiljett ur affären, även om besiktningen inte tillför sådant man inte redan visste. Kanske budar man på ett annat objekt som man hellre vill ha och drar ut på tiden för att hålla sina möjligheter uppe. Eller så har man kanske inte bestämt sig. För en säljare kan det vara ödesdigert att lägga ut huset på nytt: man kanske inte får lika många spekulanter och/eller det väcker misstänksamhet hos andra Inte konstigt att köpare inte vill gå med på det.

I situation 1 och 2, var det inte redan besiktning gjord, anlitad av säljaren? Har svårt att förstå om man budar på hus som inte besiktigats. Hur kan man veta vad något är värt om man inte kan ta ställning till renoveringsbehov och riskerna med köpet?
    Huset var inte besiktigat. Detta var 2002 och det var lite annat då.
  • Anonym (Fr)
    Gina43 skrev 2016-09-19 09:51:26 följande:
    Mäklaren ville ha affären klar på fredagen och det var kanske målsättningen även för säljaren, men du vet inte vad som hänt eller kommit emellan. Du kan väl inte vänta dig att mäklaren ska jobba - heltid - på helgen?

Det kan komma in bud tills ni skrivit på handlingarna.

Om du är frustrerad och/eller visar missnöje kan det slå tillbaka på dig själv. Sälja gör man helst till någon som inte väntas bråka?
    Vem bråkar?

Om mäklaren får ett bud på fredagen, så kan hen kontakta TS under fredagen. 
  • Anonym (Fr)

Självklart innebär en besiktning en väg ut ur affären, det är ju därför man gör den. Man vill inte köpa grisen i säcken.  Som du själv skriver, hur ska man veta vad något är värt om man inte kan ta ställning till riskerna med köpet?
  • Anonym (Ja)

När vi köpte och sålde hus var det rätt ovanligt att huset redan var besiktigat.
  • Gina43
    Anonym (Fr) skrev 2016-09-19 17:31:30 följande:

Vem bråkar?

Om mäklaren får ett bud på fredagen, så kan hen kontakta TS under fredagen. 

Nä, ingen bråkar nu. "Väntas bråka" skrev jag ju. Är man krånglig och krävande redan som budgivare kan säljaren dra öronen åt sig och välja att inte sälja till den personen eftersom det riskerar att bli en affär som följs av bråk.
  • Gina43
    Anonym (Fr) skrev 2016-09-19 17:34:25 följande:

Självklart innebär en besiktning en väg ut ur affären, det är ju därför man gör den. Man vill inte köpa grisen i säcken.  Som du själv skriver, hur ska man veta vad något är värt om man inte kan ta ställning till riskerna med köpet?

Nu vände jag mig iofs till situationen att säljaren redan har gjort en besiktning (vilket är mer eller mindre standard idag) och att köparen vill ha sin egen besiktningsman trots att de redan har fått ett besiktningsprotokoll i sin hand. Notera orden "(utöver säljarens)" ovan.

Hur är det med läsförståelsen egentligen?
  • gbgumman
    Gina43 skrev 2016-09-20 13:25:29 följande:
    Nu vände jag mig iofs till situationen att säljaren redan har gjort en besiktning (vilket är mer eller mindre standard idag) och att köparen vill ha sin egen besiktningsman trots att de redan har fått ett besiktningsprotokoll i sin hand. Notera orden "(utöver säljarens)" ovan.

Hur är det med läsförståelsen egentligen?
    Fast jag skrev inget om att det varit någon besiktning (om vi ska prata läsförståelse )
  • Noname00

EFtersom man måste ha byggkreditiv så skulle jag nog lugna mig lite med budgivningen sätta ett pris som jag är villig att betala och hålla mig vid det att jag är villig att göra affär omgående.

Risken är precis som du säger att det sitter kanske folk men en massa lånelöften som trissar upp priset och sedan inte får köpa.

Låt dom gå vidare återkommer mäklaren och säger att de andra hoppa av eller fick inte köpa stå då hårt fast vid ditt pris även om det kanske är lägre än de 3 senaste.

Ifrågasätt också budgivningen.

• Gina43
    gbgumman skrev 2016-09-20 14:36:40 följande:

Fast jag skrev inget om att det varit någon besiktning (om vi ska prata läsförståelse )

Nej, det var därför jag frågade om det var det i alternativ 1 och 2 Det finns många idag som propsar på att ha egen besiktningsman trots att husen redan är besiktigade. Det blir väldigt osäkert för säljaren då.
  • gbgumman
    Gina43 skrev 2016-09-24 19:37:03 följande:
    Nej, det var därför jag frågade om det var det i alternativ 1 och 2 Det finns många idag som propsar på att ha egen besiktningsman trots att husen redan är besiktigade. Det blir väldigt osäkert för säljaren då.
    Nej det hade det inte. Har varit med i många budgivningar och inget objekt har varit besiktigat. Vad jag vet är det köparens ansvar.
Svar på tråden Rutten budgivning?