• ceciliajohansson

    Värmekudde på magen???

    Som rubriken lyder, kan man ha värmekudde på magen när man är gravid? Jag är nu i vecka 36 och idag kände jag som lite mensvärk långt ner i magen. Jag värmde en riskudde och la på och det kändes så skönt! Men sen blev jag orolig att det blir för varmt för bebis där inne i magen... Kan det vara så?


  • Svar på tråden Värmekudde på magen???
  • katrinp

    Nej är inte farligt.min BM rekommenderade det i början av förlossningen också mot den smärtan :)

  • Cyanea

    Det ska mycket till för att höja temperaturen inuti kroppen. Det vore livsfarligt för kroppen om så vore fallet, nästan alla våra biologiska och kemiska processer är helt beroende av att kroppen har rätt temperatur - ca 37 grader. Är tempen högre eller lägre skulle vår metabolism inte funka. Det är därför man mår så dåligt av feber och det är därför hög feber är farlig. Är man bara några få grader varmare än man brukar kan man dö. Även om man kan känna sig varm brukar man inte kunna höja sin kroppstemp mer än någon tiondels grad. Barnet ligger väl skyddat inne i buken, bland dina organ och sitt eget fostervatten, så det ska inte kunna märka av värmen särskilt mycket. 

    Jag använde vetekudde massor i slutet av graviditeten. Jag hade mycket förvärkar och ligamentsmärtor, så både BM och förlossningen rekommenderade värmekudde och varma duschar/bad :)

  • amalie79

    Jag sov med värmekudden mot nedre delen av magen och ryggen den sista tiden, tog med den till förlossningen också. Däremot kunde jag inte ha den för långt upp för då sa sonen ifrån, han la sig neråt redan i v 31 och låg kvar så. Sparkade vilt då

Svar på tråden Värmekudde på magen???