Inlägg från: Anonym (Utanför stan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utanför stan)

    Var ska vi bo?

    Vi flyttade till hus utanför stan. Min man pendlar (ca 45 min) och jag jobbar på orten. Vackra omgivningar renare luft nära havet och direkt buss nära huset som gör att man är i Slussen på 25 min. Vi köpte i ett mycket attraktivt område då vi gjorde stor vinst på vår bostadsrätt och här är inte risken gör extrema ras lika stor som i billigare mer oattraktiva områden. Vi trivs toppen. Åker ofta in till stan och går på teater museum och restauranger utan att det känns jobbigt. Bussen går direkt hem. Turtätheten är på mellan 5 min och 15 min. Undantag några timmar efter två på natten men så sent är vi aldrig ute.

  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-19 20:49:32 följande:

    Tack för tips! Vi har lånelöfte på 7,5 men vi vill helst inte lägga mer än runt 6,5 för att ha lite svängrum...


    Är tanken att ni ska låna 6,5? Förstår inte ni har alltså möjlighet att låna 7,5. Vad tror ni kommer ha i handpenning. Vi köpte för 7,5 men lånar strax över 3.
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Hus) skrev 2016-09-19 21:12:02 följande:

    Vi bor i innerstan nu, men väntar på att få flytta till nyproducerat radhus vi köpt, en bit utanför stan.

    Visst är det bekvämt att bo inne stan med närhet till allt, men med små barn känner vi att vi prioriterar annorlunda. Vi längtar efter en egen trädgård tex. där barnen kan leka.

    Vi hoppas kunna köpa en större villa om några år.


    Största orsaken till vår vits var att barnen skulle andas friskare luft.
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Utanför stan) skrev 2016-09-19 21:13:39 följande:
    Största orsaken till vår vits var att barnen skulle andas friskare luft.
    Flytt ska det stå.

    Det är fantastiskt att bo strax utanför Stockholm

    Hoppas ni kommer trivas lika bra som vi.
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-20 11:34:25 följande:
    Tack! Trodde huspriserna i Bromma var dyrare än så..:)
    Nä billigaste villan i Bromma kostar 8,5 miljoner. Men det finns andra platser som Nacka Värmdö Haninge Huddinge
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Svea) skrev 2016-09-20 17:19:32 följande:

    Vi har, som Carambolan, valt att bo i stan men har tillgång till sommarställe. För vår del övervägde promenadavstånd till jobb/förskola, bra skolor och barnens aktiviteter. Dessutom nyttjar vi ofta stans kulturliv, museer osv och vi gillar att enkelt kunna gå ut och äta hela familjen. Natur och gräs under fötterna har vi tillgång till på sommarstället och det räcker för oss. ????

    Våra närmaste vänner, som flyttat till hus, söker lägenhet i stan igen. Deras erfarenhet är att pendeltiden ätit upp den tid då de på vardagar skulle kunna varit ute i trädgården och på helgen blev trädgårdsskötsel något de var "tvungna" att göra för att de inte hunnit med gräsklippning osv under veckan.

    Men jag tänker att den som gillar att fixa i trädgård inte ser det som en börda utan en förmån. Ni får helt enkelt fundera över vilket boende som bäst passar era behov!

    Lycka till!


    Håller helt med om tiden. Men kulturlivet behöver man inte missa. Vi går jätte ofta på teater restauranger museum. Vi tar bussen som går var 5 min och jättenära huset direkt till Slussen. 20-25 min senare är vi mitt i smeten. Gillar man sådant så behöver man inte välja bort det. Min mamma och jag gick och shoppa en dag. Hon bor i Solna och behöver gå till t banan ett stycke. Vi skildes åt mitt i stan och jag var hemma före henne.
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Svea) skrev 2016-09-20 18:27:37 följande:
    Nej, självklart kan man fortfarande ta del av kulturutbudet även om man flyttar ut!

    Det som jag tror/ser bland våra vänner blir skillnad är möjligheten till spontanitet; att besöka ett museum efter att barnen hämtats från förskola/fritids, köpa sistaminutenbiljetter på teatern en timma innan föreställning (och är det slutsålt fick vi oss i alla fall en skön promenad), slippa shoppa på helgen när "alla" är på stan eller gå över till någon av restaurangerna i kvarteret en vardagskväll. För oss är det livet att föredra framför att pendla ut från stan varje kväll. Men det är vi det!
    Det är sant. Men det skulle inte funka för oss nu iaf. Äldsta barnet går i år 6 och går hem själv. Vi vuxna måste hem snabbt och laga mat och sedan är det läxor som ska läsas och glosor som ska förhöras. Mellanstadiet barn jobbar hela em. Skolan är grymt tuff.
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Undrar detsamma) skrev 2016-09-20 19:42:03 följande:

    Jag funderar på samma sak ibland, bor nu en bit utanför stan men man ar där på 7 min med tunnelbanan. Båda jobbar i stan, 8 timmars pass typ... Jag undrar vad som ar bäst, att bo i lägenhet nära allt och kunna vara hemma vid 5, eller bo i hus och pendla och slösa bort en eller två timmar per dag som man kunde ha spenderat med sina barn? Hur gör ni som pendlar varje dag och hur påverkar det hur mycket tid ni "missar" att spendera med barnen?


    Min man pendlar. Han tar morgon rutinen och jag em. Barnen sköter sig rätt mycket själva den stora hämtar några gånger i veckan den lilla. Helgerna är familjetid. Vi vuxna har inga hobbys som tar tid och som man inte kan inkludera alla i. Vi satsar mycket på familjen. Stora barnet har börjat röra sig fritt med kompisar så han får man lite tjata på. Min man har fria arbetstider och kan även jobba hemifrån ibland. Det hjälper mycket.
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Undrar detsamma) skrev 2016-09-20 22:10:09 följande:
    Anonym (Utanför stan) skrev 2016-09-20 20:17:56 följande:

    Min man pendlar. Han tar morgon rutinen och jag em. Barnen sköter sig rätt mycket själva den stora hämtar några gånger i veckan den lilla. Helgerna är familjetid. Vi vuxna har inga hobbys som tar tid och som man inte kan inkludera alla i. Vi satsar mycket på familjen. Stora barnet har börjat röra sig fritt med kompisar så han får man lite tjata på. Min man har fria arbetstider och kan även jobba hemifrån ibland. Det hjälper mycket.


    Precis, så tänker jag också. Det är dock inte alla som har möjlighet till att arbeta på tåget eller att arbeta hemifrån så då är det bara att gå ner i tid om man inte vill komma hem alltför sent känner jag. Jag undrar mest över de som påstår att de bor utifrån stan för barnens skull men i mitt fall skulle det innebära kanske att spendera mindre tid med barnen, eller gå ner i tid och få sämre ekonomi/karriär. Jag undrar vad som är bäst för barnen, ha hus och tomt eller närvarande föräldrar, eller båda med kanske sämre ekonomi/sämre möjlighet till personlig utveckling /karriär för oss... :-/
    Som jag skrev tidigare är luften en viktig orsak. Det finns forskning som visar att barn som vistas mycket i en avgasrik miljö påverkas negativt. Man tror att det kan bli konsekvenser senare i livet också. Självklart vill jag att mina barn ska få leka på en skolgård dagisgård där luften inte är fylld med cancerframkallande partiklar. Barnens dagis i till fantastisk skog några gånger i veckan och hela lågstadiet lekte de lekar i skogen bakom skolan. Kottar och pinnar kan bli fantastiska lekar även för moderna barn. Skogen finns runt hörnet och inget man åker till. Jobbade ett tag i en innerstadsskola. Vi åkte alltså med tunnelbana ibland till skogen. Ett halvdagsprojekt.
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-22 00:32:09 följande:

    Intressanta perspektiv :) Vilka områden tycker ni är trevliga med ok pendlingsavstånd?


    Alla som ligger nära pendel eller t-bana eller direkt buss. Vi bor mot Nacka Värmdö hållet. Nära havet och nära direktbussar. Visserligen så är de vackra områdena om ligger så lite dyrare. För 6-7 miljoner kanske precis ett hus. Men inget lyxigare. Vi hade tur som fick så fint för 7,5 miljoner . Många tar bil till pendelp-platser.
  • Anonym (Utanför stan)
    Frontline skrev 2016-09-22 07:53:23 följande:

    Vilka jäkla idiotpriser på ett boende 6-7 miljoner minst och samtidigt ha lång pendling till jobb..
    Men väljer man att bo i fjollträsk så är det så.

    Pendlar 5 minuter till jobb på moppe, bor i ett hus som skulle kosta minst 5 miljoner i fjollträsk men här ligger den på 1 mille och har 40 minuter till en storstad..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Är det bra att alla är olika. Måste du förändra oss som väljer att bo här. För dessa pengar får man rätt mycket. Du får huset, vattnet, landet, naturen, stan, restaurangutbudet, affärerna, teatrarna, museum, konserterna, stort utbud av skolor och vidareutbildning, en variationsutbud av oliktänkande, variationsutbud av mötesplatser m.m. Du kan gå runt hörnet och plocka svamp och lingon men också ta bussen några minuter och äta på stjärnkrog. Jag har dessa behov och är villig att betala för det. Har du inte möjlighet att lägga 6-7 miljoner kan du bosätta dig i lägenhet eller radhus som är billigare.
  • Anonym (Utanför stan)
    Frontline skrev 2016-09-22 09:48:30 följande:
    Hahahaha

    Vem förändrar jag?
    Och du tror inte jag har samma möjligheter till allt du skriver inom samma tidsram du har har?
    Men är jag villig att betala dessa pengar hmm näää.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Då tar jag tillbaka allt. Visste inte att dessa möjligheter fanns i hela Sverige. Har själv bott på många ställen i vårt avlånga land och aldrig fått ut allt detta som jag får i närheten av Stockholm. Tycker alltid att mängden museum utbildningar restauranger teatrar har varit störst här. Är jag sugen på etiopisk mat kan jag få det snabbt. Varför "fjollträsk" förstår inte det ordet.
  • Anonym (Utanför stan)
    Frontline skrev 2016-09-22 10:26:41 följande:
    Vi kanske inte har precis lika bra utbud vad det gäller museum och utbildningar inom rimligt avstånd men det ligger kanske inte inom vårt intresse så inget vi saknar.
    Men är vi villiga att betala kanske 6-7 mille för att ha det hmm nej inte en chans..

    Googla fjollträsk
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Fick inga bra svar på Google skulle gärna höra varför du har så stort behov av att använda det.
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (12345) skrev 2016-09-22 11:21:13 följande:
    Det är inte avståndet som avgör, du kommer tex längre ut 20 minuter med pendeltåg än med tunnelbana, utan det är tiden och antalet byten.
    Att åka direkt utan byte är alltid enklast.

    Tag tex nacka värmdö som ett exempel de har direktbussar till slussen från värmde med stopp i nacka du är inte vid slussen på 30 minuter.

    Personligen tycker jag 45 minuter utan byte kan vara bekvämare än 30 minuter utan byte, dock är bytena ibland så smidiga så det inte blir ett besvär.
    Med direkt buss menar jag utan byte.
Svar på tråden Var ska vi bo?