Anonym (12345) skrev 2016-09-20 20:16:36 följande:
Beror väl på hur man ser det, man kan bo i hus och ha kort resväg inte ovanligt med 15 minuter i sthlm pga att kommunikationerna är så bra med tvärbana.
Sen om man verkligen valt pendlingsavstånd så kan det ju vara av olika orsaker.
Det kan vara olika under en timme, en timme eller mer.
Känner många som verkligen drar nytta av sin pendling de ser det som vilotid, en del får ta det som arbetstid, arbetat tid på bussen / tåget är arbetad tid.
Man får helt enkelt ställa sig frågan vad man söker, vad man trivs med och anser är värt för en själv.
Bostad ska alltid förläggas så man har bra kommunikationer för det kan förändras se bara på dem som arbetaade på swedbank i stan, nu får de åka ut till en närförort, 2 stationer med pendeln 7 minter från centralen den extra tiden är dock försumbar.
Anonym (Utanför stan) skrev 2016-09-20 20:17:56 följande:
Min man pendlar. Han tar morgon rutinen och jag em. Barnen sköter sig rätt mycket själva den stora hämtar några gånger i veckan den lilla. Helgerna är familjetid. Vi vuxna har inga hobbys som tar tid och som man inte kan inkludera alla i. Vi satsar mycket på familjen. Stora barnet har börjat röra sig fritt med kompisar så han får man lite tjata på. Min man har fria arbetstider och kan även jobba hemifrån ibland. Det hjälper mycket.
Precis, så tänker jag också. Det är dock inte alla som har möjlighet till att arbeta på tåget eller att arbeta hemifrån så då är det bara att gå ner i tid om man inte vill komma hem alltför sent känner jag. Jag undrar mest över de som påstår att de bor utifrån stan för barnens skull men i mitt fall skulle det innebära kanske att spendera mindre tid med barnen, eller gå ner i tid och få sämre ekonomi/karriär. Jag undrar vad som är bäst för barnen, ha hus och tomt eller närvarande föräldrar, eller båda med kanske sämre ekonomi/sämre möjlighet till personlig utveckling /karriär för oss... :-/