• zvalas

Gränspsykos

Hur får man en gränspsykos? Hur beter man sig och märker man de själv? Jag har borderline, adhd och antisocial personlighetsstörning och mår just nu psykiskt dåligt, är jag i riskzonen? Måste man få alla de "klassiska" symptomen? Jag äter fluanxol (antipsykotisk) och vad händer om jag tvärt slutar, ökar då risken för gränspsykos? Min mamma märker skillnad på mig hur jag pratat men känner inget speciellt själv. Måste man få vanföreställningar och vilken typ av vanföreställningar kan man få? Märker man de själv? Vad innebär de att vara manisk? Jag kan ofta känna mig jätteglad och får massa idéer sen skiftar de, men är de manisk eller bara min borderline. Skillnaden är att jag när jag har mitt bra humör så är de mkt bättre än vanligt. Kan rädsla för att få en psykos utlösa en? Tänker på min kompis som VILLE ha en psykos av nån sjuk anledning och faktiskt fick en, hur kan de komma sig? Kan komma fler frågor, de rör sig mkt i mitt huvud. Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Gränspsykos
  • zvalas

Okej, men är även tacksam för teorier även om de inte är fakta. :) Så jag ber snällt om alla teorier du/ni kan komma med :)

• zvalas

Är faktiskt inlagd men läkaren har semester och de är kos så dom har svårt med jourläkare och skötarna har inte lika bra erfarenheter v detta tydligen

• Anonym (Läkarstud)

Säger såklart som övriga, att en läkare MÅSTE bedöma detta.

Men mina två cent: fluxanol har halveringstid på 36 timmar, så om du slutar tvärt så märks effekt antagligen efter något dygn. Du ska INTE sluta med någon medicin utan att prata med din läkare först.

Som jag förstått det så är gränspsykos nån sorts mellanting mellan skaplig verklighetsuppfattning och utvecklad psykos. Oftast mindre av rena vanföreställningar och hallucinationer men väl paranoia. Tyvärr är personlighetsstörning en riskfaktor, så helt osannolikt är det ju inte. Men enbart rädsla för psykos räcker inte heller. Din kompis tog antagligen en del substanser (eller slutade ta substanser som hen behövde), annars får en inte psykos bara sådär.

• Anonym (Erika)

Jag har haft flera reaktiva psykoser och efteråt var jag mycket rädd för att det kan hända igen. Skräckslagen! 
    Ingen av gångerna har jag själv sett tecknen eller varit medveten om att jag var på väg in i en psykos eller utvecklat en. 
    Min läkare försökte lugna mig med att det inte funkar så. Hm. Vet inte om det hade önskad effekt! Mina insjuknanden har till synes gått mycket snabbt- när jag gått över min gräns /förmåga. Mycket symtom och snabbt - vilket tydligen är positivt! Och sedan har det gått över rätt snabbt och jag äter ingen förebyggande neuroleptika. 

Jag har fokuserat på att undvika sådant som kan framkalla psykos , såsom droger , total utmattning eller sömnlöshet. 

När jag mår sämre -oavsett anledning, (psykisk eller fysisk) försöker jag fokusera på sånt jag mår bra av! Dvs inte grubbla utan det jag vet att jag mår bra av: träffa vänner, vila, motionera, sova lagom, läsa eller se på något som skingrar tankarna, äta bra etc. 

Skriv ner det du vill fråga din läkare om lägg det sedan åt sidan. En psyksjuksköterska borde också kunna vara ett bollplank för dig. 

Hoppas du mår bättre snart! 

Svar på tråden Gränspsykos