Inlägg från: Anonym (Erika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erika)

Gränspsykos

Jag har haft flera reaktiva psykoser och efteråt var jag mycket rädd för att det kan hända igen. Skräckslagen! 
    Ingen av gångerna har jag själv sett tecknen eller varit medveten om att jag var på väg in i en psykos eller utvecklat en. 
    Min läkare försökte lugna mig med att det inte funkar så. Hm. Vet inte om det hade önskad effekt! Mina insjuknanden har till synes gått mycket snabbt- när jag gått över min gräns /förmåga. Mycket symtom och snabbt - vilket tydligen är positivt! Och sedan har det gått över rätt snabbt och jag äter ingen förebyggande neuroleptika. 

Jag har fokuserat på att undvika sådant som kan framkalla psykos , såsom droger , total utmattning eller sömnlöshet. 

När jag mår sämre -oavsett anledning, (psykisk eller fysisk) försöker jag fokusera på sånt jag mår bra av! Dvs inte grubbla utan det jag vet att jag mår bra av: träffa vänner, vila, motionera, sova lagom, läsa eller se på något som skingrar tankarna, äta bra etc. 

Skriv ner det du vill fråga din läkare om lägg det sedan åt sidan. En psyksjuksköterska borde också kunna vara ett bollplank för dig. 

Hoppas du mår bättre snart! 

Svar på tråden Gränspsykos