• idape

2,5 åring ont benen dagtid

Hej!

Min pojk 2 år och 10 månader har sedan ca ett halvår tillbaka nämnt vid enstaka tillfällen att han har ont i ena benen. Enbart ena benet vid varje tillfälle.. Vad kan detta vara? Var hos doktorn för ca 5 månader sedan för jag blev orolig men blodprovet visade inget. Bara kraftig infektion som gick över. Nu har han nämnt detta igen. Det går över på några minuter och han säger benet somnat nu har det vaknat igen. Kan det vara växtvärk på dagen?! Eller höftledsinfektion? Höftsnuva som det heter har jag läst. Det har varit i samband med efter en förkylning nämligen. Denna hade dock bara en väldigt mild förkylning utan feber medans vi andra i familjen är riktigt förkylda. Hoppas snälla nån kan svara!

• Svar på tråden 2,5 åring ont benen dagtid
  • mammalovis

Det ska bli intressant att läsa svar. Vår dotter kan vakna på nätterna och ha ont i benen, men på dagarna är det nog bara ett skäl för att slippa gå och få åka vagn istället. Stunden innan och efter kan hon ju springa utan bekymmer när hon jagas på skolgården av syrrans kompisar.

• Ferr

Min son på 2 år fick svårt att gå. Haltade inte men det var som att benen somnade när han satt för länge och blev trögstartad de första stegen. Detta kom på kvällen under den perioden som det höll i sig. Han var förkyld kort innan detta började. Tog med honom till läkaren som inte kunde hitta något. Proverna visade ingenting och en sjukgymnast tittade även på honom. Det var inte höftsnuva sa de. Plötsligt en dag var det borta efter en vecka. Nu sa han aldrig att han hade ont så det stämmer ju inte riktigt med din pojk men ville ändå berätta. Hoppas han blir bra snart!

• Ferr

Tillägg *

Jag själv misstänkte barn reumatism ett tag men läkaren sa att det i så fall måste vara återkommande besvär/symptom över tid för att kunna fastställa det samt givetvis andra prover. Han sa även att en del barn får ont i lederna , musklerna och kroppen överlag när de blir förkylda. Speciell den förkylningen som du pratar om. Det var samma här hos oss, vi andra blev jättedåliga medan han var ganska okej i sin förkylning. Läkaren menar att det kan sätta sig på andra ställen i kroppen än att bara få snuva å feber.

• 879214

min son (2 år 3 mån) har också klagat på ont i benen flera gånger. det verkar som att benet (tror det är ett åt gången) somnar och han kan då inte stå upp. har faktiskt inte kollat upp men ska fråga på bvc nästa gång

• idape

Tack så hemskt mycket för era svar!! Allt detta kan stämma med min pojk. Kan nog bara vara nåt dom kan ha då. Verkligen tacksam att ni svarar. Oroar mig så lätt. Finns det fler kanske?

• Ferr

Om ni besöker sjukvården så är jag intresserad av vad dom säger till er. Om du vill och har möjlighet så får du gärna skriva här!

Svar på tråden 2,5 åring ont benen dagtid