• Anonym (inte ekonomisk)

Vän som ofta frågar om pengar,

Jag har en vän som ganska ofta frågar om att få låna pengar pga att hon och hennes sambo mot slutet av månaden inte har pengar kvar.

Det är väl kanske inte så konstigt om man har det väldigt knapert men grejen är att de ihop tjänar mer än vad jag gör plus att de har inga barn,(har husdjur) bor i bostadsrätt (stor 1:a). 
    Själv har jag 2 vv barn, bor i hyres 4:a. 
    Skillnaden i bostadskostnad är ca 4000:-. De bor väldigt billigt. 

Man tycker ju rimligtvis att de borde kunna klara sig utan några som helst problem då jag själv gör det. 

Problemet är vad jag tror, bla gamla skulder mm. Sen har de för inte så länge sedan skaffat varsinn surfplatta och nya mobiler som de har dyra abonnemang för. Sen har de även tv abonnemang med fler kanaler. 

Det är ju rätt uppenbart att de inte har råd. 

Det är ju lite trist när man vill ut på någonting som egentligen inte kostar så mycket men hon inte har råd.
    Sen beklagar de sig om att när det är nåt speciellt i stan osv att de inte har råd. Men sen på sätt och vis så har de ju själva satt sig i den situationen.

Fler som känner igen sig, som har vänner som rimligtvis borde klara sig men som ändå inte gör det pga liknande val? 

Man kan inte alla gånger få allt och då får man helt enkelt välja eller gå halva vägen. 

• Svar på tråden Vän som ofta frågar om pengar,
  • Långbenopluto

Men dom har väl rätt att få beklaga sig till en vän?

Bara för att du är så duktig så kan du väl vara en bra vän och bara lyssna på deras problem? Är det inte det man har vänner till?

• Anonym (rr)

du behöver inte låna ut pengar om du inte vill. Fråga henne istället varför de behöver låna, kanske tar hon emot hjälp med lite tips på hur hon kan spara bättre?

• Anonym (lyxfällan)

Antingen anmäler du dem till Lyxfällan eller så gör du "minilyxfällan" med henne. Borde räcka bra med att bara hota med Lyxfällan.

Nu senast så handlade det om missad mobilräkning.

Hänt tidigare att de missat räkningar eller att det har kommit en räkning de inte hade räknat med.

Det var inte länge sen som hennes sambo var arbetslös. Då var det ju en sak om de hade det knapert. Men sen när han fick arbete så ansåg de väl att de kunde lägga dessa extra pengar på annat. Grejen är att det arbetet han fick var genom af och hade de haft otur att han inte hade fått vara kvar efter tiden som var satt så hade de ju då satt sig i än mer knipa.

Hon tror att alla andra har det mycket bättre ställt än de. Men de allra flesta andra har dyrare bostäder, bil, barn mm.

Om man leker med tanken att min hyra hade varit så låg som deras så hade jag haft ca 11000:- kvar efter räkningarna är betalda. Alltså pengar som ska gå till mat, bensin, övrigt.

Men nu har jag Max 7000:-. Ändå har man oftast pengar kvar tills nästa utbetalning.

• Anonym (Varför låna ut?)

Men låna inte ut pengar alls då slipper du problemet med tjat om lån. Att de inte kan ha koll på sin ekonomi är ju inte ditt problem alls.
    Ge råd, stötta men låna inte ut pengar.

• Anonym (lyxfällan)

Nästa gång säger du "Lån ska betalas tillbaka, när betalar du i så fall tillbaka? ". Sen kräver du att de istället fall betalar tillbaka nästa gång de får lön. Får du inte det så är det tvärt nej för nya lån tills alla gamla är betalade.

• Anonym (lyxfällan)

Jäkla autokorrekt: ska stå "isåfall". Inte "istället fall".

Jag lånar inte alltid ut. De gånger man gjort det så har man fått pengarna tillbaka direkt när de fått pengar. Så där är det inga problem. Sen lånar jag aldrig ut så mycket heller.

• Anonym (Tim)
    Anonym (inte ekonomisk) skrev 2016-09-18 15:13:23 följande:
    Jag lånar inte alltid ut. De gånger man gjort det så har man fått pengarna tillbaka direkt när de fått pengar. Så där är det inga problem. Sen lånar jag aldrig ut så mycket heller.
    Varför svarar du inte på inlägg 1?

Jag tycker den frågan är väldigt bra och är intresserad av svaret....
  • Anonym (Också Vän)

Jag har också en vän som ofta frågar om pengar. Trots att vännen tjänar rätt mycket mer än jag, är det jag som lånar ut och betalar nästan alla våra gemensamma luncher. Visst vill man hjälpa en vän, men trist när det tas lite för givet och man inte får sina pengar tillbaka. Till slut tröttnar man ju på att hjälpa.

Anonym (Tim) skrev 2016-09-18 15:45:55 följande:

Varför svarar du inte på inlägg 1?

Jag tycker den frågan är väldigt bra och är intresserad av svaret....

Vad är det som skulle vara intressant?

Klart att man lyssnar och givetvis så får man lov att beklaga sig.

Jag anser mig inte speciellt duktig när det gäller ekonomin. Har bara inte mer eller dyrare räkningar än vad jag är i behov utav.

Sen köper jag inte en massa kläder och prylar heller varje månad utan mest vid behov.

Har levt väldigt tajt tidigare och då så fort som man fick mer pengar tex när man sommarjobbade så sparade man de pengarna man inte gjorde av med. Kunde ju vara bra om det krisande sig!
Svar på tråden Vän som ofta frågar om pengar,