Inlägg från: Ascendere |Visa alla inlägg
  • Ascendere

Kommer Ryssland anfalla Sverige?

Varje morgon såg grisen solen gå upp, och varje kväll såg han solen gå ner igen. Varje morgon sade han till sig själv "ikväll kommer jag att se solen gå ner ännu en gång".

Och på den 100:e dagen kom grisbilen och körde grisen till slakteriet. SLUT!

Förklaring: vi har haft fred i flera hundra år, men det är ingen garanti för att vi alltid kommer att ha det i framtiden. Man ska inte måla fan på väggen men det är i mitt tycke bättre att förbereda sig i onödan än att bli tagen på sängen.

Med det sagt så tror jag nog mest på ett nytt kallt krig som pågår tills någon annan får makten i Ryssland. Inte ens Putin kommer att leva för evigt.

• Ascendere
    Dr Nail skrev 2016-09-21 18:59:33 följande:

Hittills inga "men USA då" - argument. Konstigt.

Ja, var är alla Kremlins?
  • Ascendere
    Ulltand skrev 2016-11-10 12:45:35 följande:

Frågan tycks aktuellt igen :)  Vad händer om Trump står fast vid att man kanske inte hjälper ett Natoland i kris? Chanserna att han nu skulle hjälpa Sverige borde vara nära noll i så fall. Hela natofrågan kommer i ett nytt ljus. Vi som ändå räknat med någon form av hjälp, hur mycket borde vi satsa på ett nationellt försvar som håller måttet?

Ca 3% av BNP vore rimligt för att göra ett eventuellt anfall så kostsamt att fi (OBS inte FI!) prövar något annat istället och lämnar oss därhän.
  • Ascendere
    Anonym (Gotlänning) skrev 2016-11-22 10:01:19 följande:

Nej. Folk har så lite problem så dom skapar värsta dramat. Har väl ingen koll. Kommer från Gotland, är inte ett dugg orolig. Inte min familj därhemma heller. De går inte på tramset i media.

Att man inte går omkring och är orolig över alla dåliga saker som potentiellt kan hända betyder varken att man inte bör försöka hindra att de händer, eller att de inte kan hända. 
  • Ascendere

Jag vill bara påpeka till alla diskussiondeltagare att ni bör vara medvetna om att det garanterat finns sk "rysstroll" i tråden, dvs psyops avlönad av främmande makt. Jag pekar inte ut någon individ men alla svenskar bör vara medvetna om att detta förekommer flitigt på flera internetforum och är en väldigt viktig del i främmande makts påverkanskampanjer, såväl som i fred, ofred och hela skalan däremellan.

Eftersom Familjeliv är en populär sajt finns ingen anledning att tro att det inte skulle finnas här.

Och detta är absolut inte någon "foliehattsteori" utan väl belagt, till exempel har DN skrivit en artikel i ämnet där man bland annat gjort på-platsen intervjuer med psyops-operatörer.

www.dn.se/nyheter/varlden/de-ar-putins-soldater-pa-natet/

PS: Den som svarar på detta inlägg med "Men USA då!" eller något om "russofobi" är definitivt psyops...

• Ascendere
    Anonym (DN) skrev 2016-12-17 12:56:57 följande:

Men då så. Har det stått i DN är det nog sant. Asgarv. Tror inte på något som skrivs i den propagandatidningen.

Vilka svenska tidningar litar du på?

SvD? DI? Situation Stockholm? Hänt i Veckan?
  • Ascendere
    Anonym (PelleStrojka) skrev 2016-12-17 14:43:46 följande:

Intressant. Vilken typ av argument brukar dessa använda - och hur ska vi göra för att bemöta dem?

Väldigt olika. Bör bemötas sakligt, tex att NATO och USA är inte samma sak, och medlemskap i NATO är frivilligt.
  • Ascendere
    Tecum skrev 2016-12-17 18:28:37 följande:

Nu börjar argumenten ta slut för kanonkramarna och då går man över till att misstänkliggöra de som inte har "rätt" åsikter...

Jag får väl skicka en faktura till Putin. Du som är så välunderrättad, hur mycket brukar psyobsarna få? Är det betalt per inlägg eller blir det månadslön...

Är man normalbegåvad klarar man av att skilja på påståendet "främmande makt har psyops som är aktiva på nätet" och "alla som inte delar mina åsikter är psyops"...

Om du läser en gång till så ser du att det är endast det första påståendet jag framför.

Det första påståendet är ett faktum, det andra påståendet är naturligtvis rent blaj, det finns givetvis helt vanliga svenskar som har Moskvavänliga åsikter av helt andra orsaker. Dessa är dock inte psyops, jag föredrar termen "nyttiga idioter för Putinregimen".

Vidare är det ju helt olika saker att vara kritisk till Ryssland och ryska folket å ena sidan, och att vara kritiskt mot den nuvarande regimen och dess agerande å andra sidan, tycker du inte?

Att jag är extremt kritisk mot den ryska regimen och ryska krigsmaktens aggressiva agerande och anser att vi måste agera med detta i åtanke betyder inte att jag har något emot att Sverige exempelvis handlar med Ryssland, om de nu skulle skärpa till sig och börja bete sig som folk.
  • Ascendere
    Anonym (Va) skrev 2016-12-17 15:53:32 följande:

Vad ska något land vilja anfalla ett land som Sverige för? Vi är betydelselösa och värdelösa i stort sett.

Det viktiga att förstå här är att påverkan med militära medel kan börja långt innan man avlossat ett enda skott. Och behöver man inte avlossa några skott utan uppnår sina mål ändå så fine.
  • Ascendere
    Ulltand skrev 2017-01-09 16:50:05 följande:

Ja kanske det men tycker mig se en inhemskt "uppvaknande" senaste månaderna...

Ja, men det går fortfarande trögt, det är mycket snack och lite verkstad ännu så länge. Men attityden har förändrats, absolut.
  • Ascendere
    Tom Araya skrev 2017-01-09 23:36:13 följande:
    Ascendere skrev 2017-01-09 21:45:40 följande:
    Ja, men det går fortfarande trögt, det är mycket snack och lite verkstad ännu så länge. Men attityden har förändrats, absolut.
    Attityden har förändrats, helt klart, även Löfven uttrycker oro...
    www.svd.se/just-nu-lofven-talar-pa-folk-och-forsvar
    Men i praktiken händer ingenting...
    www.dn.se/nyheter/sverige/ygeman-kalla-krigets-civilforsvar-ska-inte-tillbaka/&utm_medium=page&utm_campaign=dn

Mmmm, och allt ska utföras "inom ordinarie verksamhet" eller "inom budget", dvs inga extra pengar kommer att skjutas till för vare sig det militära försvaret, civilförsvaret eller berörda myndigheter. Det tyder antingen på att viljan egentligen inte finns utan allt är ett spel för gallerierna, eller att det faktiskt inte finns några pengar att skjuta till, delvis men inte enbart på grund av de enorma utgifterna för migrationen. Kostnaderna för försvaret kan man ju inte bara skjuta över på kommunerna som man ju gör med kostnaderna för migrationen efter som det är ett helt och hållet statligt åtagande.
    Personligen lutar jag åt det senare alternativet. I så fall innebär det också att Sveriges ekonomiska läge är mycket sämre än vad man medger utåt, och talet om "går som en Volvo" etc är inte förankrat i verkligheten. 
Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?