• Lusekofta

10-åring som vill vara populär

Hej alla kloka föräldrar.
    Vi har stora problem med vår snart 10-åring. Han lider oerhört av att han inte är populär. Ikväll har han nästan brutit ihop, anklagat mig för att jag uppfostrat honom "fel", gjort honom ful samt inte "gett honom allt han pekar på, för det får de coola". Ja, jag fattar att jag är ett lätt byte, så det är inte det. Jag har försökt bemöta honom med förståelse i stil med "ja, alla känner vi oss otillräckliga ibland." Han klagar på att han inte har kompisar och när jag ifrågasätter eftersom han lekt med en idag och sovit över t.o.m. samt kan räkna upp ett gäng till, så kryper det fram att klassens coola kallar honom mattenörd. Jag förstår att det tar jättehårt, han vill så förtvivlat gärna vara cool och populär. Han överväger att börja röka (!?) samt skolka för att öka i graderna. Hur kan jag hjälpa honom?
    Tack!

• Svar på tråden 10-åring som vill vara populär
  • Sous

Det finns ju inget enkelt svar. Människor vill ju gärna vara en del av en grupp och jag förstår att han vill vara populär...

Man får väl prata om varför han så gärna vill vara populär och cool, vilka som är det och hur de är som personer. Vill man vara sån själv? Skulle det kännas bra? Vill man vara sån som kallar andra för "mattenörd" och trycker ner andra? Är de värda att anstränga sig för?

Man får prata om vänskap och vad det är som gör riktiga vänner, om lojalitet och om att gå sin egen väg och våga stå upp för det som känns rätt och riktigt istället för det som är populärt. Det är väl en tröttsam analogi, men det är knappast nazisterna som hyllas från andra världskrigets Tyskland idag- det är Sophie Scholl.

Det är tunga frågor, men de går ju inte att komma undan. På väg mot att bli vuxen måste man bestämma sig för vilken sorts vuxen person man vill bli, och vilka människor som är värda ens vänskap.

• Spagettimonstret

Ush vad tråkigt.
    Låter som att de dumma killarna är avundsjuka för att han har lätt för sig i skolan. Röka och skolka kan vem som helst göra, låter som att dessa killar inte har något annat att komma med.

Kan ni kanske tänka ut svar på sånt han brukar bli retad för? Här är några jag kommer på rent spontant på tilltalet "mattenörd" (som i min krets för övrigt är något positivt).
    - Jag är inte nörd, jag är bara smart.
    - Jo, jag är rätt duktig på matte. Säg till om du vill ha hjälp med läxan.
    - Du kan kalla mig "mattegeniet".

Jag hoppas att din pojke får bättre självkänsla och även uppskattar de fina vänner han verkar ha och inte ser de självutnämnda klassens kungar som mer värda på något sätt.

• Sous
    Spagettimonstret skrev 2016-09-18 22:30:18 följande:

Ush vad tråkigt.
    Låter som att de dumma killarna är avundsjuka för att han har lätt för sig i skolan. Röka och skolka kan vem som helst göra, låter som att dessa killar inte har något annat att komma med.

Kan ni kanske tänka ut svar på sånt han brukar bli retad för? Här är några jag kommer på rent spontant på tilltalet "mattenörd" (som i min krets för övrigt är något positivt).
    - Jag är inte nörd, jag är bara smart.
    - Jo, jag är rätt duktig på matte. Säg till om du vill ha hjälp med läxan.
    - Du kan kalla mig "mattegeniet".

Jag hoppas att din pojke får bättre självkänsla och även uppskattar de fina vänner han verkar ha och inte ser de självutnämnda klassens kungar som mer värda på något sätt.

Det där med "de är avundsjuka" fick jag alltid höra när andra ungar var taskiga i skolan och kallade mig för plugghäst och sånt. Det gjorde mig bara sur för det var ju inte sant. De var inte alls avundsjuka, det var ju enligt dem skittöntigt att vara duktig i skolan så varför skulle de vara det?

Det bästa är att skaffa sig riktiga vänner, ett mål med livet (ex att man vill bli arkitekt eller marinbiolog eller programmerare eller vad det nu är) och bestämma sig för vilken sorts person man vill vara. En som gör världen bättre, eller en som gör den sämre. Folk som tråkar andra och är taskiga gör den sämre.
  • Spagettimonstret
    Sous skrev 2016-09-19 20:13:32 följande:
    Det där med "de är avundsjuka" fick jag alltid höra när andra ungar var taskiga i skolan och kallade mig för plugghäst och sånt. Det gjorde mig bara sur för det var ju inte sant. De var inte alls avundsjuka, det var ju enligt dem skittöntigt att vara duktig i skolan så varför skulle de vara det?

Det bästa är att skaffa sig riktiga vänner, ett mål med livet (ex att man vill bli arkitekt eller marinbiolog eller programmerare eller vad det nu är) och bestämma sig för vilken sorts person man vill vara. En som gör världen bättre, eller en som gör den sämre. Folk som tråkar andra och är taskiga gör den sämre.
    Jo, det fick jag också höra och nog var det tröttsamt. Men jag tror ändå det är sant. Att de inte tål att någon annan utmärker sig på ett positivt sätt och försöker omvända det till att vara något negativt.

Håller absolut med om att det är viktigt att ha riktiga vänner. Skrev väl även det till TS. Hennes son verkar ju ha fått för sig att de stökiga killarna räknas mer än de sanna vänner som faktiskt vill umgås med honom.
  • Spagettimonstret

Ett litet tillägg. Jag hade svårt att hitta vänner i sjuan och kallades plugghäst och blev skrattad åt etc. Sen ringde plötsligt halva klassen hem till mig dagen innan ett prov och ville ha hjälp :O

Svar på tråden 10-åring som vill vara populär