• amandawic

Vart vänder man sig?

Jag är äntligen gravid i vecka 8 efter en rad ivf-behandlingar.

Men, jag mår så otroligt illa och är yr. Det enda som hjälper är om jag ligger ner i soffan eller sängen.

Jag var hemma från jobbet pga detta förra veckan men nu kräver min chef ett läkarintyg, då jag inte vet vart man kan vända sig (är inte inskriven hos en BM än) så sitter jag nu här på jobbet och mår piss...

Någon som kan hjälpa mig med vart jag kan vända mig tills vi är inskrivna hos en BM? Kan till exempel min vårdcentral hjälpa till?

Det här är även mitt första barn.

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Vart vänder man sig?
  • Carambolan

Ja, du kan gå till vårdcentralen. Det brukar ändå vara läkare som sjukskriver, inte mvc.

• syntharen

Ja du kan vända dig till din vårdcentral. Dock så kan dom sedan säga att om du behöver förlängd sjukskrivning så får du vända dig till mvc och läkaren som är kopplad dit får skriva fortsatt intyg. Det hände mig när jag hade kraftigt illamående och kräkningar i vintras. Som tur var var läkaren på mvc en jättetrevlig läkare med full förståelse, vilket jag inte upplever att allmänläkarna på vårdcentralen alltid har...

• Oline

Min bm fixade tid hos läkaren på mvc åt mig när jag led av extremt graviditetsillamående och kräktes hela tiden. Var sjukskriven mellan v 9-22. Vet inte om en "vanlig" läkare som inte är kopplad till mvc hade tagit mig på samma allvar som den här gjorde. Hon var ju van att träffa gravida med deras krämpor varje dag.

• amandawic

Tack för alla svar.

Jag var hos vårdcentralen idag och fick svaret "graviditet är ingen sjukdom så jag kan inte skriva ett läkarintyg, testa de här tabletterna så går det säkert över".

BM kan heller inte hjälpa mig eftersom jag inte är inskriven hos de än.

Blir så himla trött, jag når verkligen superdåligt och måste nu alltså tvinga mig till jobbet... Har ingen förstående chef i huvudtaget heller så allt känns rätt hopplöst just nu.

Men det här går ju förhoppningsvis över så småningom och allting kommer ju vara värt det i slutändan. Man får bita ihop helt enkelt.

• Mallemamma

Alltså läkare.... Blir så arg! Jag har gått igenom en hel graviditet med Hyperemesis Gravidarum (extremt graviditets illamående) som faktiskt är en diagnos som jag tyvärr inte fick för jag hade oförstående barnmorska.

Nu är jag gravid igen (v.13) och visste vem jag skulle gå till innan jag blev gravid för att få hjälp. Så nu är jag sjukskriven (studerande annars) och får all godkänd medicin mot illamående som låter mig behålla några små mål om dagen.

Jag råder dig att ringa runt till olika mvc och fråga om deras kunskap om hyperemesis och välja de som har förståelse! För det är fruktansvärt när ingen tror en, jag har varit sängliggandes i två månader och har familj och vänner som kommer och hjälper mig att få i mig mat, tömma hinken, duscha osv.. och sambon tar hela lasset hemma med sonen och hushållssysslor.

Det är inte lätt att ta tag i när man mår så dåligt, men stå på dig! Jag ångrar att jag inte gjorde det första grav, för då låg jag hemma utan sjukskrivning istället och förlorade massa inkomst och studieveckor. Ring runt tills du får hjälp! Be någon hjälpa dig. Var bor du nånstans?

Lycka till, jag lider tillsammans med dig här med min hink :)

• Oline
    amandawic skrev 2016-09-20 11:00:56 följande:

Tack för alla svar.

Jag var hos vårdcentralen idag och fick svaret "graviditet är ingen sjukdom så jag kan inte skriva ett läkarintyg, testa de här tabletterna så går det säkert över".

BM kan heller inte hjälpa mig eftersom jag inte är inskriven hos de än.

Blir så himla trött, jag når verkligen superdåligt och måste nu alltså tvinga mig till jobbet... Har ingen förstående chef i huvudtaget heller så allt känns rätt hopplöst just nu.

Men det här går ju förhoppningsvis över så småningom och allting kommer ju vara värt det i slutändan. Man får bita ihop helt enkelt.

Men gud vad jävla dåligt!! Nej visst det är ingen sjukdom men det drar med sig MASSOR av åkommor som gör en sjuk. Jag hade tur att ha en bra bm och en bra läkare på mvc så fick direkt diagnosen hyperemesis (extremt graviditetsillamående, samma som personen ovan) och var alltså sjukskriven mellan v 9-22. Kunde inte ens ta hand om mig själv så kunde omöjligtvis jobba! Kan du inte bara skriva in dig någonstans då eller varför krånglar de så? Försök att få träffa en mer förstående läkare och överdriv om du måste för att få ett sjukintyg. Själv kräktes jag ca 20-30 ggr per dag och låg inne med dropp t o m så den som säger att "graviditet är ingen sjukdom" vet tamejfasen inte vad den snackar om..

Styrkekramar till dig!!
Svar på tråden Vart vänder man sig?