Jag har haft acne i hela mitt vuxna liv, är nu ca 40 år och börjar äntligen få en hy som ser normal ut. Det har varit en lång resa.
Det som fungerat bäst för att förbättra strukturen på min hud är dermaroller, den har gjort de gropiga ärren mindre, mindre synliga och även tagit bort det där som är liksom lite blankt/skadad hud men utan gropar.
Jag har just nu en hudrutin med oljor enligt OCM, men lite modifierad för mina behov. Tvättar med ricinolja+olivolja, tvättar bort med tvättlapp som tvättas i maskin, tar ny varje dag. Efter detta smörjer jag med en lite mängd jojobaolja och en annan olja som jag just nu inte kommer ihåg vad den heter. Om huden då känns stram så tar jag på lite av en kräm med hampa från Bodyshop.
1 gång i veckan kör jag med dermarollern på de områden som behöver det. Sen smörjer jag med c-vitaminserum, aloevera och om det behövs Hampakrämen.
Nu är min hud ganska fin och frisk i grunden vilket den inte var för 1-2 år sedan när jag började med den här rutinen. Jag kan fortfarande få nån finne ibland, men inte de där bölderna som jag hade förut. Däremot en del pormaskar och stora porer. De blir också bättre av dermarollern men där har jag även gjort AHA-peeling för hemmabruk, både med salicylsyra som är bra mot acne och glycolsyra som är mer allmänt hudförbättrande. Dock inte under samma period som jag kört dermarollern, utan jag har gjort det ena i några månader och sedan det andra några månader. Och noga med att huden vilar och läker mellan behandlingarna.
Jag tror att nu när du äter Roaccutan behöver du vänta med såna här behandlingar tills din hud läkt klart. De kan nog göra mer skada än nytta just nu. Men sen kan du ju prova om du vill!