Bygga förhöjningssockel? Hur?
Hej!
Jag håller på och gör om lite i köket och har bestämt att placera min bänkdiskmaskin där den gamla har stått, i ett bänkskåp. Saken är bara den att det ser så fult ut då gångjärnen till dörren inte passar då den här "nya" diskmaskinen står där. Eftersom skåpets hålrum mäter 64 cm i höjd och diskmaskinen endast 45 cm så blir det ett fult hålrum på 19 cm. Därför vill jag bygga en förhöjningssockel på ca 18-18,5 cm som diskmaskinen står på. Den kommer också upp en bit från golvet då¨vilket är praktiskt. Djupet och bredden är 56 cm i skåpet, diskmaskinen är 55x55 cm i djup och bredd.
Så till problemet. Det verkar så omständigt och svårt att hitta byggmaterial! Skivor och plankor är runt 2,5 meter, det har jag knappt möjlighet att få hem själv. Sedan är det ju dyra (eftersom jag inte behöver använda så mycket material, och vad gör jag med "resterna"?)
Någon som har några bra förslag som inte är jättedyra?
Sitter nu och funderar på om jag ska köpa 3 st IKEA LACK sidobord för 49 kr st, montera ihop bordsskivorna och någon tjock trälist längs kanterna på den nedersta så att det blir som en förhöjningssockel på ca 18 cm. Frågan är om bordsskivan tål belastningen av en full bänkdiskmaskin? Detta låter dock som det enklaste alternativet just nu... Vad säger ni på FL?