• Vickisen

Bygga förhöjningssockel? Hur?

Hej!

Jag håller på och gör om lite i köket och har bestämt att placera min bänkdiskmaskin där den gamla har stått, i ett bänkskåp. Saken är bara den att det ser så fult ut då gångjärnen till dörren inte passar då den här "nya" diskmaskinen står där. Eftersom skåpets hålrum mäter 64 cm i höjd och diskmaskinen endast 45 cm så blir det ett fult hålrum på 19 cm. Därför vill jag bygga en förhöjningssockel på ca 18-18,5 cm som diskmaskinen står på. Den kommer också upp en bit från golvet då¨vilket är praktiskt. Djupet och bredden är 56 cm i skåpet, diskmaskinen är 55x55 cm i djup och bredd.

Så till problemet. Det verkar så omständigt och svårt att hitta byggmaterial! Skivor och plankor är runt 2,5 meter, det har jag knappt möjlighet att få hem själv. Sedan är det ju dyra (eftersom jag inte behöver använda så mycket material, och vad gör jag med "resterna"?)

Någon som har några bra förslag som inte är jättedyra?

Sitter nu och funderar på om jag ska köpa 3 st IKEA LACK sidobord för 49 kr st, montera ihop bordsskivorna och någon tjock trälist längs kanterna på den nedersta så att det blir som en förhöjningssockel på ca 18 cm. Frågan är om bordsskivan tål belastningen av en full bänkdiskmaskin? Detta låter dock som det enklaste alternativet just nu... Vad säger ni på FL?

• Svar på tråden Bygga förhöjningssockel? Hur?
  • allmänblandad

Utan att ha sett hur det ser ut så hade jag gjort så här - om jag inte missuppfattat något.

Regel 145 x 45 kostar 22,85 kr per meter på Byggmax. De brukar ha en såg så att man kan dela upp den för att kunna få med sig den hem (efter att man har betalat)

först hade jag gjort en ram, en fyrkant med yttermåtten 560 x 560 mm av regelbitar som står på kanten, d v s det blir 145 mm högt. Ovanpå denna ram hade jag skruvat fast regelbitar som ligger, d v s bygger 45 mm på höjden. Summa 190 mm högt. Diskmaskinen har väl fyra tassar under, bara att kolla så att dessa hamnar på regeln.

Förstår du förklaringen? Kan detta vara något eller har jag missuppfattat problemställningen på nåt sätt?

• Vickisen

Tack för svaret! Har haft så fullt upp med jobb och köket så jag har inte varit inne på familjeliv (men läst ditt svar tidigare) allmänblandad Jag gjorde som du sa istället och köpte virke på Bauhause och snickrade ihop en "låda". Lite svårt var det att få allt riktigt jämnt med vanlig handsåg dock, men är gandka nöjd nu ändå. Har använt akrylfog runt om så nu ska jag bara rolla lite extra färg över imorgon så får det vara klart. Tack! Blev mycket bättre än med min tänkta Ikealösning haha.

(Obs, håller på med listen nedanför, vet att lite färg hamnat på golvet vilket ska skrapas bort )

• Vickisen

Nu när vi ändå håller på... är det någon som har förslag om en fin lampa som passar över detta matbord?? Köpte en, med fyra spots (!) och den lös ju alldeles förstarkt... Sen blev det inte alls som jag hade tänkt mig designmässigt. Den åkte upp i taket istället i köket, den gamla lampan skulle ändå bytas ut. Där gör den verkligen sitt jobb. Men över matbordet? Någon som har förslag? Dla gärna länkar eller bilder! Taket är alltså mycket lägre där själva matbordet är..

Svar på tråden Bygga förhöjningssockel? Hur?