Skaffa innekatt???
Jag har två katter som började sina liv som innekatter hos mig (två första åren) men sen ändrades min boendesituation och de kunde börja vara ute. I början kortare, försiktiga utfärdar men ganska snart tog de för sig mer och mer och nu är de ute i stort sett dygnet runt - det här gått jättebra!
En av katterna var däremot extremt olycklig som innekatt. Hon föddes ju som innekatt och kände inte till något annat liv, men det spelade ingen roll - hon var sur och tvär, blåste sönder alla möbler och tapeter (kostade skjortan när vi flyttade ut!) Och var taskig mot den andra katten. Hur vi än försökte leka med henne och utmana henne mentalt var det tydligt att hon var understimulerad och olycklig i lägenhey. Samma katt blev som ett trollslag jättesnäll när hon fick börja vara ute. Så med den erfarenheten i bakfickan skulle jag ärligt talat aldrig skaffa en innekatt igen - i alla fall inte utan att ha en Plan B för vårt katten ska ta vägen om den här fel personlighet för lägenhetsliv.
Många katter klarar det, men tänk på att en innekatt måste stimuleras mycket mer än en utekatt (som ju sköter sig själv i princip) och man måste kontrollera att de inte äter för mycket mer noggrant. Min kompis har två innekatter som hon köpt massa leksaker till och katträd att klättra i och hon leker med dem hela tiden, men de är ändå tjocka. Om du får ångest och dåligt samvete av sånt blir det kanske lite jobbigt.