Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Rimligt eller är jag dum i huvudet?

Mina barns andra förälder (vi har varit skilda i ett år, barnen är 6 och 8, om det spelar någon roll) är tillsammans med en ny. Vi har träffats och hälsat, men inte mycket mer. Nu har jag fått höra att hon lägger upp ganska många bilder på mina barn på Facebook och Instagram. Jag får inte se dem. Är det orimligt att jag gärna vill följa och se vad hon lägger ut? Mitt ex lägger ut kanske en bild i halvåret och taggar mig, så där är det inga problem. Jag taggar exet i det jag lägger ut på barnen. 

• Svar på tråden Rimligt eller är jag dum i huvudet?
  • Anonym (mamma)

Vet inte vad barnens pappa har sagt. Förmodligen "öh...? va...? visst..."

Det är inte helt enkelt att prata med pappan, men jag tänkte göra ett försök till. Om inte alla ansåg att jag ska ligga lågt och inte bry mig.

Att "öppna mig" för hans nya känns inte alls rimligt. Är inte helt hundra på att jag ens hade känt igen henne på stan om vi hade stött på varandra. Hon vill absolut inte träffa mig.

• Anonym (mamma)

Det är okej att det finns bilder på mina barn på internet, med måtta och eftertänksamhet. Jag hoppas att hon är vettig nog att inse var gränsen går, och/eller att pappan har koll. Jag vill dock inte att de ligger offentligt. Jag behöver inte heller vara vän med henne, men det går väl att tagga mig eller lägga dem till en speciell vänlista eller något - åtminstone på FB.

Jag ser alltså hellre att det flyter omkring bilder som är sekretessinställda så inte vem som helst ser - även om det inkluderar mig också - än att de är helt offentliga. Men ja, jag hade velat se. 

Pappan lägger som sagt inte ut så mycket bilder, och är dålig på att skicka till mig via sms också. Så det handlar bara delvis om att jag vill ha koll på vilka bilder som finns på mina barn på internet, utan också om att jag faktiskt hade tyckt att det var lite roligt att få lite inblick i mina barns liv när de inte är hos mig. Och med det menar jag inte att jag vill snoka i deras liv, bara att jag tycker att det är mysigt att se att mina ungar har kul.

Men då är jag inte helt ute och reser om jag tar ett snack med pappan, då.

• Anonym (mamma)

Alltså. Kvinnan ifråga är inte direkt mina barns bonusmamma, hon är deras pappas nya flickvän. Hon har inga egna barn. De bor inte ihop.

Problemet är: 

1. Att jag inte vet vilka bilder som läggs ut av mitt barn på sociala medier och vem som kan se dem. 

2. Att jag inte kan lita på pappans omdöme - han har alltid sagt att han vill ha så få bilder som möjligt av barnet ute, men att vissa bilder är okej i vissa sammanhang. Nu verkar den regeln vara helt borta. Om det är att han har slutat bry sig, eller om hon inte visar, det vet jag inte.

3. Ja, det stör mig som fan att hon lägger ut en massa bilder på mina barn med fåniga gulliga texter till.

4. Att jag gärna också hade velat få se bilderna, bara för att det är kul att se mina barn ha roligt. Pappan är inte den bästa på att kommunicera.

Jag vill inte starta något krig om det här. Hon har rätt att lägga upp bilder som hon har tagit själv, man har alls ingen rätt att hindra bilder man är med på. Bara fotografen har juridiska rättigheter. Jag är också glad att hon tycker om mina barn, och inte skäms för att visa det (ja, jag tycker att det är skitjobbigt, men det är ju min sårade stolthet som talar, och alternativet hade ju varit så jävla mycket värre). 

Jag vet att jag inte kan hindra henne att göra det, jag skulle bara vilja ha lite insyn - både i barnens liv och i vilka bilder av dem som finns på nätet.

• Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2016-09-29 08:40:37 följande:
    Bara läst dina inlägg TS.

Du verkar ha bra koll och det verkar inte vara ngt "du får inte lägga ut för du är inte deras förälder". Men.. det här är en sådan sak man nog får försöka lita på sitt ex och även hans nya "förstånd". 
    Hon har, som du påpekat själv, all rätt att lägga ut vad hon vill. så länge det inte är kränkande naturligtvis. 

Vem har du fått höra detta av? Vad anser den här personen vara "mycket"? Och hur vet du att det är "gulliga texter"?
    Tänker som så - att om personen känner dig tillräckligt väl för att känna sig bekväm med att ge dig all denna info och du litar på denna persons omdöme tillräckligt mycket för att reagera - borde inte personen ifråga kunna visa dig? Eller är det mest gissningar och hörsägen?

Jag hade nog helt enkkelt bara frågat pappan och kollat så att det inte är nakenbilder eller på annat sätt kränkande. sedan släppt det.
    Jag har fått veta det av en kompis som är bekant med kvinnan ifråga - tillräckligt mycket bekant för att de ska vara vänner på Facebook och Instagram. Nu har jag fått se en del skärmdumpar, men det är omöjligt för min kompis att visa mig allt. Det rör sig alltså om minst en bild varje dag barnen är hos sin pappa, oftast hela serier med upp till tjugo bilder. Texterna är typ "Jag och de små älsklingarna." "Så underbart att ha de små juvelerna hos mig." "Härligt med glassutflykt med bebisarna." (Barnen är som sagt 6 och 8...) "Älskade gullepluttungarna!" Ja, du fattar. 

Pappan vill inte prata om saken alls.
Svar på tråden Rimligt eller är jag dum i huvudet?