• Anonym (Petra)

Hur gör ni med ersättning?

Hej!

Jag har en fråga till er som har bebisar som får bröstmjöksersättning. Vi har en bebis på 4 mån som numera bara får ersättning, kan inte amma längre. Har delammat tidigare. Vi kör med semper. Brukar värma innan hon får det men på de färdigblandade står att man kan ge dem rumstempererade. Brukar ni göra det? Tror ev att hon får ont i magen då. Vad är anledningen till att man ska värma? Enl Bvc får bebisen bestämma vilket hon gillar men finns det verkligen ingen annan anledning? Hur gör ni som ger ersättning när ni är ute? Hur värmer ni då? Är det varmt ute går det kanske att ge direkt men om det är kallt?Kan man varmhålla på något sätt? Bvc sa man kan använda termos med vatten och hälla i en bytta som man värmer flaskan i. Tycker det är så krångligt och tar tid för det brukar vara akut när hon är hungrig. Hur gör ni? Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Hur gör ni med ersättning?
  • liji83

Om vi var på språng och misstänkte att avkomman skulle bli hungrig hade vi tetran i en innerficka eller så stoppade jag ner den i BH:n. Det blir inte kroppstemperatur men åtminstone hudtemperatur. :) 

• MsM84

Jag tyckte det var smidigare med ersättning i pulverform, pulver i doserare och varmt vatten i en liten flaska och kallt i en annan, bara att blanda ihop.

• Jasmin Karlsson

Jag häller upp vatten i flaskan, värmer till ljummet i micron, blandar med pulver och ger.
    Om det blir över så sparar jag det i kylen till nästa gång.
    När jag är ute har jag med en termos med vatten. Jag häller i en viss mängd kokhett vatten och resten kallt. Jag har testat mig fram så att vattnet blir lite varmre än ljummet, då är det i lagom dricktemperatur sen när man är ute.
    Jag använder NAN sensitive och den bör blandas i 40 grader.
    Jag antar att bebisar borde vilja äta det när det är 37 grader, så varm är väl bröstmjölken? Jag siktar på den tempen iallafall, men jag mäter inte med termometer eller så utan bara kontrollerar temperaturen på handleden.

• Gladhannapanna

Vår äldsta drack gärna rumstempererad ur tetran när vi var på språng. Blev det ngt över sparade jag det till nästa mål. Sparade aldrig redan uppvärmd ersättning. Hemma använde vi bara pulver.

• Miriami

Brukar värma den färdigblandade lite bara. Det är en smaksak att värma. Den kan ändå vara litegrann kall så därför brukar den värmas lite. Vissa bebisar tycker om att dricka allting kallt. Men inte vårt barn. Det är så olika. Det är inte farligt att ge den som den är utan uppvärmning heller.

Jag värmer alltid kall kokt vatten i nappflaskan under mina bröst i bhn i god till innan hon blir hungrig. Värmer till och med färdig blandning i paket och färdiga grötar sempers i bhn. Och det funkar.

Eller så kokar jag upp välling vattnet och häller det i nappflaskan gärna två tre stycken sådana och lägger dom tillsammans i skötvärskan och täcker runtom med kläder eller annat och det håller sig varmt två timmar. Om hon ska ha flaskan tidigare så tar jag ut den från väskan och då svalnar den rätt fort. Planerar alltid i god tid hur jag ska göra så att det är klart när hon är hungrig.

• Milleman

Vår bebis vill inte ha kall ersättning så vi "måste" värma. Är vi iväg har vi varmt vatten i termos och pulver i doserare. Så smidigt. Kan fixa flaska i bilen, på utflykten, hos vänner eller varsom. Man kommer snabbt in i rutinen :)

• Plommon

Min lilla drack endast tetraersättning det första halvåret pga förstoppning av pulver. Jag var lat och orkade aldrig värma ersättningen så hon fick äta den rumstempererad. Nu äter hon dock pulvervarianten och jag mäter bara upp rätt mängd vatten, micrar en liten stund till ljummet för att pulvret ska lösa sig och sen får den vackert stå i ett kallt vattenbad en stund om det är akut, eventuellt stå i rumstemperatur och svalna om man är duktig och förbereder. Hon vägrar nämnligen äta ersättningen om den inte är rumstempererad. Samma sak gäller välling. Antar att det är för att hon blivit så van med att dricka ersättningen rumstempererad.

Har aldrig märkt av att hon har fått ont i magen av tetrapack ersättning (skitdyrt dock!) däremot förstoppning av pulverersättning första halvåret.

• mariaheterjag

Jag tyckte att min bebis verkade ha "lättare" att dricka ersättningen när den var lite ljummen än rumstemp.

Enligt mig är det absolut lättaste att värma vatten till bra temp., hälla i en bra termos som håller värmen, ta med tomma flaskor och pulver i en doserare. Bara att blanda ihop i perfekt ättempratur när bebisen blir hungrig.

• mariaheterjag

Om man vet att man har tillgång till micro, te x om man ska hem till någon har jag ibland fyllt flaskorna med rätt mängd vatten och tagit pulver med i doserare. Sen när det varit dags att äta värmt vattnet lite i micron och sen blandat med pulvret. På det viset slipper man ta med termosen som ju blir rätt stor om man ska ha med så det räcker till några flaskor.

Svar på tråden Hur gör ni med ersättning?