• Anonym (Kaffedraken)

    Plussat idag. Orolig för framtiden.

    Hej på er alla! Har idag plussat igen efter missfall i maj. Blev överlycklig såklart, hoppas pyret vill stanna kvar denna gång. Såklart så har tankarna redan börjat snurra i skallen och jag har tänkt mycket på ekonomi och arbetet idag. Sist jag blev gravid gick jag på ett 2 års vikariat, heltid. Men efter sommaren nu bytte jag jobb till ett kontorsjobb. Det är en timanställning där jag jobbar ca 38h i veckan. Jobbar även extra varannan helg på annan arbetsplats. Men hur är det med föräldrapenning när man är timanställd? Är somsagt timanställd men mina timmar blir en heltid. Har ju jobbat heltid i över 2 år bara med olika anställningsformer. Är ny på mitt nuvarande jobb och livrädd för att berätta om graviditeten även att de är några veckor kvar. Vad har jag för rättigheter som timanställd? Min sambo har fast anställning sedan många år tillbaks så vi är ju två med heltidsjobb.

  • Svar på tråden Plussat idag. Orolig för framtiden.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Din årsinkomst räknas. Ser man att du jobbat 40 timmar i veckan (ex.vis) i åtta månader, och nått upp till en viss lön så får du ju SGI utefter det, och föräldrapenning relaterat till din inkomst.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Och inser att jag totalt missförstod din fråga :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Birgitta02 skrev 2016-09-20 17:22:40 följande:

    Din årsinkomst räknas. Ser man att du jobbat 40 timmar i veckan (ex.vis) i åtta månader, och nått upp till en viss lön så får du ju SGI utefter det, och föräldrapenning relaterat till din inkomst.


    Min årsinkomst under 2015 var närmre 300 000 och kan tänka mig att den kommer vara på ca 250 000 detta år. Så då är det de dem räknar på? TACK för ditt svar.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Även om de inte skulle ta in dig så många timmar i slutet så räknas hela din planerade årsinkomst. Förr såg de bakåt, på deklarationen. Vet inte om de gör så idag.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Birgitta02 skrev 2016-09-20 17:50:13 följande:

    Även om de inte skulle ta in dig så många timmar i slutet så räknas hela din planerade årsinkomst. Förr såg de bakåt, på deklarationen. Vet inte om de gör så idag.


    Jag har fått ett löfte om 38,5h i veckan då jag ej ville ta jobbet om jag behövde gå ner till lägre lön än mitt förra. Så är nästan hundra på att jag får fortsätta så. Min arbetsgivare är väldigt bra och en vänlig karl.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är du intermittent anställd som det heter, med timlön, så har du bara ett anställningsförhållande med din arbetsgivare för de timmar/pass som ni är överens om.
    Ifall han har gett dig schema för tre veckor framöver och sen bestämmer sig för att inte anlita dig mer så är han helt i sin fulla rätt att göra så.

    Däremot om du har ett tidsbegränsat vikariat eller en allmän visstid där löneformen är timlön, så gäller andra regler. Då har du anställning för den tid som är överenskommen men istället för månadslön har du timlön.

    Så det beror lite på anställningsformen. För timanställning eller timavlönad är ingen anställningsform. Det är en avlöningsform. Dvs. i vilken form har du lön.
    Många säger timanställd till vardags men det finns ingen sån anställningsform i LAS.

    Utöver det så räknas alla dina inkomster ihop till din SGI. Så den här arbetsgivaren ska skicka in inkomstuppgift till Försäkringskassan och det stället där du jobbar på helgerna ska också skicka in. Sen sammanställer Försäkringskassan detta till en grund för SGI.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anotherone skrev 2016-09-22 09:04:11 följande:

    Är du intermittent anställd som det heter, med timlön, så har du bara ett anställningsförhållande med din arbetsgivare för de timmar/pass som ni är överens om.
    Ifall han har gett dig schema för tre veckor framöver och sen bestämmer sig för att inte anlita dig mer så är han helt i sin fulla rätt att göra så.

    Däremot om du har ett tidsbegränsat vikariat eller en allmän visstid där löneformen är timlön, så gäller andra regler. Då har du anställning för den tid som är överenskommen men istället för månadslön har du timlön.

    Så det beror lite på anställningsformen. För timanställning eller timavlönad är ingen anställningsform. Det är en avlöningsform. Dvs. i vilken form har du lön.
    Många säger timanställd till vardags men det finns ingen sån anställningsform i LAS.

    Utöver det så räknas alla dina inkomster ihop till din SGI. Så den här arbetsgivaren ska skicka in inkomstuppgift till Försäkringskassan och det stället där du jobbar på helgerna ska också skicka in. Sen sammanställer Försäkringskassan detta till en grund för SGI.


    Tack för väldigt bra svar. På mitt anställningsavtal står det "tillfällig anställning med timlön". Och "Varje tjänstgöringsperiod betraktas således som en separat visstidsanställning"
Svar på tråden Plussat idag. Orolig för framtiden.