• tw1p

Behöver råd

Hej! Jag heter Sergei. Jag har en fråga för dig. Men först jag måste beskriva min situation.

Jag 26 år gammal, gift och jag kom till Sverige tre år sedan. Ny jobbar jag som snickare och vill byta yrke. Jag jobbar 100%  - från 6:30 till 15:30.

Min fru kom till Sverige tre monader sedan och började läsa SFI den vecka.

Jag slutade SFI (svenska  för invåndrare) men fortsätter inte läsa svenska mer.

Jag läste matte och engelska tillsammans med SFI och har grund matte betyg och Engelska 6 betyg.

Från mitt hemmland (Estland) har jag Mekatronik betyg. Men det var till 2016.Vad kan jag göra med betyget nu, det vet jag inte.

Jag är väldit intresant av programmering och vill jobba med det. Men min erfarenghet är inte tillräckligt för söka jobb med den. Och jag har ingen kurs betyg, jag har bara läst online java courses och har allmän kunskap om utveckling programmering.

Jag kan inte börja studera i universitetet eftersom jag behöver högre matte och betala för hyra och livet. Jag bor tillsammans med min fru.

Så min situation just nu är ? jag måste fortsätta jobba på arbeta som jag tycker inte eftersom jag måste leva, ätta och klä. Och jag kan bara drömma på nytt jobb. Just nu jag ser inte någonting annat.

Jag frågar du, som bor här i Sverige för lång tid och vet mycket om möjligheter. Kanske min situation är inte så grå. Kanske där finns någonting som jag kan göra och mitt dröm blir verklighet.

PS ledsen för min svenska.

• Svar på tråden Behöver råd
  • mfgr

Jag har tyvärr inget svar till dig men du är duktig på svenska! Hoppas det löser sig för dig!Glad

• Carambolan

Du kanske får slita med ett hårt arbete nu medan din fru studerar, men så fort hon har ett arbete (har hon någon högre utbildning?) kanske ni har råd att du studerar lite. Det är stor brist på programmerare inom vissa områden, du behöver inte läsa fem år på universitetet utan en yrkesutbildning på 1,5-2 år kan räcka långt.

• Gfylpufpntlmj

Det finns ju utbildningar på distans, alltså att man pluggar hemifrån. Är man villig att jobba och sedan plugga hemma på kvällarna så finns det säkert möjlighet att utbilda sig inom ditt intresse. Ta kontakt med vuxenutbildningen i din kommun och fråga vad du har för alternativ, du kanske kan plugga upp t.ex. matten hemifrån på kvällarna och sedan när din fru hittar ett jobb så kan du söka dig till högre studier inom programmering. Självklart är det tråkigt och jobbigt att både plugga och jobba men det är ett alternativ kanske. Tänk framför allt på att du är ung och du hinner utbilda dig, låt det ta sin tid. Du fixar det! ????

• tw1p

Tack för alla svar.

Tyvärr min fru har ingen hög utbildning. Men jag tänkte det samma att när hon slutar plugga och börjar jobba sen kan jag studera. Och det är en bra råd att plugga matte upp på distans, tack.

Svar på tråden Behöver råd