• Anonym (nyfiken)

Låter ni ert/era lite äldre barn följa med er in på toaletten?

Diskutera gärna!

• Svar på tråden Låter ni ert/era lite äldre barn följa med er in på toaletten?
  • MammAmma

Låter och låter. Jag låser aldrig dörren när jag går på toa hemma och det händer att nån av mina fyra kids promenerar in när jag sitter där. De låser nästan heller aldrig dörren.

• Anonym (nyfiken)
    MammAmma skrev 2016-09-20 21:29:45 följande:

Låter och låter. Jag låser aldrig dörren när jag går på toa hemma och det händer att nån av mina fyra kids promenerar in när jag sitter där. De låser nästan heller aldrig dörren.

Så du har inte lärt dina barn att man har rätt att vara på toaletten/duscha ostört?
  • Anonym (Mint)

Har inga äldre barn men jag och min man låser inte dörren när vi inte har gäster.

• Carambolan

Nej, det har de slutat med självmant nån gång i femårsåldern typ. Undantaget är när vi är ute på stan och de tyckt att det känns läskigt att vänta utanför, då brukar vi "kompiskissa" på samma toalett.

• MammAmma
    Anonym (nyfiken) skrev 2016-09-20 21:33:17 följande:

Så du har inte lärt dina barn att man har rätt att vara på toaletten/duscha ostört?

Vilken idiotisk fråga... Eftersom det inte stör mig ett dugg att de kommer in medan jag skiter så ser jag inte heller meningen med att låsa. Har de låst toadörren fattar vi andra att de vill vara ifred och det respekteras.
  • Anonym (nyfiken)

Ber om ursäkt om min fråga verkar lite underlig.

Syfte är bara om fler än mig tycker att det är viktigt att så tidigt det går lära sitt /sina barn att på toaletten har man rätt att vara i fred.

Inte stå och rycka i dörren osv.

• Ann-Louise

Har inga problem med att barnen kommer in. Låser aldrig dörren och ibland kommer någon av de minsta in ( 5 och 6 år). Dock kommer aldrig tonårsbarnen in, så barnen slutar självmant att komma in när de blir medvetna själva. Fram till dess gör jag inget problem av det.

• Anonym (nyfiken)
    MammAmma skrev 2016-09-20 21:45:37 följande:

Vilken idiotisk fråga... Eftersom det inte stör mig ett dugg att de kommer in medan jag skiter så ser jag inte heller meningen med att låsa. Har de låst toadörren fattar vi andra att de vill vara ifred och det respekteras.

Det ante mig att ditt svar inte skulle bli något annat än så!

Förstår att du inte ser att inte låsa om sig inte nödvändigtvis behöver betyda att man inte vill vara i fred.

Utan kan ha med t.ex fobi att inte våga låsa om sig.
  • Carambolan
    Anonym (nyfiken) skrev 2016-09-20 21:46:08 följande:

Ber om ursäkt om min fråga verkar lite underlig.

Syfte är bara om fler än mig tycker att det är viktigt att så tidigt det går lära sitt /sina barn att på toaletten har man rätt att vara i fred.

Inte stå och rycka i dörren osv.

Men det är ju en helt annan sak! Jag tänkte på "följa med på toaletten" som i att följa med in för att stå och prata, borsta tänderna, etc. Att stå och rycka och banka, springa ut och in, etc. har vi varit hårda med på betydligt yngre barn att det inte är ok. Vår treåring får absolut inte göra det. Där har vi däremor fortfarande lite duster, främst kring att han ibland vill följa med men sedan snabbt tröttnar, låser upp och går ut vilket jag inte tycker är ok (mest eftersom man inte når dörren från toaletten och jag och mannen INTE går på toaletten framför varandra haha).
  • Johan75

Jag påtalar att jag vill vara ifred, och får oftast det. Är båda föräldrarna hemma så låser jag dörren ibland. Tycker jag det är viktigt? Nja, det står inte särskillt högt upp på listan. 

Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Jaja)

Vi har lärt barnen att man gärna får vara med andra på toaletten om de andra själva vill, eller självklart när man borstar tänder eller duschar, men att alla ibland kan vilja vara ifred där också av någon anleding och då måste det respekteras. Barnen vet att det inte får låsa in sig för att busa eller göra dumma saker, det har de lärt sig när vi varit där tillsammans. En 7-månadersbaby låser man inte ute från toa, men de kan lära sig att vara med pappa om han är hemma. 3 år och uppåt ska klara att vara själv utan att bli hysteriskt utan att man ens behöver låsa, för att mamma går och bajsar , annars är något fel. 

Svar på tråden Låter ni ert/era lite äldre barn följa med er in på toaletten?