Inlägg från: Anonym (storasyster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (storasyster)

Pappa dog, vad händer nu?

Jag vet att det kan låta eller vara konstigt att jag skriver här nu, men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Känner mej så tom innuti och vet inte vart jag ska vända mej annars. 

Jag och min lillasyrra kom hem från sjukhuset för 1,5 timme sen, efter att ha tagit farväl av våran pappa. Han blev hastigt sjuk för nån månad sen, och idag dog han. 

Vad kommer hända med oss nu? Vad händer med pappa? Hur ordnar man med begravning och sånt? Vart ska vi bo, får vi bo kvar? Kommer de sätta min lillasyrra i familjehem, eller får hon bo med mej? Hon är bara 13 och jag är 19 och gravid. Vi har ingen släkt förutom farfar, som är över 70. Jag vet inte vad jag ska göra, allt bara snurrar omkring i huvudet och jag kan inte och vill inte sova.

Hjälp.

• Svar på tråden Pappa dog, vad händer nu?
  • Anonym (storasyster)

Tack båda två.

Våran mamma övergav oss när jag var 9 år. Pappa försökte få till stånd både varannan vecka och helgumgänge, men mamma förklarade mycket tydligt att hon inte ville. Hon flyttade till Norge sen och har en man där. Jag vet inte om dom har barn också.

Farfar är ganska pigg och frisk, fast han är ledsen och mår dåligt nu såklart. Jag tycker inte att han ska behöva ta hand om allt, men vi kan kanske hjälpas åt. Min pojkvän och hans mamma och pappa finns också. Min pappa och hans pappa är gamla vänner, ända sen dom gick i skolan. Jag och syrran har alltid varit tajta, jag är mest orolig att soc och sånt ska tycka att jag inte kan ta hand om henne. 

Just nu pluggar jag och jobbar lite bredvid. Jag gick ut gymnaster i våras och gått på timmar i en vikariepool efter det. Jag står kvar i poolen och tar pass när det passar. 

Jag ska ringa lillasyrrans skola imorgon och prata med skolsystern hade jag tänkt. Hon kanske kan hjälpa oss lite.

• Anonym (storasyster)

Tack Thaines. Du kom inte med i inlägget innan. Jag skriver så långsamt. 

• Anonym (storasyster)

Hej igen. Jag får inte citeringen att funka så jag svarar på alla frågor i samma inlägg.

Pappa hade enskild vårdnad från att mamma stack, så det blir väl förmyndare för lillasyrran. Vi bor båda hemma, jag och min pojkvän letade efter lägenheter, men det är ont om det. Vi stod i kö till studentlägenhet också, men hade otur där. 

Pengar har jag nästan inte tänkt på alls. Jag betalade alla räkningar i augusti från pappas konto, han gav mig koden till bankdosan så jag kunde göra det. Jag bara fyllde i och klickade, jag tänkte inte på hur mycket pengar det var eller nåt. Mat och sånt har jag köpt för min lön, jag jobbar som sagt lite strötimmar i vikariepoolen, och pluggar. 

Farfar bor 5 minuters promenad härifrån, i eget radhus. Jag vet inte om han kan hjälpa till med pengar, men han finns nära i alla fall.

Jag har pratat i telefon med skolsystern på lillasyrrans skola, hon kommer hit på fredag och pratar lite och ser om hon kan hjälpa oss med något. Jag försökte ringa till soc också, men de har telefontid på måndagar och torsdagar, så jag får ringa igen imorgon. 

Tack till alla som skrivit. Det känns bra att ha några att fråga och bolla med.

• Anonym (storasyster)

Ja och fråga igen om jag missar att svara på något.

• Anonym (storasyster)

Tack, Whitehorse.

Jag vet inte om min pojkväns familj kan göra något formellt, men dom har sagt att dom kommer hjälpa på alla sätt dom får. Min pojkvän och hans mamma är här nu och lagar mat. Så det är en sak jag inte behöver tänka på idag i alla fall. Vi ska prata om allt möjligt sen, sa hon.

• Anonym (storasyster)

Mia

Jag får gå in och titta på banken. Jag har ingen koll alls på pappas ekonomi, annat än att vi alltid har fått vad vi behöver och vill ha, om det inte är jättedyrt.  Jag vet inte om det finns någon livförsäkring, men jag tror att lillasyster kan få barnpension. Låter det rätt?

Ok, jag väntar med att ringa till soc. Jag pratar med skolsystern först och ser vad hon säger. Hon har säkert varit med om det här förut och vet hur man gör.

Whitehorse

Det är jätteskönt att ha min pojkvän och hans familj nu. Dom är bäst. 

• Anonym (storasyster)

Hej igen. Tack för alla kommentarer och hälsningar, det värmer verkligen.

Jag och lillasyster bor kvar hemma, farfar och min pojkvän har bott här med oss, och min pojkväns föräldrar kommer varje dag och hjälper till och äter middag. Vi har mött soc flera gånger och just nu håller dom på och utreder om min pojkväns föräldrar kan vara förmyndare till lillasyster. Dom sa att farfar egentligen är för gammal, men han fick tillfällig vårdnad ändå.

Vi kämpar på, men det är tungt ibland. Nästa vecka ska vi ha begravning.

Svar på tråden Pappa dog, vad händer nu?