Inlägg från: Pappa8585 |Visa alla inlägg
  • Pappa8585

Hon tar "min son"

När min son föddes så gjordes ett faderskapsprov DNA , då min flickvän valt att ha förhållande med två stycken samtidigt utan att berätta det för någon av oss och ljugit oss i ansiktet. Hon lämnade sen den andra och valde mig som flyttade in under graviditeten...när vår son kom så gjordes ett dna test och vi höll tummarna så dom blev blå. Svaret kom efter någon vecka ..han var inte min. Jag bröt ihop totalt men valde ändå att ta till mig han som min egen son eftersom hans biologiska pappa inte vill veta av han. Jag var med på förlossningen jag satt och vakade vid hans sida på Barn 4 och grät om nätterna när han låg i ljusmaskin. Jag har varit på pappa samtal på BVC. Jag har varit med han vid vaccination. Tagit han 90% av kvällarna sen han var 3mån knappt då min sambo började arbeta 75% kväll igen. Jag har gått med han natt efter natt med kolik. Bytt hans blöjor . Varit med han på badhus. Han har varit på husvagns semester med mig. Jag har vabbat bort 11% av mitt totala arbete . Han bär min pappas namn i mellan namn och han kallar endast mig pappa och min pappa för FAFFA och min mamma för farmor. Vi har gemensamt sparkonto för han . Vi och jag har alltid behandlat han 100% som min son och inget annat . Halva min släkt vet inte ens om att han inte är min.

Han är mitt ljus. Min sol och mitt allt. Vi har talat om att gifta oss så jag skulle kunna adoptera han på papper . Han har somnat i min famn mer eller mindre varje kväll sen han föddes till stor del iaf. Men nu har min sambo valt att lämna mig delvis i ömsesidigt beslut. Men där tar all respekt slut... hon tänker nu ta min son ifrån mig mer eller mindre . Jag har ordnat en 3a så att pojken ska få ett rum hos mig och all trygghet han behöver även om så bara varannan helg.

Hon har alltid när det gäller saker hon behövt göra uttryckt sig med "ta ditt ansvar det är din son" när jag tyckt att hon kunnat tacka nej till extra arbetspass eller dylikt.

Men plötsligt skall jag inte få vara med han annat än dagtid och jag ska bli förvägrad att han får inte sova hos mig. Nej jag har inga rättsliga rättigheter men jag älskar min son och han älskar sin pappa . Finns inget bättre än när man hämtar på dagis och han skriker "pappa!" Och springer in i ens armar och pussar och kramar en.

Totalt tom och vet inte vad jag ska ta mig till utan min son.

• Svar på tråden Hon tar "min son"
  • Pappa8585

Som ni säger helt medveten om att jag inte har några rättigheter . En morfar eller mormor är isf släkt och har blodsband.

Ja hon är en sån som behöver avlastning . "Tyvärr" för min del så har hon en mor som bor väldigt nära henne och curlar sin dotter hårt. Jag kan i det här läget bara hoppas på att hon inser att han behöver mig och vet att det inte är frågan om utan ATT han kommer ropa efter mig. Jag Kommer naturligtvis krypa och ta all tid med han jag kan även om det är dagtid :(

• Pappa8585
    sextiotalist skrev 2016-09-21 11:41:18 följande:

Nja, lite fel där. Socialtjänsten (inte den anhörige) kan faktiskt driva frågan att barnet ska ha rätt till umgänge för en person som stått barnet nära och föräldern (föräldrarna) inte ser barnets behov av detta umgänge.

Nu vet jag inte om det skulle vara applicerbart i ts fall, eftersom han ändå har umgänge med sonen (men inte som han själv önskar).

Hade ts ex nekat umgänge, så hade nog ts, via socialtjänstens familjerätt, kunnat få ett visst umgänge med sonen. Men det hade inte varit en fråga som han kunnat driva, utan den hade drivits av familjerätten.

Tack för info. Kommer kontakta dom om det blir värre detta ..
  • Pappa8585
    Maddi skrev 2016-09-21 12:26:21 följande:

Hoppas verkligen det löser sig. Du är en jätteviktig person till barnet och du kommer stå upp för barnet i ur och skur och ni kommer gå igenom både roliga och tråkiga saker i livet. Det behövs fler för dig i samhället!

Du gör rätt i att kämpa för din son, om det är så att kontakten av någon orsak ändå bryts pga barnet mamma så tänk på att spara alla papper om du skulle kunna söka upp honom när han blir 18, då vet han att du försökte. 

Tack. Kommer kämpa till slutet.

Kommer även göra ett eget sparkonto

Nu som tillfaller han vid 18. Om allt går åt helvete kommer han nog iaf undra varför han plötsligt har 50.000 att förfoga över.
Svar på tråden Hon tar "min son"