• sk0rpan

BF juni 2017

druvan52 skrev 2016-10-11 06:31:37 följande:

En fråga, jag plussade och det visade 2-3 veckor. Skulle ni kolla att det går upp till 3+ efter ytterligare en vecka, och skulle ni följa att plusset håller i sig? Eller bara vänta in ultraljudet?

Jag har varit helt testberoende sen ÄL och jag vill inte ens gissa på slutsumman av kardemumman.. Jag tänkte som du, att jag skulle "följa" veckoindikatorn och se att det stiger, men har läst så vansinnigt mycket negativt så jag har lagt ner det nu. Jag tog ett test igår och det visade fortf 1-2v trots att det borde vara 2-3v nu. Sen började jag googla och läste att det var väldigt ofta de visade fel vecka och det orsakade onödig oro hos testarna.

Bokat ett privat tidigt UL nästa vecka istället och håller tummarna för att allt går som det ska :)
  • sk0rpan
    jessi84 skrev 2016-10-12 07:34:14 följande:

Hej.

Jag plussa i måndags (andra barnet) och vill bara berätta för familjen men är bara i vecka 5. Bf 18/6-17. Sist berätta vi nog för familjen i v.7 tror jag då jag ville de skulle veta om något hände eller att man mådde dåligt.

Nu ska vi på konsert nästa helg med sambons syster hennes man och 2 kompisar så då kan jag ju inte dricka och de kommer se direkt att man dricker alkoholfritt. Ska man ljuga att man tar penicillin eller berätta? Min sambos familj bor nära oss men inte min familj så träffas inte så ofta så vet inte hur jag ska berätta det. Kan inte vänta till jul.

Förra gången hade jag en liten tavla där jag skrev mars 2015 och sen sen stork. Farmor och farfar fick den direkt men för de andra skicka jag ett mms.

Har du några idéer på hur man kan göra?

Jag är också bara i vecka 5, men vi har berättat för alla i närmaste kretsen. Dock inte farföräldrarna - än! Det är deras första barnbarn så min sambo ville avvakta lite. Jag berättade tidigt i förra grav också, av samma anledningar, att de skulle veta om något hände osv.

Jag hade en fantasi om att kläcka nyheten vid jul men är alldeles för exalterad för att hålla tyst ;) Sen tycker säkert majoriteten att man ska vänta till efter v12, men alla skulle ändå märka och för mig skulle det kännas larvigt att förneka när det är så uppenbart (slutat röka, dricker inte, illamående etc)

Vi har samma BF, kul :) Andra barnet även för mig, jag har en 6-åring sen tidigare :)
  • sk0rpan
    jessi84 skrev 2016-10-12 10:50:24 följande:

Va kul.

Familjen vill jag gärna berätta för tidigt ifall det skulle hända något.

Kan inte vänta till jul med att berätta något.

Måste klura ut när och hur vi ska berätta då vi inte ses för ofta. Ialla fall inte min familj.

Har en pojke på 19 månader.

Var bor du?

Jag bor i Eskilstuna, du då? :)

Nej, det förstår jag. Om du vill hitta kul sätt att berätta det på så fanns det massor när jag googlade, jag hade bara för lite tålamod så jag har bara öst ur mig till höger och vänster ;) Förhoppningsvis kan vi göra nåt kul av det för de ovetande farföräldrarna iaf :D
  • sk0rpan
    jessi84 skrev 2016-10-12 21:53:36 följande:

Får googla lite och hitta lite idéer. Jag bor i Örebro så inte långt från Eskilstuna :) + att jag har min storasyster där :) hur gammal är du?

Jaha ok :) Jag är 30, du då?
  • sk0rpan

Nu är jag jättenojig.. jag har fortfarande illamående och ömma bröst (plussade för en vecka sen, bim i söndags) men imorse tempade jag och såg att min temp återgått till det normala, från att ha legat högre senaste 1-2v. Åkte och köpte ett sånt dumt veckotest och det visade på 1-2v.. känns på tok för lite, eftersom det är 18 dagar sen ÄL?!

Stressar jag upp mig i onödan eller är det illavarslande? Har läst så mycket dumt om CBs veckoindikator, som stressat upp massor med folk i onödan så nu är jag mest irriterad på mig själv att jag köpte ett sånt och själv sitter och fasar inför det värsta... bläääääää!

Hade lite spotting tors-fre förra veckan men det var bara ljust-ljust rosa och endast på pappret när jag torkade mig (ursäkta för infot). Vad göra? ;(

• sk0rpan
    The möther skrev 2016-10-13 11:30:20 följande:

Har du tagit något vanligt test och ser om det blir starkare?

Jag har också varit nojig den här gången för att strecken inte varit så starka i jämförelse med förra graviditeten med samma test. Men den vekar hålla sig svar, och testen har iaf ökat i styrka. Men ring BM om du är orolig <3

Jag tog även ett vanligt test och visst är plusset svagare än förut ;( Ringde bm och hon sa att ett plus är ett plus oavsett styrka, hon verkade inte lägga någon vikt vid att jag plussade starkare för flera dagar sen utan sa att det beror på när på dygnet/hur utspätt urinet är etc etc.. så hon sa att jag ska ta det lugnt och gratulerade till plusset... känner mig inte direkt lugnare ;(
  • sk0rpan
    The möther skrev 2016-10-13 12:01:12 följande:

Det stämmer ju det hon säger, men jag förstår verkligen din oro :( Vilken vecka är du i nu?

Man blir ju så nojig! Jättetråkigt när man är sååå glad, men inte kan slappna av.. jag borde vara i v 4+4 idag. Har bokat ett privat ul/vul på måndag men vet inte om det stillar min oro ifall hjärtat inte börjat ticka på än.

Jag har inga erfarenheter av varken mf eller ma, med dottern blev jag gravid på första försöket och allt flöt på perfekt, så egentligen begriper jag inte varifrån denna oro kommer ifrån :/ Kanske läst för mycket här om mf/ma och fått tomtar på loftet....
  • sk0rpan
    jessi84 skrev 2016-10-14 08:11:21 följande:

Grattis.

Jag plussa i måndags så bf är 18/6. I måndags var jag i 4+0 men cb visa bara 1-2 veckor.

Jag testade imorse igen, med morgonurin, och fick fortfarande bara 1-2v.. Samma bf som dig. Läser överallt att det kan stämma eftersom hcg-nivåerna är så olika för alla, men visst känns det lite märkligt?
  • sk0rpan
    Starletz skrev 2016-10-14 12:17:13 följande:

CB digitalt visar antal veckor du varit befruktad. Dvs tiden sen ägglossning. Gravidveckor räknar man sedan från senaste mensens första dag. Därför blir det olika resultat :) CB mäter ju hcg som börjar produceras när ägget blir befruktat vid ägglossning. Så det är som det ska :)

Jo, det är jag medveten om. Men tycker nog det borde vara 2-3 veckor eftersom det är 19 dagar sen ÄL?
  • sk0rpan
    The möther skrev 2016-10-14 15:12:09 följande:

Den här gången dröjde det ganska länge innan teststrecket blev starkare än kontrollstrecket på mina teststickor. Andra graviditeter har jag kunnat få ett ljust streck redan på ÄL+7 och 8. Denna gång är det helt annorlunda med det mesta, även styrkan på testen. Hoppas verkligen det ökar såsmåningom så du kan känna dig lugn.

Jag får nog bara ta ett mentalt chillpill och sluta noja över allting :D Är så himla glad över graviditeten så jag måste sluta låta oron ta över den glädjen och bara hoppas på det bästa :)
Svar på tråden BF juni 2017