Inlägg från: CarinElisabeth |Visa alla inlägg
  • CarinElisabeth

BF juni 2017

Hej allihopa! Stort grattis till alla plustecken :)

Plussade igår och kräktes på tunnelbanan imorse.... Det var bara att vända om och gå hem till sängen. Första barnet som blev till på första försöket, hur vanligt är det?

Jag har dock varit gravid tidigare, tog då det svåra beslutet att göra en abort. Då var jag extremt illamående, fick åka till akuten och få dropp (det var givetvis inte därför jag gjorde en abort) och var sjukskriven. Nu är jag bara 4 veckor+1 dag men mår redan jätteilla. Finns det fler extremillamående där ute? Finns det mvc och bm i Stockholm som ni särskilt kan rekommendera ?

• CarinElisabeth
    LinneaM93 skrev 2016-10-17 13:19:46 följande:

Oj! Vi är ungefär lika långt i grav, jag är 4+3 about. Men jag mår inte illa alls? (Knackar på trä!!). Har också gjort en abort 2013, ich har nycket starkare symptom nu än då! Jag har som sagt inget illamående, men har haft galet ont i min bröst o två veckor, frossa, ont i nedre magen och humörsvängar deluxe. Känns konstigt att de kommer så tidigt :D

Fortsätt att knacka i träet! Hoppas att du slipper det värsta! har också lite ont i brösten men inte så farligt. Är väldigt jämn i humöret ännu, bara lycklig liksom :) kramper som typ mensvärk har jag läst beror på att livmodern utvidgar sig, det ska vara ok att ta paracetamol om det gör riktigt ont.

Är lite glad över att jag känner av det så tidigt ändå (kanske inte just att spy i morgontrafiken då), det blir liksom mer verkligt då!
  • CarinElisabeth
    Maddis94444 skrev 2016-10-17 15:28:57 följande:

Vi lyckades på andra försöket och några bekanta till mig på första försöket medan andra försökt jättelänge så är nog helt olika :) Läste någonstans att det är 40 % chans att bli gravid när man har sex under ägglossning.

Jag är i vecka 6 nu och har ännu inte haft något illamående så på den fronten kan jag tyvärr inte ge några tips och råd!

Grattis! Ja, det är definitivt olika men kul att höra att det är fler som lyckats på första försöket. Eftersom jag är hela 37 år hade jag nog ställt in mig på att det skulle ta ett par försök :)
  • CarinElisabeth
    Grodan1234 skrev 2016-10-17 15:54:25 följande:

I september bestämde vi oss, hade sex 3 ggr totalt och lyckades!!

Känns väldigt overkligt :P

Hahaha, känner igen det! Förra veckan gick jag bara runt och kände efter hela tiden, typ "varför smakar kaffet på jobbet extra äckligt?" Och "jag har så konstig smak i munnen"...

vi bestämde oss också i september, prickade in två dagar innan ägglossning och sen var det klart :)
  • CarinElisabeth
    Polly1 skrev 2016-10-17 21:06:15 följande:

Vet inte när jag ska berätta, väldigt mycket att göra, tungt jobb och jag är ända anställda.. är rädd för att få missfall eller att något ska hända. Men tänkte nog att jag väntar till efter nyår om jag fortfarande mår ok tills dess;)

Hade också tänkt att vänta till vecka 12 men vet inte riktigt hur det ska gå om jag kommer må illa mycket. Jag har iofs ett kontorsjobb med ett kontor som har en dörr men det känns jobbigt ändå.

Bra att veta är att man inte måste berätta för sin arbetsgivare direkt, de ska ha en chans att kunna planera för en föräldraledighet men det kan de ju göra efter vecka 12 också. Däremot om du har ett tungt jobb kanske du ska prata med bm eller en läkare om en deltidssjukskrivning? Eller se till att du får andra arbetsuppgifter ett tag? Själv tänker jag att jag har en lång utbildning med mig och har jobbat i tio år, mycket övertid och mycket ställa upp eftersom jag inte haft familj. Nu är det min tur att bara sätta mig och mitt barn främst, vill jag vara hemma så är jag det.
  • CarinElisabeth
    Maddis94444 skrev 2016-10-18 14:28:40 följande:

Jag fick också tid hon bm 7/11 och kommer då precis börja vecka 9 :)

Samma här, blev förvånad när jag fick tid först 18/11 vilket är v 8 för mig och bm jag pratade med sa att det var lite extra tidigt eftersom jag mår ganska illa. Sjukskrivning och lergigan comp får jag fixa på min vanliga vc. Valde mamma mia på söder i Stockholm tillslut.
  • CarinElisabeth
    Kärleksbarn00 skrev 2016-10-18 15:05:06 följande:

Jag sitter hos frisörer och färgar utväxten (bestämt sedan länge). Berättade faktiskt för henne om den nyupptäckta graviditeten då jag är orolig för allt. Hon sa att det absolut inte var någon fara mer än att håret kan reagera lite annorlunda på färgen pga hormoners. Hade ni också vågat? :/

Jag läste någonstans att det kunde vara skadligt för fostret beroende på vilka ämnen som finns i färgen. Men läste också att det gällde superväteoxid lite ord school typ produkterna som fanns på 80-talet. Var hos min frisör förra veckan innan jag gjorde graviditetstestet och tror inte att det var särskilt farligt.
  • CarinElisabeth
    Karesse skrev 2016-10-18 18:39:11 följande:

När är allas första besök hos barnmorskan?

Jag fick via hjälp av sambon en tid 7/11. Vågade inte ringa från mitt jobb då nån kunde höra. Då ska jag vara i v.10, är beräknad till 7/6-17. Men vad som missades att säga är mitt medfödda hjärtfel och eventuellt risker med det. Borde jag ringa och försöka komma tidigare?

När ska man normalt gå på sin första tid?

Jag undrar även vad ni har för symtom? Jag kan få väldigt ont i magen stötvis, går alltid över men kan komma och gå lite. Sen extremt dålig i magen...

Hur har ni det?

Jag fick tid 18/11 då ska jag vara i v 8, enligt barnmorskan jag pratade med fick jag en tidig tid eftersom jag har problem med mycket illamående. Ironiskt nog har jag mått toppen idag och bara spytt två gånger på morgonen.... (vid tidigare graviditet var det dygnet runt, blev uttorkad och fick dropp så jag har det att jämföra med).

Tycker absolut att du eller sambon ska ringa tillbaka och berätta om ditt hjärtfel, ju mer de vet desto bättre kan de hjälpa dig! V 8-12 verkar vara normalt i Stockholm, eller har någon annan här andra erfarenheter?

Har också lite kramper då och då, lite som mensvärk. Har läst att det beror på att livmodern utvidgar sig. Och ingenting funkar med magen, men det tror jag beror på att jag småäter typ vitt bröd och gurka hela tiden vilket är stor skillnad mot hyr jag vanligen äter (fiberrikt och mkt grönsaker).
  • CarinElisabeth

Jag har egentligen mest bara illamåendet som gravidsympton men det är å andra sidan rejält. Fick lergigan comp utskrivet idag och blev sjukskriven i två veckor. Sover som en stock åtta timmar....

• CarinElisabeth
    Sassa4 skrev 2016-10-23 15:46:37 följande:

Går in i vecka 7 imorgon. Någon mer som blivit fruktansvärt illamående i vecka 6? Pang bom sa det :( Så himla jobbigt. Det står mig upp i halsen och jag kan inte göra nånting annat än att ligga i sängen. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska lyckas jobba. Jag jobbar ensam i kassan i en butik och jag får/kan inte lämna kassan alls om jag känner att jag måste spy. Jag kan knappt prata med min kille för jag mår så illa. Hur ska man då lyckas stå upp en hel dag (10h varje dag) och samtidigt vara glad och trevlig till kunder? Kan man bli sjukskriven? Vet inte hur det funkar, då jag aldrig vart sjukskriven tidigare (Förutom vid vanlig feber m.m). HJÄLP :(

Hej! Stackars du, det är skitjobbigt. Jag har likadant, fast inte fullt så illa ännu. Visst kan du bli sjukskriven, ring vc imorgon bitti när de öppnar och be att få en akuttid. Särskilt viktigt att du får vara hemma och hålla dig i sängen om du får upp allt. Finns risk att du blir uttorkad och mår ännu sämre om du inte får behålla något.

Kolla också när du behöver ett sjukintyg på jobbet, särskilt om du inte har berättat än så kanske du bara ska ringa jobbet och säga att du är sjuk och är borta denna vecka.

Be att få lergigan comp mot illamående, det funkar för en del. Liten varning att du kan bli jättetrött av det. Om du inte vill testa det så prova med postafen eller åksjukearmband, det hjälper en del. Lycka till och stor styrkekram till dig!
  • CarinElisabeth

Grattis poppy! Vad skönt att höra att du fått så bra siffror :) Och vilken fin bild, fick ni även bild i något digitalformat?

Ska också på Ul för kub imorgon . Jag är inte så nervös för resultatet nu, tänker att om det är lite sämre kan vi gå vidare med nipt eller fvp. Däremot är både killen och jag lite nervösa för hur många små bebisar det kan vara där inne.... jag mår fruktansvärt illa och är sjukskriven och har ju såklart hyperemesis men har också läst att kvinnor som är gravida med tvillingar mår mer illa... min killes syster har fått tvillingar (två pojkar när hon för tredje gången ville ha en tös, nu har hon alltså fyra pojkar!) och jag har också tvillinganlag längre bak i släkten....

• CarinElisabeth

Det gick superbra för oss också på ul, glömde fråga om bild för jag var så nervös..... Hamnade i lågrisk och behöver inga fler tester och det var tackochlov bara ETT litet Pyre som sprattlade runt där inne! Känns jätteskönt :) Grattis till allas goda resultat, nu får vi bara vänta på RUL!

Svar på tråden BF juni 2017