• Smlan

BF juni 2017

Hej! Jag plussade i söndags på BIM -4. Igår skulle mensen ha kommit men det gjorde den lyckligtvis inte :) Dock fick jag en liten blödning. Jag har läst att det kan förekomma men såklart blev jag orolig ändå. Är det någon annan som har upplevt samma?

• Smlan

Jag ganska säker på att jag har blivit matförgiftad. Spydde hela natten och har nu 38 graders feber. Det värker i hela kroppen. Är så nojig att jag ska ha förstört något för bebisen nu :( Är i v 5, 4+3.

• Smlan
    doris123 skrev 2016-10-23 14:26:53 följande:
    när jag var gravid med min dotter i vecka 8 blev jag också matförgiftad... spydde säkert 10-15 gånger under natten. var jätteorolig för lilla pyret, men fick sedan lyssna på hjärtat i vecka 11 och allt var hur bra som helst Glad ring en BM om du är orolig och hör vad de har att säga.
    Tack för att du delar med dig. Jag ringde 1177 imorse och de sade att det inte skulle påverka. Jag får helt enkelt lita på det. Jag har varit väldigt orolig för missfall redan innan detta så det hjälpte inte direkt. Men jag har vilat hela dagen och försökt fått i mig lite vätska. Nu börjar jag få hopp om livet igen :) Längtar så efter att man får se/höra ett livstecken där inifrån!
  • Smlan

När har ni andra fått komma på första besöket till barnmorskan? Jag fick tid 6/12 då jag är i vecka 10+5. Det känns så extremt långt fram. Skulle gärna ha velat göra ett tidigt ultraljud också vilket många vekar få göra. Känner mig väldigt besviken...

• Smlan
    Jn1 skrev 2016-10-25 21:25:13 följande:

Jag var på mitt första besök den 7e denna månad, en vecka efter att jag hade plussat, ska på mitt andra besök nu på torsdag :) är väldigt individuellt från landsting till landsting. Jag skulle också vilja göra tidigt UL, alternativt vul, men det görs bara om något verkar vara fel här.. så jag får gott vänta på rul :)

Spännande. Vad fick du göra på ditt första besök och vad ska du göra på ditt andra?
  • Smlan

När berättar ni för er omgivning om graviditeten? Jag och mannen har pratat om att försöka hålla oss till vecka 12. Vi är båda nervösa över missfall. Om 2 veckor ska jag ha några tjejkompisar på besök. Jag träffar dem bara ca 2 gånger per år så jag hade planerat att berätta för dem att jag var gravid trots att det bara är i vecka 8. Mannen tycker att detta är helt orimligt och att jag borde ställa in helgen eller komma på någon bra vit lögn. Han tycker att man berättar för familj i första hand och sen vänner. Hur skulle ni resonera?

• Smlan

Vilket engagemang jag fick i min fråga gällande hur tidigt man ska berätta och för vilka :) Tack! Jag och mannen har diskuterat igen och han är med på att jag berättar det för tjejkompisarna. Vi kom fram till att vi tänker fundamentalt olika när det gäller att berätta för vänner. Jag skulle berätta för min kompisar om jag fick missfall medan han inte skulle göra det. Jag tror det är annorlunda när det handlar om ens egna kropp.

När det gäller familjen så vill jag väldigt gärna berätta för min mamma och syster men samtidigt kan jag förstå min mans argument att han vill att båda familjerna ska få reda på det samtidigt. Det är ju lika mycket hans bebis. Vi kommer nog berätta tidigare än vecka 12 för jag känner redan nu i vecka 5+4 att det blir svårt att undvika sammanhang med alkohol och mat som man inte ska äta. Vi är en riktig matfamilj där det ofta serveras rött kött, ostar och chark. Vi får se när det blir naturligt att berätta. Jag orkar inte dra vita lögner så länge till.

• Smlan
    annajaeske1 skrev 2016-11-01 21:25:04 följande:
    Jag har också beräknat 28e juni :) just nu känns det som att vardagen bara flyter på och man känner inget i kroppen... förutom molvärk ibland o svullna bröst till o från.. mitt tålamod är inte det bästa så kan säga att jag verkligen vill ha ultraljudet nuuuuuuu haha..
    Jag har också BF 28 juni. Vi börja bli några stycken med samma datum :)
    Jag vill också ha ultraljudet nu! Jag funderar på att gå till någon privat klinik och göra det. Annars får man ju först det när man gör KUB.
  • Smlan
    Malliball skrev 2016-11-02 10:16:14 följande:
    Roligt att vi är så många med samma bf! :) Vill också ha ultraljudet nu och se att allt ser bra ut. Där jag bor erbjuds inte KUB till alla och jag tillhör inte den åldersgruppen som erbjuds.. Men jag hoppas kunna få till ett tidigt ultraljud då jag har en ofostrig graviditet i bagaget. Annars jobbar jag på en gynavdelning så har ju några gånger funderat på att gå in i ett av undersökningsrummen och göra ett VUL på mig själv, haha ;)
    Haha! Jag skulle inte kunna hålla mig om jag vore du. Men det vore såklart lite småjobbigt att bli påkommen :)

Jag bor i Stockholms län och här får alla göra KUB så det känns bra. Annars hade jag inte heller hamnat i rätt ålderskategori.
  • Smlan
    klaraPee skrev 2016-11-03 10:30:56 följande:
    Tack för ditt svar! :) ska höra med barnmorskan på första mötet om en vecka :)
    Jag har läst att träning inte är dåligt för bebisen på något sätt men att man ska känna efter som gravid då man har mer blod i omlopp och kan få lågt blodtryck. Nu vet jag inte riktigt vart jag läste det men det kändes tryggt att höra att det inte påverkade bebisen.

Jag cykelpendlar till jobbet varje dag vilket blir ca 3 mil. Så jag "tränar" ca 2*50 minuter per dag. Jag har inte frågat någon BM om det än men tänker att om jag orkar och mår bra av det så måste det ju vara bra för bebisen också.
  • Smlan
    klaraPee skrev 2016-11-03 19:31:32 följande:
    Tack för ditt svar :) det jag funderar på mest är när man kommer upp i mjölksyrenivå/höga pulser. Läste på nätet att vissa gym rekommenderar gravida att inte överstiga 70% av sin maxpuls. men det skadar nog inte att fråga barnmorskan om detta :)
    Jag har också läst något sånt men om det bara är en rekommendation för min egen skull så känner jag att det går att hantera. Om det däremot är pga att bebisen kan ta skada så vill jag ju undvika det till varje pris.

Jag får ganska hög puls när jag cyklar så jag ska nog också ställa den frågan till barnmorskan. Har dock inskrivning först 6/12 så det känns som evigheter dit :) Kanske att man ska ringa och höra sig för innan.
  • Smlan
    klaraPee skrev 2016-11-03 19:45:45 följande:
    Ja, jag håller med dig :) Jag ska dit den 10/11.. Om du vill kan jag skriva här vad hon rekommenderar :)
    Ja, det vore jättesnällt! Man är ju så nervös att göra fel :)
  • Smlan
    trollis86 skrev 2016-11-23 11:23:14 följande:

Får tyvärr gå ur gruppen, fick missfall inatt. Jobbigt eftersom jag egenligen skulle på inskrivning idag och antagligen skulle på ultraljud om ca 1 vecka ???? istället fick jag gå på ultraljud idag och se så det mesta kommit bort ????

Åh, nej! Vad hände? Många kramar
  • Smlan

Jag blir helt trasig av att läsa om alla missfall... Det borde inte få ske! Många styrkekramar till er allihop 

Svar på tråden BF juni 2017