Inlägg från: FiaLottaGreta |Visa alla inlägg
  • FiaLottaGreta

BF juni 2017

Hej alla blivande mammor! 

Tog gravidtest i fredags, hade dock känt på mig att de symptom jag kände (ömma bröst, trött, sen mens) handlade om graviditet. Ändå blev det som en överraskning när testet visade positivt. 

Funderade en stund på hur jag skulle berätta för min man men beslutade att jag helt enkelt bara skulle visa testet. 
    Helt plötsligt känner jag mig som en tonåring som hamnat i trubbel (Jag är 28, min man 32 och vi gifte oss i somras, det var ju planerat men ändå..) Vad gör vi nu? Vad är nästa steg? Vad ska vi förvänta oss och hur sa vi bete oss? Massa frågor.

Så jag gjorde det jag gör bäst, ta reda på allt som finns att veta! ;) Känns lite spännande att gå och bära på en sån superhemlis bara- sett att folk rekommenderar att man inte ska berätta förrän efter v.12 pga risken för MF. Har ni andra kunnat hålla er?

En sak jag tycker är förvirrande är graviditetsuträknaren- enligt den är jag i v.9 (första dagen på senaste mensen) Men jag är rätt säker på att lilla pyret blev till ca 3 veckor senare... Hur ska man tänka? Bör jag ringa och boka tid på MVC?

Skönt med ett forum för alla oss i samma situation! :)

//Hanna

• FiaLottaGreta

Igår var första dagen jag mådde illa, eller. Jag trodde att illamåendet skulle innebära att man ligger och kramar toan på morgonen, det gjorde det inte. Kände mig istället bakis, men inte möjlighet att kräkas. Och det höll i sig hela dagen. 

Förbannade det hela, jag menar- får man inte dricka rödvin borde man inte behöva vara bakis ju! ;) 

• FiaLottaGreta
    Crazy catlady skrev 2016-11-06 21:11:59 följande:

Här finns en till med sjukt illamående.. mest morgon o h kväll .. dock har jag aldrig spytt.. men hulkar en hel del.. jag är gastric bypass opad och då är det lite svårare att kräkas .. för mig funkar iaf Postafen och om jag käkar en macka så fort jag vaknar.. har ännu inte berättat på jobbet och det är ett under att ingen frågat än då jag ofta småäter och går runt och smårapar hela tiden.. jobbar inom vården och det är sjukt kämpigt med illamående och alla vidriga lukter som blir 100 gånger vidrigare som gravid.. haha är i vecka 8 nu.. hoppas det släpper.. men min son va jag illamående och spydde dagligen till vecka 20 nått.. vill inte vara med om det igen.. haha

Men åh, så starkt av dig! Kan tänka mig hur jobbigt att inte kunna kontrollera/välja vilka lukter som man måste befinna sig runt..! 

Jag jobbar på kontor, öppet kontorslandskap och mitt största problem är att jag är som en gasmaskin- går ej att kontrollera bara kommer. Inte kul... :( I förra veckan blev det en riktig brakare under ett yoga-pass i nedåtgående hundens position... Pinsamt! ;) (Är i vecka 8-9)

• FiaLottaGreta

De senaste dagarna har illamåendet tagit full fräs... Trodde jag var förskonad med "bara" extrem yrsel, trötthet, tuttvärk. Idag vaknade jag av illamåendet och försökte bota detta genom att snabbt äta något, funkade en stund men nu är illamåendet tillbaka.

Jag har dock turen att kunna jobba hemifrån för att undvika frågor. Igår var jag inte en dröm att ha å göra med för mina kollegor. Arg, lättirriterad och kände mig illamående hela dagen.

Har ni berättat för er arbetsplats att ni är gravida? (jag är i ca 8 veckan)

Svar på tråden BF juni 2017