Inlägg från: Sjökocken |Visa alla inlägg
  • Sjökocken

BF juni 2017

Jollefin skrev 2016-11-17 12:27:39 följande:

Hej. Går alla och gör kub? Jag fick göra tidiga testet med min dotter i vecka 7 första sen någon gång mellan 14-18. Men denna har jag inte gjort någon eftersom jag inte haft någon kontakt med läkare på samma sätt.. är i vecka 10. 9+3 kanske börjar bli sent för kubtest men vore ju kul att få se men tänkte ändå vänta tills det är dags i vecka 18. Men nu blir jag orolig. Kanske borde kolla. Fler som väntar till rutin ultraljudet?

Vi kommer inte göra det. Mannen har aldrig velat och jag känner ingenting för det så vi har inte brytt oss. De testen ger en sannolikhet, inget 100% svar att allt är bra eller inte. Vad gör man om man får ökad risk för att det skulle vara något? Litar på det och gör abort? Kanske är det ett friskt barn i magen. Min kompis bekant fick ökad sannolikhet för att det skulle vara downs syndrom tror jag. Hon behöll barnet och ut kom en fullt frisk liten krabat. Ända jag har tänkt är att man kanske skulle kunna förbereda sig mer. Men går man vidare med fostervattenprov/moderkaksprov finns alltid en liten risk för missfall.

Vår bm ville att vi skulle på tidigt ultraljud pga mitt jobb och att vi inte visste vecka (oregelbunden mens). Annars hade vi väntat till rutinultraljudet. Man får väl lyssna på hjärtat vid kontroll tidigare tror jag. Har slutat läsa massa på forum, det är oftast då man blir osäker och orolig. Denna tråd är den enda jag läser lite på ibland då vår är beräknad till juni :)
  • Sjökocken
    Nixe skrev 2016-11-18 21:45:54 följande:

För min del handlar det inte om att lite lättvindigt "gå på sannolikhetssiffror och göra abort". Får jag hög sannolikhet för de tre trisomier det mäts för så får jag här gratis göra nipt-test som inte innebär minsta ökad risk för missfall. Om allt ser bra ut på nipt behöver man inte göra ngt mer test men skulle även det testet ge ett resultat med hög risk så skulle jag då få överväga att gå vidare med fostervattensprov då nipt är bra mkt mer exakt än kub. Downs syndrom är min minsta rädsla av de tre olika även om även det syndromet kan medföra livshotande fysiska tillstånd men jag har tagit hand om familjer och barn med trisomi 13 och 18 på mitt jobb och vill faktiskt ha en heads up om det nu är möjligt om jag skulle vänta ett barn som eventuellt inte kommer överleva längre än till förlossningen. Jag respekterar fullt de som inte vill veta och förstår även dom men jag tycker att din ton här var rätt nonchalant och dömande. Jag har en son sedan innan jag vill ta in i beräkningen också och förbereda eller planera en framtid för..

Jag ber om ursäkt, menade såklart inte att vara nonchalant eller dömande. Självklart är det jättebra att det finns, speciellt för de som löper högre risk.
Svar på tråden BF juni 2017