Inlägg från: Mamma för första gången |Visa alla inlägg
  • Mamma för första gången

BF juni 2017

Hejhej!

Ja vore super om vi alla kunde dela med oss allt här.

Plussade förra veckan och var på drop in tid hos MVC för att dubbelkolla ytterligare.

Men barnmorskan var så otrevlig att jag gick därifrån med bekymmer.

Skall boka tid hos någon annan barnmorska nu.

annajaeske1 skrev 2016-10-24 00:11:50 följande:

Enligt min app har jag också 14 juni!! Dock osäker om det stämmer, bara vänta o se efter första ultraljudet :)

Ja men precis! Väntar också på ultraljudet.

Har du också sån där molande mensvärk typ titt som tätt?
    annajaeske1 skrev 2016-10-24 09:17:53 följande:
    Stämmer! Är hungrig så jag mår illa väldigt ofta också ???? Har en kompis som är gravid i v 28 så frågade henne ba hallå är det vanligt att ha "mensvärk" nu och det va det.. för mig känns det typ så och ibland hugger det liksom till lite som när jag själv iaf hade ägglossning:) det sjuka är att jag endast hållit koll på 1 ÄL o då föll poletten ner varför jag fått såna hugg långt ner i magen haha.... hur gammal är du? Vart bor du??:) första barnet?
    Jag har nästan tappat aptiten kan jag säga.
    Har inte mått illa riktigt ännu.
    Jag läste lite om ''mensvärk'' och det sägs att livmodern växer, därav värkar. Så inget att oroa sig för.

Jag är 24 år, och bor i haninge. Första barnet så är riktigt nervös.
    Hur gammal är du? Och vart bort du?
    annajaeske1 skrev 2016-10-26 13:31:25 följande:
    Har inte kraftig men ibland kommer det sådär som vid ägglossning/innan mens.. har problem med aptiten och att behålla det jag äter just nu så allt blir värre av gå typ.. :( är strax efter er båda! Lite oklart än så länge pga lång cykel men tror jag är rätt v 5 ( 4+4)
    Jag håller med er!
    Lite oklart för min del också när det gäller menscykeln, men tror att jag är i v6.

Har också ''mensvärk'', att jag ibland vill ta smärtstillande men undviker helst.
    Bra att jag inte är ensam om detta =)

Bor i Haninge och har bf 15 juni.

Vi är också mitt i semesterplaneringen på jobbet.
    Vet ni hur det ser ut om man vill ta ut semesterdagar när barnet är född för att kunna spara på föräldradagar?

Vore super om man kunde göra så ju!

Cacek skrev 2017-02-09 12:42:47 följande:

Som jag har fattat det så bör man ju kunna ta ut sina semesterdagar när man vill.

Jag och min sambo funderade på om jag skulle avbryta min föräldraledighet några veckor i sommar, ta ut semester istället så kunde han använda flpengarna. Men de ska vi inte göra pga:

För om man har kollektivavtal så har man rätt till föräldralön. Då betalar arbetsgivaren 10% av ens lön i 5 månader. Vilket då skulle betyda att de 5 första månaderna av föräldraledigheten så har man 90% av sin lön istället för 80. Men dessa 5 månaderna måste vara sammanhängande. Så avbryter man föräldraledigheten säg 1 månad efter man börjar ta ut dagarna så tappar man 40% i inkomst.

Kan vara bra att veta :)

Det kan nog stämma det du säger, nu när man tänker efter. 
    Men hos oss är detta inte från arbetsgivaren, utan från facket, i detta fall Unionen.
    Mamma för första gången skrev 2017-02-09 13:48:41 följande:
    Det kan nog stämma det du säger, nu när man tänker efter. 
    Men hos oss är detta inte från arbetsgivaren, utan från facket, i detta fall Unionen.
    Sorry! 
    Menade om man är med i facket, så får man detta.
Svar på tråden BF juni 2017