• Emlov

BF juni 2017

Äntligen så fick jag 2 streck på stickan. Känns helt overkligt! Första gången för mig och nu hoppas jag allt går vägen :)

Bf verkar vara runt 21 juni :)
  • Emlov

Precis haft världens ångestattack. Var på toaletten och det kom blod på pappret, hoppas att detta bara är någon liten blödning och inte början på ett missfall :(

• Emlov

Vi har inte heller berättat för någon annan.

Enligt min app ( Gravid & Baby) ska jag vara i v 6.

Jag är supernojig att det ska vara något fel, att jag ska få missfall osv. Läser kanske lite för mycket skräckhistorier om att de flesta missfall händer denna veckan.

Tänkte ringa Mvc för inskrivning i veckan, men jag kan inte fatta riktigt att jag är gravid, trots 6(!) tester :)

• Emlov

Någon mer än jag som åker berg och dalbana med humöret? Blir superarg eller gråter nästan varje dag. Brukar känna såhär när jag har PMS men jag hoppas att det inte kommer vara såhär i 9 månader :p

• Emlov

Jag tar Apotek Hjärtats Gravid kosttillskott. Jag har mått ganska illa till och från och när jag väl kan äta får jag inte i mig några större portioner. Så för min del är det svårt att få i mig alla vitaminer, folsyra osv genom att äta rätt.

• Emlov
    Aklejan skrev 2016-11-21 17:12:30 följande:

Hörni, vad gör man på inskrivningen egentligen?

Jag har redan lämnat både blodprover och urinprov till smvc, så det borde ju inte behövas igen. Det är även inbokat en timme för besöket så vad ska tiden fyllas med?

När jag var på inskrivning så pratade vi mest. Om jag är frisk, har ärftliga sjukdomar i släkten, jobb, hur jag mår, mina funderingar osv

Bokade även in rutin ultraljudet.

Det tog längre tid än jag trodde och det var riktigt skönt att få ventilera sina tankar och få ställa alla frågor. Min första graviditet så det är mycket jag funderat på. Vi har valt att inte berätta för någon än och sambon är ju inte till jättestor hjälp alltid
  • Emlov

Har fått en liten blödning idag. Just nu känns det inte så bra men tydligen ska det vara ganska normalt att man kan få en blödning , är väldigt orolig för missfall men hoppas att det inte ska vara någon fara. Tänkte ringa BM imorgon och se om man kan få komma på ett tidigt ultraljud.

• Emlov

Idag har jag äntligen varit på ultraljud. Så skönt att få se ett litet hjärta slå <3 Nu vågar jag börja glädjas :)

• Emlov
    Marbod skrev 2016-12-07 08:59:52 följande:

Hej alla, hoppas att ni mår bra! Har varit lite inaktiv här men såg att några skrivit om missfall, hemskt ledsen för deras skull. Det måste kännas fruktansvärt..

På torsdag går jag in i vecka 15. Och just nu känns det som att man famlar i mörkret lite. Det enda som säger att jag är gravid (bortsett från alla symptom) är ju grav-testet jag tog i september. Många verkar ju göra kub, vul och lyssna på hjärtat och allt vad man nu kan göra, inget av det har jag gjort och det känns som en evighet till rul den 11e januari. inte fören då, efter halva graviditeten, får man liksom bekräftat att det finns något som lever och växer i magen. Och att man har läst om missed abortion gör ju inte saken bättre.. Det är största oron, att komma till rul i v19 och få reda på att det inte finns något liv där inne.  

Är det fler som inte gjort några undersökningar nu innan rul och är lika nojiga?

Jag har ju dock gjort ett tidigt ultraljud fast egentligen hade jag ingen direkt anledning till att få det förutom en liten blödning som enligt bm var helt normal. Var som du väldigt orolig för missfall och missed abortion. Så jag tog upp det på min inskrivning och det var nog främst därför vi bokade in tidigt ul. Fick dock vänta tills v 12 pga långa väntetider. Jag har rul inbokat 16 januari och hade inte klarat att vänta tills dess. Har du pratat med din BM om din oro?
  • Emlov
    Lee*** skrev 2017-01-13 10:43:35 följande:

Angående rul. Jag var i vecka 19+0. Varför man gör det då o runt de dagarna är att man skall kunna se alla organ bra o hjärtat. Om man kommer för tidigt kan det vara svårt o det skulle bara göra en mer orolig om man då får ett återbesök. Det är vad jag har förstått det som.

Ja precis. Min bm sa att man bör inte boka in rul för tidigt för då ser man inte så bra. Och man vill ju gärna att allt ska vara så utvecklat som möjligt så de verkligen ser att det inte är något fel (förhoppningsvis) Jag kommer dock vara v 18 (17+2) och hoppas det är tillräckligt. Kan ev vara längre gången då jag haft ganska lång cykel och lite osäker på exakt när bebis blev till :)
  • Emlov
    mammasusan skrev 2017-01-16 19:05:54 följande:

Skicka mig ett pm med vad du heter på fb & hur profilbilden ser ut så lägger jag till dig som vän först så jag kan lägga till dig i gruppen. Du kan ta bort mig sen om du vill

Hur skickar man PM? När jag försöker gå in på fin presentation får jag bara upp staden är privat
  • Emlov
    Strudel skrev 2017-01-17 12:53:22 följande:

Finns det någon mer som inte känner rörelser ännu? Är i vecka 18 men tror inte att jag har känt ngt alls hittils... Helt klart en anledning att oroa sig direkt jätte mycket :D

Jag känner ingenting ännu, inte som jag har kunnat koppla direkt till bebisen iallafall. Är i vecka 18+1. Var på rul igår och har moderkakan i framvägg så det kan ta upp till runt v 22 innan jag känner något enligt BM.

Har du varit på rul än? Annars kanske det är samma för dig :)
  • Emlov
    citronen95 skrev 2017-02-15 15:47:08 följande:

Har aldrig oroat mig över min viktuppgång innan, har legat på +3 kg i flera veckor. Idag v. 20+4 har jag gått upp 5.5 kg helt plötsligt. Hörde från min bm att man endast bör gå upp 10 kg under graviditeten och nu har jag redan gått upp hälften :o

Min BM rekommenderade mig också att jag bara ska gå upp runt 10 kg. Sen är det mest för ens egen skull

att man ska äta någotsånär nyttigt och att det inte ska vara så mycket att gå ner efter förlossningen. Men vissa går upp runt 20-30 kg och vissa samlar på sig mycket vätska. Oroa dig inte så länge du och bebisen mår bra :)
Svar på tråden BF juni 2017