• MiniV

BF juni 2017

Polly1 skrev 2016-10-20 12:46:18 följande:

Hur tänker ni kring fosterdiagnostik, första ul osv?

Jag ska första gången till bm om drygt en vecka och är då i vecka 8. Jag vet att jag inte kommer att kunna vänta till v. 18-20 på första ul, så kommer göra det privat om det inte erbjuds.

Tänker ni göra kub test eller hur resonerar ni? Jag bor i Halland och vet att det gått igenom att det ska erbjudas kub test, men vet inte om det finns att tillgå förrän efter årsskiftet. Så isf är ju frågan om jag ska åka till annat landsting eller betala för det... antar att vi får veta mer hos bm men vet inte hur jag själv tycker och tänker :s

Jag gjorde inte Kub med mitt första och kommer inte göra med mitt andra. Fick se första gången på Rutinultraljudet v.19 tror jag vi var i då. Tog inte heller reda på kön.
  • MiniV
    Mamma för första gången skrev 2016-10-23 16:24:07 följande:

Hejhej!

Ja vore super om vi alla kunde dela med oss allt här.

Plussade förra veckan och var på drop in tid hos MVC för att dubbelkolla ytterligare.

Men barnmorskan var så otrevlig att jag gick därifrån med bekymmer.

Skall boka tid hos någon annan barnmorska nu.

Bra att du byter! Det är jätteviktigt att det ska kännas bra med barnmorskan! Jag ska ha samma som jag hade sist! :)
  • MiniV
    annajaeske1 skrev 2016-10-24 00:31:28 följande:

Vi borde skapa en FBgrupp!:)

Det finns en. Kolla några sidor tillbaka! ;)
  • MiniV
    Grodan1234 skrev 2016-11-02 17:14:58 följande:

Hej tjejer

Va hos bm idag.

Här blir alla erbjudna kubb test, tydligen långa köer och hon sa att vi måste bestämma oss snarast möjligt.

Har läst på hur mkt som helst, men blir bara orolig. Hade gärna gjort nipt men det erbjuds inte utan man får betala själv, 7000-9900:- landar det på.

Hur tänker ni ang kubb?

Behöver fler infallsvinklar. Man får ju bara en sannolighetssiffra, inre ett svar. Hur resonerar ni? Jag är 29 år.

Jag bor i Stockholm, där alla erbjuds Kub, vi tackade nej med förra barnet (födde året jag fyllde 29 och min sambo 31) och tackar nej även den här gången. Vill inte göra för många ultraljud och jag får ändå två som det är (RUL + tillväxt i v.32).

Vi har velat ha barn så länge att vi sade att vi inte skulle kunna fatta ett beslut. Dessutom sade vår barnmorska att de flesta barn föds friska. Och det gjorde hon ju också.
  • MiniV
    Crazy catlady skrev 2016-11-06 21:11:59 följande:

Här finns en till med sjukt illamående.. mest morgon o h kväll .. dock har jag aldrig spytt.. men hulkar en hel del.. jag är gastric bypass opad och då är det lite svårare att kräkas .. för mig funkar iaf Postafen och om jag käkar en macka så fort jag vaknar.. har ännu inte berättat på jobbet och det är ett under att ingen frågat än då jag ofta småäter och går runt och smårapar hela tiden.. jobbar inom vården och det är sjukt kämpigt med illamående och alla vidriga lukter som blir 100 gånger vidrigare som gravid.. haha är i vecka 8 nu.. hoppas det släpper.. men min son va jag illamående och spydde dagligen till vecka 20 nått.. vill inte vara med om det igen.. haha

Är också gbp-opad och känner igen hulkandet från förra graviditeten. Nu mår jag bara illa hela tiden, men får inte ens hulkandet. Bara allmänt illamående. Det suger!
  • MiniV
    trollis86 skrev 2016-11-14 19:49:15 följande:

ni som har flera barn...sambon fick ett jobberbjudande idag (inom samma jobb) men andra arbetstider och bättre lön. nu jobbar han 7-15.30..och med det nya jobbet skulle han jobba varannan vecka 6-14 och varannan vecka 14-22. meeeen orkar man med tex nattningar ensam varannan vecka med en 2 åring och en liten bebis som föds i mitten av juni? 
    ååå några veckor till så får vi se lilla bebisen på ultraljud :)

Min sambo jobbar 04-13 en vecka, sedan 14-23 en vecka (ungefärliga tider) plus helg var tredje vecka, men sedan är han ledig var tredje vecka. Det kan vara pissjobbigt de sena veckorna, men de lediga veckorna är guld! Hoppas att det inte kommer sug gärdet när vi har två... :/
  • MiniV
    eessica skrev 2016-11-17 08:54:31 följande:

Hej allihopa, 
    Vi går in i v 13 på lördag och i morgon är första besök i morgon hos vårdcentralen.
    Vi gör detta i norge så lite andra regler från i sverige hur man skall gå tillväga med allt. Känner mig väldigt uppblåst så funderar snart på att köpa första mammabyxorna. när köpte ni era förta mammakläder?

Köpte i v.8 med första! ;)
  • MiniV
    BFjuni2017 skrev 2016-11-17 09:05:59 följande:

Hej igen. Jag har inte känt för att skriva något här på FL på länge eftersom mina symtom avtagit lite (idag gick jag in i v. 11) och jag går runt med en känsla av att "knappt vara med barn". Råkade läsa om missfall och en tjej som kom till KUBen och då fostret inte varit levande på 2 veckor utan bara låg där. Trodde inte att jag skulle reagera så hårt på att läsa det men nu har jag slutat berätta för folk att vi väntar barn och väntar bara på att få KUBen avklarad. Till min stora glädje fick vi tid för KUBen igår hemskickad, den 2:a december ska vi dit! Så 2 veckor får jag hålla ut.

Jag försöker tänka på att för bara några år sedan då KUBen inte fanns så fick blivande föräldrar se första livstecknet på RUL i vecka 19!

Har någon av er gjort KUBen nu? Hur gick det? Eller väntar ni på den? Hur känner ni?

<3

Jag får inte se förrän url, eftersom vi inte gör kub. Kommer lyssna hos BM innan dess dock.
  • MiniV
    BFjuni2017 skrev 2016-11-17 14:30:51 följande:
    Okej, i vilken vecka får ni lyssna då? :) Lycka till!
    Vi kommer att lyssna i mellandagarna. Då är jag väl i vecka 15? Kan det stämma? :)
  • MiniV
    Marbod skrev 2016-12-07 08:59:52 följande:

Hej alla, hoppas att ni mår bra! Har varit lite inaktiv här men såg att några skrivit om missfall, hemskt ledsen för deras skull. Det måste kännas fruktansvärt..

På torsdag går jag in i vecka 15. Och just nu känns det som att man famlar i mörkret lite. Det enda som säger att jag är gravid (bortsett från alla symptom) är ju grav-testet jag tog i september. Många verkar ju göra kub, vul och lyssna på hjärtat och allt vad man nu kan göra, inget av det har jag gjort och det känns som en evighet till rul den 11e januari. inte fören då, efter halva graviditeten, får man liksom bekräftat att det finns något som lever och växer i magen. Och att man har läst om missed abortion gör ju inte saken bättre.. Det är största oron, att komma till rul i v19 och få reda på att det inte finns något liv där inne.  

Är det fler som inte gjort några undersökningar nu innan rul och är lika nojiga?

Jag har inte gjort nåt. Ska få lyssna på hjärtat den 29:e annars är det RUL den 11 januari, precis som du! Känns tufft. Men jag växer och har känt lite fladder i magen, så jag litar på att det lever och frodas en liten där inne! 
  • MiniV
    Crazy catlady skrev 2016-12-13 16:06:44 följande:

Är i vecka 13 nu och jag tror fasen jag kände bebis fladdra till lite idag.. kändes lite tidigt men detta är mitt andra barn och jag har hört att man kan känna av det tidigare med andra barnet... Jag hoppas .. jag fick en sån mysig känsla i kroppen...

Jag kände nog också i vecka 13/14 (väntar också andra).
  • MiniV
    babyijuni skrev 2016-12-19 13:37:33 följande:
    Klart att där är små liv där inne <3 Förstår er oro och imponeras av att ni "står ut" jag har redan gjort 2 UL hehe.. 
    Jag kommer få ett tillväxtultraljud i vecka 32, och eftersom läkare inte är säkra på vad ultraljud kan ha för effekter på bebisen så vill jag inte göra fler än de två det blir. 

Min barnmorska sade till mig sist att jag skulle lita på att det finns ett barn där inne. Så det gör jag. Dessutom går jag ju ner i vikt men växer ändå och känner som sagt lite fladder. :)
  • MiniV
    Jollefin skrev 2016-12-19 20:30:28 följande:

Är det många som har börjat äta järntabletter?

Andra barnet vecka 15 (14+0) började förra veckan fick papper av bm att mitt järnvärde var lågt och borde börja med det.

Jag har ätit sedan jag plussade och får ta extra blustaft utöver tabletterna... :(
  • MiniV

Jag har gått ner, det är först nu när jag är i vecka 18 som jag är tillbaka på min normalvikt på 65. Jag gjorde likadant förra graviditeten. gick upp 8 eller 12 kilo beroende på hur jag räknar. :)

• MiniV
    Päärlan skrev 2017-01-25 18:59:49 följande:

Hej! Jag är i vecka 22 och har varit lös i magen i ca 1 vecka. Har någon varit med om det? Bm vet inte va D kan va.. järntabletter har jag tagit under en längre period..

Jag är i vecka 22 och är riktigt kass i magen sedan ett par dagar tillbaka... :(
  • MiniV

Vi var på RUL den 11 januari, fick se den vilde jag känt där inne ganska länge. Jag har moderkakan bak (föga förvånande) och vi blev flyttade till 10/6 (från 11/6), trots att jag trodde vi skulle flyttas åt andra hållet. Gallblåsan var lite stor, men det var tydligen inget problem. Hon frågade i slutet om det var något mer vi ville veta, men det var det ju inte! Flört Så kön vet vi inte den här gången heller! 

För er som är oroliga, jag kände inte mitt första barn förrän vecka 22. Hade moderkakan fram då. Och hon var vild där inne sedan!

Min sambo fick ett par buffar i söndags. Äntligen! Supermysigt när även han får ta del av bebisens rörelser! Hjärta

• MiniV
    Onemore skrev 2017-02-13 08:19:53 följande:

Hej! Är det någon mer runt vecka 22 som upplever som att magen inte växer märkbart? Tycker min mage sett likadan ut i en månad typ, och känner ingen växtvärk eller kliande som jag gjort tidigare när den växt. Men var på RUL för 2 v sen och allt såg bra ut, och känner regelbundna rörelser. Har inte mätt magen än, ska till BM om 2v och göra det samt lyssna på hjärtat osv. Så jag är inte direkt orolig, tycker mer det känns konstigt. Men rätt som det är tar väl växandet fart igen :P

För mig kom magen för ca 3 veckor sedan och sedan har den bara vuxit och vuxit, dessutom är det en stark krabat där inne, får stryk dagligen. ;)
  • MiniV

Jag jobbar som lärare, och med min första jobbade jag till 18 juni (hon var beräknad till 5 juli), och det var rätt skönt att ha de där tre veckorna, som blev fyra eftersom hon kom 12:e.

Nu är jag beräknad till 10 juni och kommer (om jag orkar) att jobba till och med kristi himmelsfärd (runt 25 maj?). 

Min sambo tog semester 1 vecka före och två veckor efter bf. totalt blev han hemma fyra veckor efter födseln. Den här gången ska han vara hemma alla åtta veckor efter förlossningen då jag inte kommer få bära någonting tyngre än bebisen och vi ju redan har en galen unge! ;)

• MiniV
    citronen95 skrev 2017-02-15 15:47:08 följande:

Har aldrig oroat mig över min viktuppgång innan, har legat på +3 kg i flera veckor. Idag v. 20+4 har jag gått upp 5.5 kg helt plötsligt. Hörde från min bm att man endast bör gå upp 10 kg under graviditeten och nu har jag redan gått upp hälften :o

Men wtf? En graviditet väger ca 12 kilo sägs det... Och som sagt, det där med viktuppgång är väldigt individuellt, dumt av din BM att säga så, för det gör ju att du hänger upp dig på siffran. Det viktigaste är ju att du och bebisen mår bra, oavsett om du går upp 7, 17 eller 27 kilo! Hjärta
Svar på tråden BF juni 2017