• Anonym (snart ensamstående kanske)

underhållsbidrag hur mycket?

Hej!

Jag och min man kommer troligtvis att separera. Jag kommer att ha vårdnaden av våra två barn. De kommer att bo med mig och träffa pappan när de och han vill.
    Barnen är 10år och 9år gamla. Båda går på aktiviteter som kostar 4000kr per år var  i avgift och därtill kommer utrustning för aktiviteterna på ca 1500 kr. Det tillkommer även läger de åker på genom aktiviteterna, ca 2500kr per år.

Vad är rimligt att få i underhållsbidrag?
    Hur ska man räkna?

Jag vill att barnen ska kunna fortsätta på sina aktiviteter.

Vad får ni i underhållsbidrag?

• Svar på tråden underhållsbidrag hur mycket?
  • Anonym (mnjhgufyrt)

Underhåll som inte går via FK ska beräknas på barnens behov och föräldrarnas betalningsförmåga.

Minst 1573 kr får barnen och det går via FK om den bidragsskyldige inte har råd att betala hela summan själv. Dessa pengar tillsammans med barnbidraget försörjer barnet helt tom 10 års ålder, undantaget dyra hobbys. (Men inkl viss fritidssysselsättning)

Är ni överens om att de ska kunna gå kvar på sina hobbys får ni ta vars och ens överskott och så räknar ni ut barnets kostnader (finns guide på FK´s hemsida) och ert överskott och så ser ni vad var och en av er ska betala för barnen. Oftast blir det ändå inte mer än 1573 kr per barn och månad.

• Anonym (mnjhgufyrt)

Jag gjorde en snabbkoll med fiktiva uppgifter.

Boendeföräldern fick en inkomst före skatt på 23000 kr och en hyra på 8000 kr.

Den underhållsskyldige föräldern fick en inkomst före skatt på  26000 kr och en hyra på 5000 kr.

Inga andra kostnader i övrigt än levnadskostnaderna.

Barnen tog jag en flicka  på 9 år och en pojke  på 10 med mobilkostnad på 195 kr/månad samt extra kostnad på 333 kr per månad och barn.

Uträkningen visar då att för flickan ska b betala 1530 och för pojken ska b betala 1750 kr. Barnet har rätt till 1573 dock även om man kan komma överens om mindre så det är ett val.

Detta ska dock räknas om varje år då kostnaderna både kan öka och minska precis som även inkomsterna kan det.

• Anonym (Hmm)

Har ni råd att låta barnen fortsätta med så dyra aktiviteter när ni separerar?

Anonym (Hmm) skrev 2016-09-22 14:31:52 följande:

Har ni råd att låta barnen fortsätta med så dyra aktiviteter när ni separerar?

Det hoppas eller förutsätter jag. Träningsavgiften per barn är 2000kr/termin och de går på en aktivitet.
    Anonym (mnjhgufyrt) skrev 2016-09-22 14:20:39 följande:

Jag gjorde en snabbkoll med fiktiva uppgifter.

Boendeföräldern fick en inkomst före skatt på 23000 kr och en hyra på 8000 kr.

Den underhållsskyldige föräldern fick en inkomst före skatt på  26000 kr och en hyra på 5000 kr.

Inga andra kostnader i övrigt än levnadskostnaderna.

Barnen tog jag en flicka  på 9 år och en pojke  på 10 med mobilkostnad på 195 kr/månad samt extra kostnad på 333 kr per månad och barn.

Uträkningen visar då att för flickan ska b betala 1530 och för pojken ska b betala 1750 kr. Barnet har rätt till 1573 dock även om man kan komma överens om mindre så det är ett val.

Detta ska dock räknas om varje år då kostnaderna både kan öka och minska precis som även inkomsterna kan det.

Var kan man kolla detta?
  • Anonym (mnjhgufyrt)
    Anonym (snart ensamstående kanske) skrev 2016-09-22 14:47:50 följande:
    Var kan man kolla detta?
    www.forsakringskassan.se

Tryck på föräldrar och sen på föräldrar som inte bor tillsammans (tror jag det står..) Där finns en knapp för att räkna ut underhåll. Det är väl inte helt hugget i sten den summan dock, men en fingervisning.

Det du måste veta är era respektive inkomster, vilken hyra ni har, samt vilken kommunalskatt ni har. Det är förifyllt 31% som jag antar är ett snitt eller det vanligaste.

Klicka på fyll i vid barnens kostnader, det är min uppfattning att det är ganska svårt att få mer än enligt konsumentverkets siffror. (620 kr ingår redan för fritid och lek men jag valde i mitt exempel att fylla i 333 kr extra under övrigt, samt att jag fyllde i att barnen hade mobiltelefon á 195 k i månaden)

• Anonym (Hmm)
    Anonym (snart ensamstående kanske) skrev 2016-09-22 14:47:07 följande:

Det hoppas eller förutsätter jag. Träningsavgiften per barn är 2000kr/termin och de går på en aktivitet.

Som du beskrev det så kostar allt 8000 kr/år och barn. Det är galet mycket pengar efter en separation där föräldrar ofta fördubblar de flesta kostnaderna men har samma, och ibland lägre, inkomster. Hur stort överskott har ni var?
    Anonym (Hmm) skrev 2016-09-22 15:00:22 följande:

Som du beskrev det så kostar allt 8000 kr/år och barn. Det är galet mycket pengar efter en separation där föräldrar ofta fördubblar de flesta kostnaderna men har samma, och ibland lägre, inkomster. Hur stort överskott har ni var?

Så blir det. jag är mer sparsam än min make och kan nog hålla ekonomin bättre än honom men visst kostnaderna blir väl de samma eller större. Vet ej riktigt än eftersom vi bor i hus som antagligen måste säljas..
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (snart ensamstående kanske) skrev 2016-09-22 15:25:55 följande:

Så blir det. jag är mer sparsam än min make och kan nog hålla ekonomin bättre än honom men visst kostnaderna blir väl de samma eller större. Vet ej riktigt än eftersom vi bor i hus som antagligen måste säljas..

Ni får nog räkna med att barnen inte kan få ha samma standard som idag.
  • Brumma

Det beror ju på ert respektive överskott samt om ni båda anser att ni har råd/ni vill att barnen ska fortsätta.

Tittar man på barnens övriga kostnader kan man ju gå efter Konsumentverkets siffror. En tonåring kostar då ca 3200:- i månaden (tog tonåringar eftersom de snart kommer vara där i ålder. Vet inte om ni har pojkar eller flickor men det kan ni ju räkna på själva :) )

Drar man bort barnbidraget får man 2075:- kvar. Antar vi att ni har ungefär samma överskott blir er respektive del ca 1040:- per månad.

I Konsumentverkets beräkning ingår viss kostnad för "fritid och lek", närmare bestämt 720:- vilket blir 8640:- om året Vilket täcker de kostnader du räknar upp ovan men jag förmodar att era barn, precis som de flesta har andra fritidsbostäder som biobesök, fika med kompisar, nöjesfält osv så rent spontant skulle jag väl anse att underhållet sätts på 1040 plus den summa ni är överens om ska täcka de aktiviteter du beskriver ovan. Är ni överens om att barnen ska ha samma standard på aktiviteter så lägg på den kostnaden också. Så runt 2000-2500 per barn i månaden. OM ni är överens och det finns ekonomi till det.

• Anonym (@)

Försäkringskassan har ett system man kan räkna ut UH på sin sida .
    UH ska ju betalas via föräldrarna nu inte via FK

• Anonym (mimmi)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-09-22 15:00:22 följande:

Det är bara 1300 extra i månaden. En sak om föräldrarna är låginkomsttagare men inte alls orimligt för medel- eller höginkomsttagare.
  • Brumma
    Brumma skrev 2016-09-22 18:33:31 följande:

Det beror ju på ert respektive överskott samt om ni båda anser att ni har råd/ni vill att barnen ska fortsätta.

Tittar man på barnens övriga kostnader kan man ju gå efter Konsumentverkets siffror. En tonåring kostar då ca 3200:- i månaden (tog tonåringar eftersom de snart kommer vara där i ålder. Vet inte om ni har pojkar eller flickor men det kan ni ju räkna på själva :) )

Drar man bort barnbidraget får man 2075:- kvar. Antar vi att ni har ungefär samma överskott blir er respektive del ca 1040:- per månad.

I Konsumentverkets beräkning ingår viss kostnad för "fritid och lek", närmare bestämt 720:- vilket blir 8640:- om året Vilket täcker de kostnader du räknar upp ovan men jag förmodar att era barn, precis som de flesta har andra fritidsbostäder som biobesök, fika med kompisar, nöjesfält osv så rent spontant skulle jag väl anse att underhållet sätts på 1040 plus den summa ni är överens om ska täcka de aktiviteter du beskriver ovan. Är ni överens om att barnen ska ha samma standard på aktiviteter så lägg på den kostnaden också. Så runt 2000-2500 per barn i månaden. OM ni är överens och det finns ekonomi till det.

Miss av mig :)

Självklart ska ni även dela på de kostnader du räknar upp i TS, ngt jag missade i min uträkning ovan. I själva verket blir månadskostnaden för det ca 3-350:- per förälder och barn vilket torde ge ett underhåll på ca 1500:-

Enklast är ju om ni sätter er ner gemensamt och faktiskt går igenom barnens faktiska kostnader. Glöm inte räkna med vinterkläder osv men slå ut allt över året. Dra sedan bort barnbidraget och Frösön det som blir över :)
  • Anonym (---)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-09-22 15:38:20 följande:
    Ni får nog räkna med att barnen inte kan få ha samma standard som idag.
    Eller också snålar föräldrarna in på något annat så att barnen får ha kvar sin enda fritidsaktivitet.

När vi separerade slutade vi äta ute, jag började ta med mig matlåda till lunchen och jag bakade allt bröd själv. Det blev en besparing på över 2000kr i månaden. Barnen märkte ingen skillnad och de slapp dra ner på sina aktiviteter.
Svar på tråden underhållsbidrag hur mycket?