Inlägg från: Anonym (snart ensamstående kanske) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snart ensamstående kanske)

underhållsbidrag hur mycket?

Hej!

Jag och min man kommer troligtvis att separera. Jag kommer att ha vårdnaden av våra två barn. De kommer att bo med mig och träffa pappan när de och han vill.
    Barnen är 10år och 9år gamla. Båda går på aktiviteter som kostar 4000kr per år var  i avgift och därtill kommer utrustning för aktiviteterna på ca 1500 kr. Det tillkommer även läger de åker på genom aktiviteterna, ca 2500kr per år.

Vad är rimligt att få i underhållsbidrag?
    Hur ska man räkna?

Jag vill att barnen ska kunna fortsätta på sina aktiviteter.

Vad får ni i underhållsbidrag?

• Svar på tråden underhållsbidrag hur mycket?
    Anonym (Hmm) skrev 2016-09-22 14:31:52 följande:

Har ni råd att låta barnen fortsätta med så dyra aktiviteter när ni separerar?

Det hoppas eller förutsätter jag. Träningsavgiften per barn är 2000kr/termin och de går på en aktivitet.
    Anonym (mnjhgufyrt) skrev 2016-09-22 14:20:39 följande:

Jag gjorde en snabbkoll med fiktiva uppgifter.

Boendeföräldern fick en inkomst före skatt på 23000 kr och en hyra på 8000 kr.

Den underhållsskyldige föräldern fick en inkomst före skatt på  26000 kr och en hyra på 5000 kr.

Inga andra kostnader i övrigt än levnadskostnaderna.

Barnen tog jag en flicka  på 9 år och en pojke  på 10 med mobilkostnad på 195 kr/månad samt extra kostnad på 333 kr per månad och barn.

Uträkningen visar då att för flickan ska b betala 1530 och för pojken ska b betala 1750 kr. Barnet har rätt till 1573 dock även om man kan komma överens om mindre så det är ett val.

Detta ska dock räknas om varje år då kostnaderna både kan öka och minska precis som även inkomsterna kan det.

Var kan man kolla detta?
    Anonym (Hmm) skrev 2016-09-22 15:00:22 följande:

Som du beskrev det så kostar allt 8000 kr/år och barn. Det är galet mycket pengar efter en separation där föräldrar ofta fördubblar de flesta kostnaderna men har samma, och ibland lägre, inkomster. Hur stort överskott har ni var?

Så blir det. jag är mer sparsam än min make och kan nog hålla ekonomin bättre än honom men visst kostnaderna blir väl de samma eller större. Vet ej riktigt än eftersom vi bor i hus som antagligen måste säljas..
Svar på tråden underhållsbidrag hur mycket?