• mola007

SL kort i Stockholm

Jag har en son som blir 20 i december. Jag har nånstans hört att han efter 20 kan resa med sl på reducerad biljett. Hur går jag tillväga då?Han har AS och ADD.

• Svar på tråden SL kort i Stockholm
  • Birgitta02

I vissa fall kan du som är under 65 år resa till reducerat pris. Du måste uppfylla vissa krav. Är du osäker på om den pension du har berättigar till att resa för reducerat pris, kan du kolla med Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten.

Har du Försäkringskassans "Intyg för förmånstagare" eller Pensionsmyndighetens "Pensionärsintyg" kan du resa på biljetter till reducerat pris.

Om du inte har ett sådant intyg, har du inte den typ av pension eller ersättning som ger rätt till den här rabatten.

Du måste ha med dig intyget från Försäkringskassan/Pensionsmyndigheten när du reser, så att du kan visa att du har rätt att använda biljett till reducerat pris.
    ....

Man måste uppfylla vissa krav, enligt första meningen ovan. Kolla med Försäkringskassan. Intyg behövs på resan.

• Anonym (H)

Det handlar om att det finns fördomar om att alla med funktionsnedsättning har förtidspension i form av aktivitetsersättning. Därför kan han ladda kortet reducerat om han har en funktionsnedsättning. Jag brukar bara säga att jag ska ha reducerat och det brukar inte ifrågasättas men min funktionsnedsättning är å andra sidan synlig.

• Birgitta02

Nu spånar jag bara: är han föremål för LSS så borde han ha reducerad biljett. Är han det inte så ska han inte ha det. En diagnos medför inte per automatik att man får förmåner.

• Anonym (nja)

Det låter väldigt osannolikt för de diagnoserna. 

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (nja) skrev 2016-09-23 08:52:31 följande:

Det låter väldigt osannolikt för de diagnoserna. 

As hör väl till Lss? Tror nog han kan hamna inom förmånerna.
  • Anonym (Reducerat pris)
    Har sonen intyg "Intyg för fårmåntagare" från försäkringskassan kan han resa för reducerat pris. Eller om han är student och kan visa intyg på det.
  • Anonym (.,kjlhu)

Med AS menar du AST då (tidigare asperger)? Min dotter har asperger och hon har aktivitetsersättning och får också reducerat pris på vissa biljetter, även SL tror jag, vi har inte åkt det sedan hon fick aktivitetsersättning så jag vet inte.

• Anonym (Frida)
    Birgitta02 skrev 2016-09-22 18:54:29 följande:

Nu spånar jag bara: är han föremål för LSS så borde han ha reducerad biljett. Är han det inte så ska han inte ha det. En diagnos medför inte per automatik att man får förmåner.

Alla med autism och Asperger tillhör LSS men man måste ha aktivitets-/sjukersättning för att få åka reducerat med SL.
    Anonym (.,kjlhu) skrev 2016-09-23 10:11:06 följande:

Med AS menar du AST då (tidigare asperger)? Min dotter har asperger och hon har aktivitetsersättning och får också reducerat pris på vissa biljetter, även SL tror jag, vi har inte åkt det sedan hon fick aktivitetsersättning så jag vet inte.

Asperger finns kvar som diagnos i ICD som används i stora delar av landet, men den har tagit borts i DSM. För att få en ATS diagnos måste utredningen göras om då det är andra diagnoskriterier.
  • Jemp
    Anonym (H) skrev 2016-09-22 18:51:55 följande:

Det handlar om att det finns fördomar om att alla med funktionsnedsättning har förtidspension i form av aktivitetsersättning. Därför kan han ladda kortet reducerat om han har en funktionsnedsättning. Jag brukar bara säga att jag ska ha reducerat och det brukar inte ifrågasättas men min funktionsnedsättning är å andra sidan synlig.

Givetvis kan du ladda kortet till reducerat pris, det kan ju vem som helst. Det är ju i eventuell biljettkontroll man riskerar att bli påkommen om man inte har rätt till det.
Svar på tråden SL kort i Stockholm