Inlägg från: Malva2015 |Visa alla inlägg
  • Malva2015

ont i levern/ under höger revben

Ni som vet varför ni haft brännande ont under höger revben som gravida. Vad berodde det på och känner någon igen sig i att det gör så ont att tom huden ömmar när man vidrör försiktigt och att det är omöjligt att sova på sidan eller sitta upp en längre stund?

• Svar på tråden ont i levern/ under höger revben
  • Malva2015
    Kerubmamman skrev 2016-09-24 18:13:10 följande:

För mig var det levern. Har du tagit upp detta på MVC? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Ja men ingen bryr sig. Får bara ondare och ondare. Hur gick det gör dig?
    Var du också ytligt öm, på huden?
  • Malva2015
    amalie79 skrev 2016-09-24 18:15:58 följande:

För mig yttrade sig halsbrännan ungefär så. Vilken vecka är du i? Min son la sig med huvudet ner och rumpan under revbenen på mig i v 32, sen låg han kvar där och knödde tills han föddes i v 38.

Låg på andra sidan och sov

Jag har ingen halsbränna alls . Inget sånt.
  • Malva2015
    amalie79 skrev 2016-09-24 18:17:17 följande:

Kan vara gallan också förresten, mkt vanligt!

Kan inte ligga på någon sida. Extremt ont
  • Malva2015
    Aileen Allannah skrev 2016-09-24 19:29:14 följande:

Jag hade så sista graviditeten. Galet ont, hur jag än rörde mig, och fick aldrig något riktigt svar på vad det var. Tens hjälpte en del, antagligen var det en bebis som låg och tryckte där.

Jag sover inte längre om nätterna för jag har så ont. Hade du så ont? Vet inte hur jag ska kunna krysta i den här smärtan..
  • Malva2015
    RAM77 skrev 2016-09-24 19:35:04 följande:

Vet inte hur långt gången i graviditeten du är men har du koll på ditt blodtryck? Jag känner igen känslan och jag hade havandeskapsförgiftning förra graviditeten! Men det visar sig ofta i högt blodtryck och protein i urinen också. Kommer sällan före v24 heller.

Vecka 33 snart och högt blodtryck men har hittills inte haft protein i urinen. Inte heller huvudvärk eller så. Men om det är levern, ömmar det verkligen enda ut på huden då?
  • Malva2015
    Kerubmamman skrev 2016-09-24 19:33:13 följande:
    För mig var det uppseglande HELLP, jag fick inget gehör innan de klassiska symptomen på havandeskapsförgiftning dök upp.

Jag var väldigt öm för beröring. Kunde inte sitta längre stunder, ej heller ligga på sida. Det hjälpte inte att sonen låg i säte och hade huvudet "fastkilat" under revbenen. 

Beroende på hur långt gången du är så kan det vara ömma muskelfästen och liknande också.
    Jag har haft högt blodtryck senaste gångerna på mvc. 90-95 i undertryck. Ingen protein dock.
  • Malva2015
    RAM77 skrev 2016-09-24 19:54:55 följande:
    Ja på mig gjorde det. Jag tycker du ska kontakta vården, helst förlossningen. Havandeskapsförgiftning kan komma snabbt.
    Ringde förlossningen , de tyckte jag skulle åka in i morgon men inte att det var akut inatt så länge jag inte mår illa har huvudvärk eller synrubbningar ..
  • Malva2015
    RAM77 skrev 2016-09-24 21:49:14 följande:
    Ok bra att du ringt! Hoppas allt går bra imorgon.
    Tack! Och tack för råd
  • Malva2015
    Libra1 skrev 2016-09-24 23:26:21 följande:

Jag har opererat bort min galla för ett tag sen och fick ändå mycket gallkramper runt vecka 32. Min läkare sa att det var ganska vanligt att få i just de veckorna om man har problem med det. Det låter som den smärtan jag kände så. Väldigt öm. Sen krampade det en massa också. Fick åka in till Prenatal några ggr och få en Spasmofenspruta. Nu känns det bättre.

Okej.. Jag har liksom mer ihållande brännande känsla.. Inte krampigt. Hur kan man kolla om det är gallan?
  • Malva2015

Åkte in idag och lever-njut och hb var bra. Bebisen mådde super och det verkar inte vara något farligt alls. Jätteskönt.
    Vad det är som gör så jäkla ont är fortfarande frågan..

• Malva2015
    RAM77 skrev 2016-09-25 15:57:35 följande:
    Skönt att höra

Lättare att hantera smärta när man samtidigt inte behöver vara orolig, tycker jag
    Absolut! Oron är ju hälften av det jobbiga när man har ont . Tack!
  • Malva2015

Hej! Jag har fortfarande dessa problem och börjar bli rätt trött på att inte få sova om natten.

Om det är gallan, borde det inte märkas skillnad när man äter osv?
    Jag märker ingen skillnad beroende på vad jag äter. Däremot gör det olika mkt ont från dag till dag och tid på dygnet. Senaste nätterna har varit hemska .
    Kan inte ligga på sidan eftersom allt trycks ihop då och jag vaknar i skärande smärta.

Jag har testat att äta omeprazol och panodil, inget hjälper. Jag har inga dåliga levervärden.

Någon som kan komma med tips?

• Malva2015

Kan tillägga att jag är öm på en viss punkt under revbenet. Eller öm överallt men extra mkt på den punkten. Det är obehagligt att ha bh bygeln emot . Sträcker jag ut mig bakåt så stramar det extremt och kryper jag ihop så bränner det som eld.

Kan det verkligen vara barnets rumpa som bm säger.

Ont i flera mån nu

• Malva2015
    alltsamtidigt skrev 2016-10-07 20:16:54 följande:

Jag hade så i slutet av min graviditet och åkte in till förlossningen på grund av att jag hade så ont att jag inte ens kunde ligga ned till slut. De gav mig då diagnosen njurstas. Barnet tryckte på gången mellan njuren och urinblåsan. De gjorde inget åt det mer än att jag fick smärtstillande fram tills dess att det var dags att föda. Det var så gudomligt att till sist få ryggbedövningen eftersom då äntligen släppte smärtan i sidan. Jag vet inte om det kan vara det du har också? HUr har du det med magen annars? Kan det vara tarmarna som kommer i kläm?

Men satt smärtan under höger revben då?
    Magen funkar bra eller ja som vanligt.
    Gör ont av bh bygeln och det är jättejobbigt på natten. Det som är knasigt är att det även sitter så ytligt på huden..:(
  • Malva2015
    Kerubmamman skrev 2016-10-07 20:31:02 följande:

Kanske inflammerat muskel/senfäste? 
    Jag har hört talas om kvinnor som fått sprickor i revbenen efter en välriktad spark, kan det vara nåt sånt? Jag har ingen aning om hur det känns, bara en tanke. 

Ja det är det bm säger men bebisen sparkar inte upp där utan mer på sidan..
    Har ju haft detta så länge nu och värktabletter hjälper inte..
Svar på tråden ont i levern/ under höger revben