Anonym (1) skrev 2016-10-03 12:16:32 följande:
De privata mottagningarna har ju landstingstaxa, så typ av driftsform spelar ju ingen roll. Man söker där det finns plats, och tydligen finns det det på dessa/liknande mottagningar.
Vissa - ja. Men det är inte bara taxan jag pratar om, det är ju inte den någon vårdinrättning lever på. Alla får ju pengar från landstinget i slutänden.
Kul om det gäller Stockholm. Det vet jag ingenting om. Här är det inte så, och jag betvivlar starkt att det gäller för majoriteten av andra svenska städer heller.
Sen vete fåglarna om privata kliniker får ge en annan rekommendation än landstinget, att man ska söka tidigare än vad som är brukligt. Man kallas så vitt jag vet inte ofrivilligt barnlös förrän man försökt i 18 månader eller mer, så söker man när man försökt i ett år (och alltså får första tiden när man försökt ca 15 månader) är det gott om tid att påbörja utredning innan något egentligen är fel.
Oavsett är min åsikt att det är oetiskt och onödigt att söka hjälp innan något är fel eller tyder på att det är fel. Det är lite som att få utredning för lunginflammation eller lungcancer när man börjar känna sig förkyld. Rent krasst finns det indikationer på att man skulle kunna vara i tidig fas av sjukdomarna, absolut, och tar man det i tid kan man rädda liv. Men för den sakens skull betyder det inte att det är vettigt att lägga tid och pengar på att utreda i så tidigt skede.
Det är
normalt att det tar tid att skaffa barn. En plågsam och jobbig väntan - tro mig, jag vet! - men det behöver inte nödvändigtvis gå fortare för att man utreder och behandlar. Finns inget problem är det bara tiden som hjälper.