• ceciliajohansson

    Vågar man åka iväg 2 veckor innan BF?

    Jag haf BF den 18:onde Oktober och den 3-4 Oktober skulle jag behöva åka till Karlstad. Jag pluggar på distans och har bara sista terminen kvar, och 2-3 gånger per termin måste man åka till Karlstad. Det är obligatorisk närvaro och om man inte kommer får man ta igen det i Januari... Jag har 35 mil till Karlstad. 

    Det blir alltså endast 2 veckor innan beräknat datum... Hur skulle ni gjort? Jag tänkte ett tag på om sambon skulle följa med men det har krockat med ett viktigt läkarbesök för honom så att det inte går... Det ska tilläggas att det är vårt andra barn, dock föddes vårt första barn i vecka 21 efter en sen abort...Så jag tror jag räknas som förstföderska om det har någon betydelse för bebisens ankomst..


  • Svar på tråden Vågar man åka iväg 2 veckor innan BF?
  • hrewak
    ceciliajohansson skrev 2016-09-26 18:54:26 följande:

    Jag haf BF den 18:onde Oktober och den 3-4 Oktober skulle jag behöva åka till Karlstad. Jag pluggar på distans och har bara sista terminen kvar, och 2-3 gånger per termin måste man åka till Karlstad. Det är obligatorisk närvaro och om man inte kommer får man ta igen det i Januari... Jag har 35 mil till Karlstad. 

    Det blir alltså endast 2 veckor innan beräknat datum... Hur skulle ni gjort? Jag tänkte ett tag på om sambon skulle följa med men det har krockat med ett viktigt läkarbesök för honom så att det inte går... Det ska tilläggas att det är vårt andra barn, dock föddes vårt första barn i vecka 21 efter en sen abort...Så jag tror jag räknas som förstföderska om det har någon betydelse för bebisens ankomst..


    Jag hade åkt om jag mådde bra när det närmade sig. I värsta fall finns ju förlossning även i Karlstad och så får väl sambon ta sig dit. Oftast tar ju förlossningen ett antal timmar, så han borde hinna utan problem om det mot förmodan sätter igång när du är där.
  • Carambolan

    Jag hade absolut åkt. Det är ju inte direkt utomlands i nåt land med tveksam sjukvård :) Det värsta som kan hända är att barnet föds i Karlstad liksom.

  • Imse

    Vad säger din sambo?

    Jag tänker att det värsta kanske inte är att barnet föds någon annan stans utan att det värsta är att han kanske missar förlossningen och att du får gå igenom den utan honom.

  • ceciliajohansson

    Ja det lutar ju mer åt att jag åker... Har inga sammandragningar eller liknande, vet inte om det påverkar men... 

    Jag sa till sambon igår att om jag tar med BB-väskan så lär han ju inte komma men om jag inte tar med den så lär ju förlossningen sättas igång bara för att jävlas haha! 

    Sambon hinner ju dit på ca 4-5 timmar, så fort borde det väll inte gå med första? 


  • bpumpkin
    ceciliajohansson skrev 2016-09-26 18:54:26 följande:

    Jag haf BF den 18:onde Oktober och den 3-4 Oktober skulle jag behöva åka till Karlstad. Jag pluggar på distans och har bara sista terminen kvar, och 2-3 gånger per termin måste man åka till Karlstad. Det är obligatorisk närvaro och om man inte kommer får man ta igen det i Januari... Jag har 35 mil till Karlstad. 

    Det blir alltså endast 2 veckor innan beräknat datum... Hur skulle ni gjort? Jag tänkte ett tag på om sambon skulle följa med men det har krockat med ett viktigt läkarbesök för honom så att det inte går... Det ska tilläggas att det är vårt andra barn, dock föddes vårt första barn i vecka 21 efter en sen abort...Så jag tror jag räknas som förstföderska om det har någon betydelse för bebisens ankomst..


    Om du eg. tycker att det känns bra så tycker jag att du ska åka. Som de andra säger, man kan föda barn i Karlstad också. Förbered dig med att packa lite grejer, kolla nummer till relevant förlossning och taxi, hur det ligger i förhållande till där du kommer vara osv. Men om du känner att du typ får ångest av tanken på att åka iväg så åk inte.
Svar på tråden Vågar man åka iväg 2 veckor innan BF?