Anonym (japp) skrev 2016-09-28 23:48:37 följande:
Grejen är att det blir fel att säga att cannabis i sig är beroendeframkallande, för det är det inte. Inte på så sätt som cigaretter (nikotin) kan vara beroendeframkallande, eller som heroin kan vara beroendeframkallande. Det är ju precis därför det beror så mycket på personen om denne skapar ett beroende eller inte.
De andra nackdelarna du radar upp, "kostar mycket" - det kan du ju argumentera för precis vad som helst. Har vänner som spenderar massvis på ögonfransförlängningar, hårbesök, kläder, skor. Själv gillar jag att spendera extra på intressant mat. Andra gillar att lägga sina extra kostnader på fint vin, eller de nyaste teknikgrejerna. Alla har olika intressen och uppskattar olika saker, så om någon vill lägga sina pengar på cannabis, jaha, och?
"Partnern tvungen att umgås med en förändrad personlighet av den som röker", igen, högst individuellt hur man påverkas. En del känner sig bara mer avslappnade, för en del med ångest så lättar det bara på ångesten. För andra så blir det som en fylla. Är helt fine att inte gilla att sin partner intar cannabis pga dessa anledningar, men hoppas då att man är lika konsekvent med alkohol och liknande. För det är ju samma grej. Bör också tilläggas att hur man påverkas, utöver individens förutsättningar, även beror på vad för sorts cannabis man tar. Finns oändlig olika sorter med olika halter av THC och CBD. Finns sorter som inte har några psykoaktiva effekter som helst.
Hur påverkar cannabis hälsan på ett icke-främjande sätt?
Det ÄR beroendeframkallande. Okej, röker man några puffar på en joint med 90% tobak och 10% standard hasch nån gång i veckan, så kommer man aldrig känna något beroende annat än till tobaken kanske. Men för en annan som är van att röka rikligt potent gräs dagligen kan jag vittna om att det absolut är beroendeframkallande. Självklart ingen abstinens som att man sitter i ett hörn och skakar. Men det är en abstinens likväl. Du vänjer din hjärna vid att bli stenad varje dag en viss tidpunkt, tro mig den kommer fortsätta vilja bli stenad vid ungefär samma tidpunkt nästa dag. Abstinensen kan jag beskriva som en stark rastlöshet, dåligt fokus, svårt att slappna av, blir emotionell, sömnlöshet. Absolut inget allvarligt och inte alltför svårt att bara sluta. Men ett beroende och en abstinens är det likväl.