Inlägg från: Anonym (Ensam kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam kvinna)

Jag är inte längre kär i min man

Jag lever ihop med en man jag inte längre är kär i. Från min sida har allting dött. Det finns flera orsaker att jag ändå väljer att fortsätta vara kvar i "relationen". Kan dock inte nämna alla orsaker här inne med risk att bli igenkänd. Familjeliv svämmar över av detta ämne så ensam är jag tydligen inte. Däremot kände jag att jag behövde skriva av mig, för dessa tankar har aldrig lämnat min mun. Just för att jag vet hur korkat det skulle låta ifall jag säger att jag inte vill leva med honom men ändå fortsätter göra det, sedan vill jag inte belasta någon i min närhet.

Det finns absolut saker som är bra, vi har ju liksom lärt oss att leva med varandra. Men nackdelarna är många och väger tungt. Jag svajar en del också.

Jag vill ha detta liv jag lever, men inte med honom. Jag blev tokförälskad i honom sen första gången jag såg honom och jag har egentligen inte någonsin tvivlat på mina känslor. Förrän nu.

Det som nu hänt är att jag tror mig veta att dessa svalnat. Han är en hemsk, elak och egoistisk människa i mina ögon. Han ser aldrig till någon annans behov än sina egna och är konstant sur och ser på livet otroligt negativt. Han är oberäknelig och kan inför barnen bete sig hur illa som helst, medan jag tycker att det lämpligaste vore att han bet ihop till barnen inte var närvarande. Det har helt enkelt blivit så att jag inte ens gillar honom som person. En av anledningarna till att jag inte vill lämna är att jag VET vilket helvete jag kommer få. Jag tycker ärligt synd om hans tidigare ex, allt de har fått utstå från honom och hans familj och vänner. Och jag vill absolut inte sätta mig i den positionen. Tanken av att lämna honom ger mig ångestattacker.

Vi delar inte längre sovrum sedan en tid tillbaka. Jag klarar inte av att ens sova med människan. Än mindre någon form av beröring.

Det känns som om jag sitter i en rävsax, vad än jag kommer göra nu så kommer det utlösa fruktansvärd ångest. Jag orkar inte med förändringen samtidigt som jag vet att det vore det bästa i längden. Jag längtar så efter närhet, samliv, förståelse, närvaro, sex och drömmar.

Någon som känner något liknande och vill prata? Eller någon som bara vill prata med mig?

• Svar på tråden Jag är inte längre kär i min man
  • Anonym (Ensam kvinna)

Jag lärde känna honom som vän det första året. Och jag kan säga att han utger sig för att vara helt annorlunda. Jag förstod att han inte mådde så bra i sig själv som han ville att man skulle tro. Dock har han ju extremt låg självkänsla men skyddar den under en sjukt hård fasad. Han är säkert innerst inne en fin människa, men hur han betett sig väger över. Jag försöker se deb fina människa jag tror finns där inne. Men det är som om han alltid haft en fasad även mot mig, jag har varit mer hans fiende än familj. Har försökt prata med honom om detta.

Jag känner att det är på väg mot ett slut mellan oss. Jag kan absolut inte växa som människa i detta förhållande. Jag kvävs nästan.

Jag är inte en sån som skulle hålla ihop för barnens skull eftersom jag tror man sårar dem mer genom att låta dem se på när man mår dåligt. Men givetvis känns det tungt att rycka upp allt för barnen. Men som ni säger, de klarar sig.

Från min sida skulle det inte vara nödvändigt med en "smutsig" skillsmässa, men jag vet vad han går för och att han inte riktigt har samma inställning som mig. Det tyngsta är att veta hur hatad jag skulle bli, av honom och alla han skulle sprida ut dynga till. Jag mår som sagt nog dåligt än att ha någon som lägger energi på att göra mitt liv ännu surare. Och ja, han kan lyckas. Det är för mycket för att jag skulle klara av att ignorera det, just nu.

Men jag hoppas att det blir bra, jag tror också att beslutet kommer till en. Även om jag stundvis kan fastna i tankarna. Jag behöver nog bara bli redo.

Vad jag vet har han inte varit otrogen, det finns dock några lögner osv från hans sida som jag kommit på honom med men i proportion till allt annat är lögnerna det minsta problemet. Eller nä, men det ligger inte i toppen i varje fall.

Så som jag vill ha ett förhållande (hur man är mot varandra) är långt ifrån det jag lever i. Jag har givetvis försökt, redan sedan start, eftersom jag är sån men han är så pass olik att han seriöst inte förstår vad jag menar, han kan inte mitt språk. Bara när jag skojjar och skrattar tror han ofta att jag är elak. Finns ingen annan i min närhet som någonsin uppfattat mig som elak på det sättet. Han är en mycket knepig människa enligt mig, ingen i min omgivning har någonsin stött på en människa som honom, vilket då gör det ännu svårare för mig att veta hur jag ska bete mig. Allt blir liksom bara fel.

Jag pratar aldrig om vad jag känner på riktigt gentemot min man. Så ingen vet vad jag känner. Förutom jag. Det finns ingen jag kan vara helt ärlig med, har försökt med en terapeut men jag skulle nog behöva en psykolog eller någon med likvärdig utbildning, dvs mer utbildade människor för att kunna reda upp detta. Det är så svårt att förstå, eller så var min terapeut annorlunda. Har visserligen aldrig haft en terapeut som henne, hon sa ofta saker som jag tror att man inte får säga i hennes position till mig. Men jag har inte gett det någon till chans. Jag har åtminstone gjort framsteg som skriver här. Jag kände att jag bara behövde få det ur mig ich möjligtvis hitta någon att bolla med.

Uppskattar otroligt mycket era svar. Och jag är medveten om allt det ni redan sagt, dock tror jag mest att det är att jag vill prata och få in lite olika synvinklar och så vidare. Vilket val jag gör i slutändan är ju ändå mitt eget, men jag lyssnar gärna på vad andra har för synpunkter. Jag står själv tom och behöver lite input.

• Anonym (Ensam kvinna)

Hejsan! Det har gått över ett år nu. Och vet ni? Jag sitter fortfarande fast med samma tankar. Ingen som helst skillnad.

Bara det att man hela tiden tvekar osv är väl ett tecken på att det inte är rätt? När fan vet man vad man egentligen känner? Vet inte om jag normaliserat hela skiten eller vad som hänt, men jag lyckas inte ta mig bort trots att jag ofta drömmer om det.

• Anonym (Ensam kvinna)

Tack för era svar.

Jag har redan sett över några olika lösningar (ekonomiskt och praktiskt). Det största problemet är att få ett boende. Tillfälliga lösningar finns såklart men inget hållbart i längden.

Men jag är så himla rädd. Samtidigt som jag är rädd så vet jag att det troligtvis kommer bli bra. Men det känns så surt, jag vill ju ha det här familjelivet, jag vill inte ut och "leta" igen. Jag hatar det. Även om jag kommer tycka om singellivet ett tag så är det inte så jag vill leva. Jag känner mig inte redo att leva som singel. Jag försöker hela tiden peppa mig att det kommer gå bra, att jag ska ta steget men så drar jag mig ur när alla rädslor kommer emot mig. :(

Svar på tråden Jag är inte längre kär i min man