• Boxarberta

Hur tidigt får hantverkare störa i bostadsrätter?

Som rubriken lyder: Hur tidigt får hantverkare störa i ett bostadsrättsområde?

Finns det några lagar eller är det regler inom föreningen som gäller och kanske skiljer sig åt?

Vår förening har anlitat ett företag att sätta upp inglasning av balkonger och de startar alltid dagen med att borra (enormt högt) kl 06:00-07:30 varje morgon och jag tror detta kommer pågå några veckor.

Google har inte hjälpt mig i detta och inte heller den info vi fått från föreningen.

Känner mig som en gnälltant men kl 6 tycker jag känns onödigt tidigt..

• Svar på tråden Hur tidigt får hantverkare störa i bostadsrätter?
  • kaffeamanda

Jag antar att föreningen och företaget har kommit överrens om vilka tider de jobbar?

• LizKa
    Boxarberta skrev 2016-09-27 10:47:32 följande:

Som rubriken lyder: Hur tidigt får hantverkare störa i ett bostadsrättsområde?

Finns det några lagar eller är det regler inom föreningen som gäller och kanske skiljer sig åt?

Vår förening har anlitat ett företag att sätta upp inglasning av balkonger och de startar alltid dagen med att borra (enormt högt) kl 06:00-07:30 varje morgon och jag tror detta kommer pågå några veckor.

Google har inte hjälpt mig i detta och inte heller den info vi fått från föreningen.

Känner mig som en gnälltant men kl 6 tycker jag känns onödigt tidigt..

Hantverkare har sina arbetstider och kan inte ta sovmorgon för att du är morgontrött.
  • Ulltand

Det borde finnas regler/lagar hur tidigt störande arbete får utföras men jag känner inte dessa i detalj. Förmodligen kan man börja rätt tidigt på vardagar.

Normalt så reglerar man förtagets arbetstider redan i upphalningen och kontraktet.  tex mellan kl 0800-1800 vardagar. 

0600 är ju toktidigt :)

• Ramborg
    LizKa skrev 2016-09-27 10:57:25 följande:

Hantverkare har sina arbetstider och kan inte ta sovmorgon för att du är morgontrött.

Det låter som det är nån slags naturlag. Varför har hantverkare andra tider än normala kontorstider? 8-17 är väl det vanligaste. Varför MÅSTE hantverkare börja redan kl 07, eller som hos TS redan kl 06?

Nej just det. De måste inte. De vill.

Och då kunde man ju fundera på att ta hänsyn till sina kunder.
    42.
  • Ramborg

En märklig sak är ju också att det så ofta är just det högljudda jobbet som råkar behöva göras först på morgonen. Frampå förmiddagen, när man inte stör folk, då passar man på att göra sånt som inte väsnas.

42.
  • Ratatojj
    Ramborg skrev 2016-09-27 11:10:13 följande:

En märklig sak är ju också att det så ofta är just det högljudda jobbet som råkar behöva göras först på morgonen. Frampå förmiddagen, när man inte stör folk, då passar man på att göra sånt som inte väsnas.

Alla gånger de gör tysta jobb på morgonen märker du det inte.

TS, jag förmodar att er styrelse har gjort upp om arbetstiderna med firman som utför jobbet? Kolla med styrelsen vad som är sagt.
  • Carambolan

Kolla vad föreningen har för regler för störande ljud och klaga sedan om styrelsen inte själva följer reglerna när de ingår avtal.

• Boxarberta
    LizKa skrev 2016-09-27 10:57:25 följande:

Typiskt! Jag hade lixom förväntat mig hantverkarna skulle rätta sig efter mina sovtider och när just jag vill ha min skönhetssömn! Vem tror dem att dem är lixom?

Jag tror att kl 6 på morgonen stör mer än bara mig som jobbar sent.
  • Holma
    Boxarberta skrev 2016-09-27 11:21:22 följande:
    Typiskt! Jag hade lixom förväntat mig hantverkarna skulle rätta sig efter mina sovtider och när just jag vill ha min skönhetssömn! Vem tror dem att dem är lixom?

Jag tror att kl 6 på morgonen stör mer än bara mig som jobbar sent.
    När ska dom börja då menar du ?
    Jag som jobbar natt sover 8-15 , ska dom störa oss nattjobbare istället ?
  • EnGladPingvin

Föreningen sätter sina egna regler. Kolla med styrelsen. När jag bodde i brf var det kl. 8 som gällde på vardagar och kl. 9 på helgerna. Oavsett borde det kunna gå att diskutera med dem. Kl. 6 skulle jag också störa mig på helt klart.

Svar på tråden Hur tidigt får hantverkare störa i bostadsrätter?