• Sweetangel85

Normalt på NUPP men dåliga provsvar på KUB! Vad göra??

Är en tjej på 30 år och är i v.13. Igår var vi på KUB/NUPP-testet. NUPP-testet såg helt normalt ut, men mina blodprover på KUBen var tydligen dåliga. Fick hög risk på 1:71 på Trisomi 21(Downs syndrom). Blev erbjuden fostervattenprov 😔 Är helt i chock o vet inte vad jag ska tänka om allt. Tankarna bara snurrar fram och tillbaka. Ska jag göra fvp eller ska man strunta i det? Med tanken på ökad risk för missfall. Finns det ngn mer som haft bra på NUPP men dåliga blodprover på KUB??? Vad är det som indikerar på att det isf skulle ca fel i blodproverna? Och om det nu skulle visa sig vara ett "friskt" barn, varför får man ett sånt resultat på proverna då??? Hoppas det finns någon som kan stilla min oro lite 😢

★*☆ Emilio 080504 ♥ Celine 100611 ★*☆
  • Svar på tråden Normalt på NUPP men dåliga provsvar på KUB! Vad göra??
  • Hilda77

Jag fick bra resultat på nupp och katastrofala siffror på blodproverna. Gick vidare med moderkaksprov som visade på inga fel.

Blodproverna kan tydligen även indikera att det är något fel med moderkakan. Hos mig stämde det då den placerat sig fel och började fungera sämre runt vecka 30. Barnet togs ut i vecka 33 fullt frisk.

• Harvester

Jag skulle gått vidare med fostervatten- eller moderkaksprov.

Detta då jag verkligen inte vill ha ett handikappat barn om det går att undvika.

Om du inte bryr dig är risken onödig.

• louiseclaire

Jag har gjort nipt ( se fosterdiagnostik.se) Kostade rätt mycket, men efter 4 missfall så vägrade jag bli stucken i magen i onödan. Nipt är ett blodprov, ger upp till 99% säkert svar. Jag är bärare av ett kromosomfel, men är själv frisk, så för oss skulle kub inte ge något. Fick veta i v12+4 att vårat foster inte har några kromosomförändringar och att det är en lite tjej!

• 3hjärtan

Vad är nupp då?

Var iväg på kub igår och fick också dåligt

1/43 på triosomi 13 & 18

1/250 på triosomi 21

Jag gjorde nipt och väntar svar på det.

Hur vet man om man är bärare på ett kromosomfel då och vad innebär det när manet frisk?

• Lixom

Vi fick 1/39. Det sötter igång många tankar, MEN det är bara en sannolikhetssiffra. Tycker inte det är högt om man räknar om det till procent ; 2,6% dvs 97,4% sannolikhet för friskt barn.

Vi valde att ej gå vidare med andra prover. Hade bra siffra på nupp (1,4 mm) och har gjort ivf. Abort hade ändå inte varit ett alternativ, om de inte sagt att barnet ej livsdugligt, på RUL. Allt såg jättebra ut där. Men facit har vi inte än.

Finns däremot saker jag oroar mig för när det gäller ev funktionsnedsättning, men det är sånt jag ej kan påverka, som syrebrist under förlossningen etc...

• 3hjärtan

Får man triosomi 13 och 18 så räknas dom till icke livsdugliga barn då många redan där första månaden. Vissa kan leva längre dock med svår utvecklingsstörning.

Det var dom 2 jag hade sämst på

• louiseclaire

Jag fick reda på att jag var bärare av ett kromosomfel efter att de gjorde kromosomanalys på oss båda , det ingick i missfalls-utredningen. Har haft 3mf och 1 ma. Jag har Turners-mosaik, jag är alltså frisk, men några av mina x-kromosomer är trasiga. Dock har jag väldigt lpg procent och de tror inte att alla mina missfall berott på det. Men att det borde kollas upp om vi blev gravida igen.

Betalade 8500kr för nipt, var så värt det. Gjorde som sagt ej kub då det bara beräknar sannolikheten och vi ville kolla efter Turners. Men var skönt att få svar på även de andra kromosom-sjukdomarna. Fick nipt svaret inom 1v

• Oroligledsen

Jag var också på kub idag och fick precis som du bra resultat på ultraljudet och nackspalten men mina blodvärden drog upp risken för ds rejält. O nu ikväll har jag dessutom googlat massor på "låga papp-a värden" o blir bara mer och mer rädd. Vi valde att göra ett nipt test men får inte svar förrän om 7-10 dagar- vet inte hur jag ska stå ut

• FrökenPT

Men oj, jag har också tänkt ta kub test då jag inte vill föda barn med kromosom fel. Kan låta hårt, väldigt bra att denna Fråga kom upp. Trodde alltid testerna stämde överens.

Kanske är det någon här som tagit fostervattensprov?

Svar på tråden Normalt på NUPP men dåliga provsvar på KUB! Vad göra??