Inlägg från: Magdalena03 |Visa alla inlägg
  • Magdalena03

    Börjat förskolan -vi är sjuka hela tiden

    Hur gammalt är barnet?
    Kring 18 månader har barnet det allra sämsta immunförsvaret, det är en dålig tid att börja på förskola.
    Om barnet är litet, hall det hemma så mycket du kan är tipset för at hålla det friskt!
    Våra tvillingar var hemma tills de var två och var bara sjuka en gang per år, kräksjukan kommer man nog inte undan när man har barn på dagis....

  • Magdalena03
    blomman 2 skrev 2016-09-27 19:46:45 följande:

    Kan bara tala om att barn upp till tre år drabbas av måååånga sjukdomar och som är helt normalt för att kunna bygga upp ett immunförsvaret för allvarligare sjukdomar,tyvärr. Sedan drabbas andra hårdare...trots att de är från samma familj. Jag vet inte hur jag skulle göra riktigt i din situation angående att ha honom hemma och börja om med förskolan senare.. Å ena sidan så skulle jag älska att vara hemma med mitt barn så länge jag hade råd och möjlighet till det...och å andra sidan så är barn små sociala varelser som behöver träffa andra barn. Jag tror ändå att skjuter man upp inskolningen och barnet inte stöter på infektioner nu så drabbas barnet av det senare istället.


    Har man barnet hemma kan man låta det återhämta sig mellan förkylningarna, det ger barnet bättre möjlighet att bygga upp en stark kropp och immunförsvar. Man skall förstås inte isolera barnet, det bör förstås umgås med syskon , kusiner , grannbarn eller genom ett besök på öppna förskolan. Barn under tre år har inte behov Av att umgås med andra barn mellan åtta och fyra. Någon timme då och få räcker bra!
  • Magdalena03

    Det är klart man får vara på förskolan om man har lite snuva! Det räknas ju inte som att vara sjuk.

    Har man inte feber och orkarvmed verksamheten kan barnet vara på förskolan med lite snuva, men man bör förstås rådgöra med personalen på förskolan.

  • Magdalena03

    Vägrar att tro på att det är hälsosamt och stärkande för ett litet barn att ha åtta magsjukor på ett år. Låter fruktansvärt. Måste vara mycket bristfällig hygien på förskolan? Tror också det är bättre barnen får vara hemma lite längre så att de blir lite större och starkare och hinner bygga upp sitt immunförsvar. Det har fungerat för mina barn, de har aldrig behövt äta någon antibiotika eller annan medicin och sällan har de behövt vara hemma. Men vi kanske bara har haft tur , vad vet jag.

Svar på tråden Börjat förskolan -vi är sjuka hela tiden