Inlägg från: Mallemamma |Visa alla inlägg
  • Mallemamma

min 2 åring är rädd för folk?

Min pojk har också varit relativt blyg, inte så mycket längre (han är lite mer än 2,5) men kan ändå vara reserverad i början när vi träffar mormor och morfar som bor långt bort även ibland farmor o farfar som vi träffar ofta.

Jag tror det viktigaste är att låta det ta den tid det tar, och aldrig tvinga barnet att t ex krama farmor även om man känner det är konstigt att hen inte vill. Men barnet måste få känna sig tryggt :)

Har hon börjat på förskolan än? Jag upplever att nu när sonen är fler timmar på förskolan så är han inte lika reserverad.

• Mallemamma

Och sonen vaknar också ofta mitt i natten och vill titta på tv, men vi går aldrig upp med honom så han ligger och är vaken en stund och ibland har han väldigt svårt att somna om och det är såklart jobbigt för oss för vi sover inte heller då, men jag tror det är strider man måste ta.. Går vi upp med honom kommer han garanterat försöka flera gånger igen.

• Mallemamma

Vaknar han på natten får han sova hos oss, vi har aldrig varit så brydda om han sover i vår säng men oftast sover han i sin säng och somnar alltid i sin säng. Men vaknar han är det nästan omöjligt att få han att somna om i sin egen säng. Ibland kryper en av oss ner bredvid honom (han har en vanlig 90-säng) så iaf en av oss får sova om han har svårt att somna om.

Men tycker man det är viktigt att barnen sover i sin egen säng är det nog viktigt att man är konsekvent och inte låter dem sova i mamma/pappas säng då och då.

Det är kanske inte optimalt men ville bara säga att vi har det så med, så det kanske är en fas vissa barn går igenom i den åldern :)

Svar på tråden min 2 åring är rädd för folk?