• JohannaSaGo

Ammar olika ofta, brösten spända

Hej. På dagarna ammar jag min 2 veckors son varannan till var 3e timma. Brösten känns mjuka hela tiden. Dom tillverkar ju det som behövs :)

Dom senaste dagarna har han blivit väldigt tuttig på kvällarna och kan vilja ha bröstet allt från varje kvart till varannan timma. (Kör fri amning ej napp)

Det resulterar i att brösten dagen efter är sprängfyllda för nu på dagen återgår vi till varannan till var 3 e timma. Och det läcker även mjölk vid amning innan han greppar även fast jag handmjölkat lite. Hur ska mina bröst kunna regleras när det blir så oregelbunden amning :p

Tips för ifall man vid senare tillfälle är ute offentligt och ammar och det läcker mjölk neråt linnet/BHn?Finns det nått knep för att fånga upp mjölken? Handduk under bhn t.ex? :)

• Svar på tråden Ammar olika ofta, brösten spända
  • Ellie

Det finns ju inlägg för bh som fångar upp bröstmjölk. Engångs, eller tvättbara. Finns på många ställen, tex apoteket eller ica. Mjölken brukar reglera sig efter hand även vid ojämn amning, men det är vanligt att läcka flera månader. Jag kan fortfarande läcka ibland (efter 1,5 år) om det går väldigt lång tid (något dygn) mellan amning, men mest var det de första 6-8 månaderna.

• Liinaa91

Så är det med min son med. Köp amningskupor (nursing pads) så slipper du blöta kläder.

• JohannaSaGo
    Liinaa91 skrev 2016-09-28 23:21:18 följande:

Så är det med min son med. Köp amningskupor (nursing pads) så slipper du blöta kläder.

Jo sånna har jag =) Men det kommer så mycket mjölk på en gång när dom är sprängfyllda så det rinner masssor utanför hans mun innan han greppar tag i bröstet. Har börjat lägga en handduk under bröstet som funkade Ok =) 
Svar på tråden Ammar olika ofta, brösten spända