• Domesticgoddess

Hjälp och råd - hund

Hej,

Vore enormt tacksam om någon hundägare vill ge input / råda.

Är det friskt / "normalt" att en vuxen hund utan kända hälsoproblem varken klarar av (= blir superstressad) av att vara ensam hemma några timmar, vara på pensionat eller komma (med sin matte/husse i sällskap) till en ny persons hem?

Till saken hör att hundens ägare är sjukpensionär, behöver alltså inte lämna den ensam men utifrån min erfarenhet (begränsade, två trygga rottisar när jag växte upp och sedan bara häst & katt) känns detta inte som ett djur som mår bra.

• Svar på tråden Hjälp och råd - hund
  • Klickerträna

Kanske behöver öva på att bli lämnad? Det klarar de ju inte från en dag till en annan.

Kanske inte har blivit van vid att klara av en separation från ägaren (likt när hunden lämnas på dagis)?

Man kan ju inte bara göra sånt utan att ha gått sakta fram.

Det låter ju som att hunden tar mer eller mindre skada av det, men om det är orsakat av för lite övning eller något annat (understimulering, vanvård, sjukdom, dåligt ägarskap) är svårt att avgöra utan att veta mer.

Min 3-åriga tik piper när jag ska gå hemifrån ibland men sedan sover hon när jag är borta. Att komma till ett nytt hem är spännande och hon utforskar gärna, och hunddagis hade hon nog klarat av om hon fått vänja sig vid det sakta och stegvis.

I regel vänjer sig hundar vid sådant de utsätts för så länge det inte innebär en negativ upplevelse. De är ju formbara, och jag tänker att så länge olika miljöer osv är förknippade med nåt positivt eller iaf inte med nåt negativt så klarar hundarna det.
    Är ägaren stabil och skapar goda förutsättningar så brukar det mesta bli bra.

Så jag gissar på ovana för hunden och dålig förberedelse/övning.

• Dexter dot com
    Domesticgoddess skrev 2016-09-28 02:27:40 följande:

Hej,

Vore enormt tacksam om någon hundägare vill ge input / råda.

Är det friskt / "normalt" att en vuxen hund utan kända hälsoproblem varken klarar av (= blir superstressad) av att vara ensam hemma några timmar, vara på pensionat eller komma (med sin matte/husse i sällskap) till en ny persons hem?

Till saken hör att hundens ägare är sjukpensionär, behöver alltså inte lämna den ensam men utifrån min erfarenhet (begränsade, två trygga rottisar när jag växte upp och sedan bara häst & katt) känns detta inte som ett djur som mår bra.

Om hunden inte socialtränats att följa med i olika miljöer och inte ensamhetstränats ordentligt är det inget konstigt att en hund blir stressad och orolig i nya miljöer, när den lämnas ensam eller lämnas bort till främmande människor. Stress och separationsångest är jättejobbigt för en hund och utsätts den för situationer den inte klarar av mår den naturligtvis väldigt dåligt.
  • Farfallos

Mina föräldrar hade en hund som sprang ute i trädgården hela dagarna och var både med på resor och bodde på pensionat. Den jycken skällde på vissa människor som passerade utanför tomten och ignorerade andra, tillsynes helt random. Han blev hyperstressad i vissa olika situationer samtidigt som han klarade andra helt perfekt. Tror inte att det är så mycket att fundera på. Hundar har en mycket liten hjärna och är så korkade och irrationella att vi oftast inte har möjlighet att förstå dem rätt.

• Birgitta02

Hunden har alltid sällskap av sin ägare. Alltid. Att den inte blivit tränad att vara ensam, eller vistas i främmande miljöer, gör en hund otrygg om detta sker med mycket långa mellanrum. Inget konstigt alls.

• ikna
    Farfallos skrev 2016-09-28 07:58:58 följande:

Mina föräldrar hade en hund som sprang ute i trädgården hela dagarna och var både med på resor och bodde på pensionat. Den jycken skällde på vissa människor som passerade utanför tomten och ignorerade andra, tillsynes helt random. Han blev hyperstressad i vissa olika situationer samtidigt som han klarade andra helt perfekt. Tror inte att det är så mycket att fundera på. Hundar har en mycket liten hjärna och är så korkade och irrationella att vi oftast inte har möjlighet att förstå dem rätt.

Skulle inte kalla en hund korkad och irrationell, snarare smart och många gånger otroligt eftertänksamma.
  • Deceree1

Jag tror att det är väldigt olika. Både för individ

( hunden alltså) och ras. Vissa är lättare att lämna, vissa har svårt att vara själva. Vår hund går jättebra att lämna, trots att jag är sjukskriven och umgås med hunden 24-7.

Med träning borde det funka. 10 minuter åt gången i början. Och hunden bör inte vara understimulerad när man lämnar den.

Jag brukar lägga godis i tomma toarullar och gömma dom så hunden har lite att göra medan jag är borta. Lr kanske ett märgben? Något som håller hunden lite sysselsatt.

• Farfallos
    ikna skrev 2016-09-29 12:46:12 följande:
    Skulle inte kalla en hund korkad och irrationell, snarare smart och många gånger otroligt eftertänksamma.
    Jo, jag vet att det finns människor som klistrar på hundar egenskaper som de faktiskt inte har. Lite tragiskt, för hundar har sitt existensberättigande trots den mycket lilla hjärnan. De både sprider glädje och är till stor nytta, men med människomått mätt så är hundar faktiskt ändå korkade och irrationella. Inget man behöver tycka något om när det är ett faktum. 
  • Deceree1
    Farfallos skrev 2016-09-29 12:57:34 följande:

Jo, jag vet att det finns människor som klistrar på hundar egenskaper som de faktiskt inte har. Lite tragiskt, för hundar har sitt existensberättigande trots den mycket lilla hjärnan. De både sprider glädje och är till stor nytta, men med människomått mätt så är hundar faktiskt ändå korkade och irrationella. Inget man behöver tycka något om när det är ett faktum. 

Du har fel
  • Deceree1

Jag skulle kunna räkna upp massor av saker som min hund gör och som den förstår men varför skulle jag göra det? Jag vet själv att min hund är intelligent och det räcker med att jag vet det. Du, farfallos får tro vad du vill

Svar på tråden Hjälp och råd - hund