• Yoker

Katterna slåss.. Vad göra?

Det är nu ganska exakt två månader sedan vi skaffade en ny katt, en 2-årig hona. Vår "gamla" katt, en 5-årig hane (båda kastrerade) var jättenyfiken på henne i början. Jag tog det sakta och försiktigt och satte upp ett galler mellan dom, så dom kunde se varann utan att behöva vara i samma rum o.s.v, hade så en vecka och bytte sen plats på katterna så de fick vänja sig vid den andras lukt. När jag väl släppte ihop dom började hanen direkt bita tag i nacken och ställa sig över honan, för att sen bara stå där ett par sekunder och sen släppa taget och gå. Detta gör han fortfarande en eller ett par gånger om dagen. Han jagar även henne genom huset, och bråkar och håller på, vilket resulterar i slagsmål då och då. Han sitter liksom alltid och stirrar på henne nånstans ifrån och gör sen utfall mot henne, hon brukar fly under soffan eller sängen men går inte alltid säker där heller. Hanen har växt upp som ensamkatt tillsammans med oss människor, så han saknar nog lite av det där sociala som katter borde ha... Enda gången dom båda varit lugna tillsammans var i ett rum med Feliways doftavgivare i väggen. Med Feliway på bråkade hanen fortfarande, men inte lika ofta och lika intensivt.

Vad kan man göra åt detta? Jag håller dom i skilda rum största delen av dagarna nu eftersom det helt enkelt är lättast. Annars måste man alltid vara redo att rusa iväg och avbryta o.s.v, för att inte tala om när ingen är hemma. (Jag blir rädd när de slåss så att pälstussarna yr och båda skriker, så jag går ju emellan då.) Någon som har tips eller har varit med om något liknande?

• Svar på tråden Katterna slåss.. Vad göra?
  • Långbenopluto

Sätt i Feliway i fler rum och låt det gå nån månad.

Hjälper inte det så får du ge bort nån av katterna.

• Jemp

Kolla på kattstatus.se och kolla Jackson Galaxy på Youtube, vet att det finns nåt avsnitt om att få ihop katter.

Feliway är också bra.

• Meus Veritas

Ja kolla in My cat from hell! Finns flera avsnitt där katter inte kommer överens och han har löst problemen genom att tex se till att båda har egna ytor och gömställen.

• Anonym (L)

Det kan inte vara så då att om han har växt upp som ensamkatt i 25 år, helt enkelt inte gillar att nu behöva dela territorium med en annan katt? 

• Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2016-09-28 21:56:06 följande:

Det kan inte vara så då att om han har växt upp som ensamkatt i 25 år, helt enkelt inte gillar att nu behöva dela territorium med en annan katt? 

15 år ska det vara och inget annat förstås. 
  • Yoker

Tack för alla tips! Ska skaffa mer Feliway, märktes tydligt när den lilla flaskan tagit slut. Ska också kolla upp My cat from hell! Hoppas det löser sig, skulle verkligen inte vilja ge bort nån av dom..

Svar på tråden Katterna slåss.. Vad göra?